Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Type hybride
Actieradius (min.)
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Leeggewicht (max.)
Wegenbelasting (max.)
Sorteer op

Bestelauto's Te Koop

Informatie

Bestelauto's

In de markt voor bestelauto's is er veel keus. Er zijn compacte bestelwagens, busjes en nog veel meer. De modellen in het bestelsegment worden veelal door meerdere fabrikanten tegelijk gebouwd: verschillende merken bieden dus hetzelfde model aan onder een andere naam. De diversiteit is enorm. Wel is er een aantal categorieën te onderscheiden.

Zakelijk

In Nederland zetten we jaarlijks rond de 60.000 nieuwe bestelauto's op kenteken. Zoals in alle markten is er de laatste jaren wel een teruggang te zien. Bestelwagens zijn auto's waarbij de lettercombinatie in het kenteken met een V begint. Deze auto's worden zo goed als allemaal zakelijk ingezet. Er zijn meerdere categorieën van bestellers: van kleine bestelauto tot de grote bus of bakwagen. De belangrijkste segmenten bespreken we hieronder. Handig om hierbij te weten: veel auto's zijn ingericht en afgestemd op de gebruiker die de auto ooit nieuw kocht. Een bepaald model komt dus in veel verschillende gedaantes terug in het tweedehands aanbod. Niet alleen het model, maar ook de inrichting is daarom een belangrijk speerpunt bij de oriëntatie.

Compacte bestelauto's

De meest compacte klasse van bestelauto's vindt vooral fans onder koeriers en andere bedrijven die niet al te grote spullen te vervoeren hebben. Populaire modellen in dit segment zijn onder andere de Volkswagen Caddy en de Ford Courier. Wat je hier ook vaak ziet is dat meerdere fabrikanten samen dezelfde auto bouwen. Zo zijn de Fiat Doblo en Opel Combo van de laatste generatie identiek. Dit geldt ook voor de Peugeot Partner en Citroën Berlingo. Sinds 2012 doet Mercedes-Benz met de Citan ook mee in deze markt, maar je hoeft niet heel goed te kijken om in deze besteller een Kangoo te zien: het succesvolle model van Renault.

Ruim keus uit busjes

Wie meer heeft te vervoeren dan de gemiddelde koerier, zoals bouwbedrijven, heeft ruim keus uit busjes. De Volkswagen Transporter is hier al decennia een populair model. Ook de Mercedes-Benz Vito doet het goed sinds zijn introductie in de jaren '90. Een ander icoon op busjesgebied is de Ford Transit. Net als in het compacte segment bouwen merken ook dezelfde bussen samen onder een andere naam. Het bekendste voorbeeld hier zijn de Opel Vivaro en Renault Trafic, maar ook de Fiat Scudo, Peugeot Partner en Citroen Jumpy zijn onderhuids helemaal gelijk. Op busgebied is er daarbij ook nog eens keus uit verschillende Hyundai's en Iveco's.

Grotere bussen

Nog een stapje groter zijn de Volkswagen LT en Mercedes Sprinter. Deze 'verhuizers' delen ook de techniek weer met elkaar. De Opel Movano en Renault Master zijn eveneens van hetzelfde laken een pak, net als de Fiat Ducato, Citroen Jumper en Peugeot Boxer. De Iveco Daily noemen we ook in deze klasse: deze bus is verkrijgbaar van vrij groot tot heel groot. Ook een Ford Transit is er in zeer ruime gedaante. Auto's uit deze bestelwagenklasse worden erg vaak omgebouwd: enkele of dubbele cabine, wel of geen bak achterop, omgebouwd tot kiepauto of als vervoerder van (niet al te grote) groepen mensen. Je kunt het zo gek niet bedenken of bussen in deze klasse zetten we ervoor in.

Veel andere soorten

Natuurlijk zijn er ook nog wel een aantal buitencategorieën. De Peugeot Bipper, Citroën Nemo en de kleinste Renault Kangoo zouden we kunnen typeren als 'super-kleintjes'. Deze zijn erg compact en zien we vooral veel terug bij bezorgdiensten in de stad. Dan heb je nog Nissan: eerder bouwde dit merk Renaults in licentie (Kubistar, Primastar) en nu doen ze het zelf met onder meer de NV200. Ook SUV's zien we steeds weer op grijs kenteken terug. Denk daarbij maar aan de modellen van Jeep, Land Rover en SsangYong.

Bestelauto's: veel keuze

  • Bestelauto's zijn vaak uniek: afgestemd op het gebruik
  • Compacte bestelauto's populair in koeriersbranche
  • Busjesiconen: Volkswagen Transporter en Ford Transit
  • Grotere bussen veelal omgebouwd
  • SUV's vaak omgebouwd tot auto met 'grijs kenteken'

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

Net zo hard als een auto. Dat is overdag maximaal 100 km per uur op de meeste snelwegen. En ‘s avonds en ‘s nachts 120 km of 130 km per uur, afhankelijk van het traject.
Met een rijbewijs B mag je een bestelbus tot 3500 kg met maximaal 8 zitplaatsen besturen. Voor zwaardere bestelauto’s met meer zitplaatsen heb je een rijbewijs C nodig.
Dat hangt af van wat je zoekt. Zoek je een zuinige, kleinere bestelbus, dan scoren de Volkswagen Caddy, Ford Transit Courier en Citroën Berlingo goed op prijs-kwaliteitverhouding. Meer laadruimte nodig? Dan is een Mercedes Sprinter of een Fiat Ducato een goede keus.
Koop een bestelauto die bij jouw specifieke wensen en budget past. Het is handig om niet alleen naar de prijs en grootte van een bestelbus te kijken. Zo kun je ook selecteren op opties voor extra veiligheid, zoals een dodehoekdetectie of vermoeidheidsdetectie. Of selecteer op brandstof. Veel bestelauto's rijden nog op diesel of benzine, maar een hybride bestelauto of elektrische bestelbus is zuiniger en milieuvriendelijker. Ook profiteer je met dit soort bestelauto's van belastingvoordeel en word je niet geweerd uit milieuzones.
De gemiddelde bestelbus is zo’n 2 meter hoog. De hoogte van een kleinere bestelbus ligt rond de 1,2 meter. Ook handig om te weten: de maximale toegestane hoogte voor voertuigen op de snelweg is 4 meter.