Gereviseerde zetgroep Nivona, Miele en Melitta (inruil mogel

€ 40,00
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 5,75
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
42110sinds 9 sep. '22, 16:01
Deel via
of

Kenmerken

TypeGemalen koffie
ModelKoffiemachine

Beschrijving

Ben jij op zoek naar een vervangende zetgroep? Geeft jouw machine aan ‘zetgroep reinigen’ of lekt jouw zetgroep of zit je machine helemaal onder de koffieprut? Dan is deze wellicht iets voor jou.

Als hobby repareer en reviseer ik koffiemachines, waaronder ook de zetgroepen.

Deze zetgroep voor:

✔️ Bosch (Benvenuto, TKN68E750, TKN68E751
✔️ Siemens (Surpresso, TK68E750, TK68E751, TK68E752, TK68E753)
✔️ Melitta (Bistro, Caffeo CI, Gourmet, Lattea, Purista, Solo)
✔️ Nivona
✔️ Miele (CM 5000 en hoger / CVA 4060 en hoger)
✔️ NEFF (C766N0, C766N1)

Wat is een gereviseerde zetgroep?
De zetgroep wordt:
✔️ volledig uit elkaar gehaald;
✔️ schoongemaakt;
✔️ voorzien van nieuwe siliconen o-ringen
✔️, inclusief een nieuwe siliconen U-ring in de zetkamer (kwalitatief beter dan de originele NBR U-ring);
✔️
voorzien van een nieuwe siliconen slang; en
✔️
alle 'bewegende delen' ingevet met speciale dunne (niet plakkende) vet.

De zetgroep wordt na revisie uitvoerig getest op werking. Daarna wordt deze afgespoeld. De zetgroep is dus niet brandschoon!

Inruilen oude zetgroep
Jouw oude zetgroep kun je vervolgens bij mij inruilen en krijg een setje rubbers / 0-ringen t.w.v. 5 euro óf 10 reinigingstabletten.

Woon je heel ver weg, dan zend ik je meteen een retourlabel mee voor je oude zetgroep (wel zo makkelijk!).

Nieuwe zetgroep
Ook bied ik een nieuwe nieuwste versie! (niet een gereviseerde) zetgroep aan. Deze kost 65 euro en bij inruil (hier ter plekke) 5 euro korting óf rubbers / 0-ringen t.w.v. 5 euro óf 10 reinigingstabletten.

Doe-het-zelfvers "Youtube"
Voor de doe-het-zelfvers onder ons heb ik dus ook de rubbers / 0-ringen beschikbaar. Setje kost 5 euro. (foto 2)

Op mijn youtube kanaal "KoffieLaw" laat ik een filmpje zien hoe je heel eenvoudig de zetgroep zelf kunt reviseren (en dus ook hoe je de o-ringen kunt vervangen). Ook staat er een filmpje hoe je de plunjer ring kunt vervangen.

Ik zal wekelijks een filmpje uploaden hoe je zelf eea kunt repareren en reviseren, denk hierbij aan de pomp, het vervangen van een drainageventiel, het repareren en reviseren van de aandrijving, hoe je de uitloop moet schoonmaken, hoe je de maalschijven moet vervangen of maalunit moet schoonmaken, hoe je melkschuim kunt optimaliseren etc etc. Dus abonneer snel op mijn kanaal zodat je niets zult missen!

Andere onderdelen
Verder heb ik alle onderdelen van de zetgroep. óók de onderdelen die niet los in de winkel verkrijgbaar zijn. Is er iets afgebroken én je denkt dat je het zelf wel kunt repareren, dan kan ik dat onderdeel vast wel leveren.

Let op!
Tot slot nog het volgende. Soms is een koper in de veronderstelling dat de zetgroep defect is, terwijl het defect zich ergens anders bevindt in de machine. Teneinde teleurstellingen te voorkomen, is het raadzaam om je machine mee te nemen en de zetgroep hier ter plekke te testen. Mocht je machine met de gereviseerde zetgroep nog steeds niet werken, dan is het kopen van een gereviseerd model dus overbodig. Je kunt ook een filmpje maken en naar mij opsturen via Watsapp. Dan kijk ik mee op afstand. Wel zo makkelijk😊

Afstand te groot?
Woon je héééél ver weg, dan kun je overwegen om de machine naar mij op te sturen. Ik zal dan de zetgroep in jouw machine testen. Mocht de zetgroep defect zijn, dan ruil ik de zetgroep meteen om voor een gereviseerde. Mocht de zetgroep niet defect zijn, dan zal ik een diagnose stellen wat dan eventueel wel defect zou kunnen zijn. Dan weet je meteen waar je aan toe bent. Wel zo makkelijk! Voor het stellen van een diagnose zijn uiteraard geen kosten verbonden. Ik doe het met plezier!

Vragen?
Mocht je naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen en/of opmerkingen hebben, kun je mij altijd benaderen.

Kijk ook even bij mijn andere advertenties voor meer gereviseerde zetgroepen en koffiemachine onderdelen!

FAQ

- Mijn koffiekoekjes zijn nat. Komt dit door de zetgroep? Dat zou heel goed kunnen, maar hoeft niet. Het kan ook te maken hebben met de pomp, maler of zelfs het keramisch ventiel. In veel gevallen, is de zetgroep de boosdoener.

- Ik krijg de zetgroep niet in of uit. Heb ik een andere zetgroep nodig? Niet altijd! Bij machines met bouwjaar 2015-2019 kan het zijn dat het rubberen tandwiel is opgezwollen. Het rubberen tandwiel zit op de ‘stang’ van de aandrijving waar je je zetgroep in doet. Dus als je de zetgroep eruit haalt en naar binnen kijkt, dan zie je iets wat uitsteekt die de zetgroep moet laten draaien. De kop daarvan heet het rubberen tandwiel.

Zie je het rubberen tandwiel niet? Dan bestaat de kans dat het in je zetgroep is achtergebleven. Het rubberen tandwiel vervangen en je kunt je zetgroep makkelijk in- en uitdoen.

Is er niets mis met het rubberen tandwiel, dan bestaat de kans dat de pin van de zetgroep detectie is afgebroken. Zie hieronder voor de oplossing.

- Ik heb de zetgroep in de machine gedaan, maar de machine herkent de zetgroep niet (er knipperen bijvoorbeeld om en om lampjes). Heb ik een nieuwe zetgroep nodig? Niet altijd! De kans bestaat dat de ijzeren meenemer op de zetgroep (het ijzertje wat uitsteekt) is verbogen. Beetje terugbuigen (niet forceren!) helpt vaak. Helpt terugbuigen niet, dan is de kans groot dat de pin is afgebroken van de schakelaar die de zetgroep moet herkennen. De schakelaar zit dan ‘los’ in de machine. Hierdoor kan de meenemer van de zetgroep de schakelaar niet indrukken. Als gevolg daarvan geeft de machine aan dat de zetgroep niet wordt herkend. Je kunt in dat geval een nieuwe aandrijving plaatsen of wat ik doorgaans doe, de pin vast zetten met twee componenten lijm of nog beter, pin en schakelaar vastzetten met twee componentenlijm😊

- Er knipperen om en om lampjes of je krijgt een errorcode 8 terwijl de zetgroep nog in de machine zit. De stand van de aandrijving is niet goed. Hierdoor krijg je een dergelijke foutmelding. De pin van de zetgroep detectie kan afgebroken zijn terwijl de zetgroep nog in de machine zit of de tandwielen van de aandrijving of motor van de aandrijving is defect. De zetgroep kun je er alleen uitkrijgen door de machine te openen. De stekker van de aandrijving uit de printplaat halen en met 12 volt de aandrijving te laten draaien zodat de zetgroep weer teruggaat naar de beginpositie.

- De machine geeft aan ‘bonen vullen’ terwijl er bonen inzitten. Het kan zijn dat de molen is verstopt. Hierdoor komt er geen gemalen koffie in de zetgroep waardoor die melding verschijnt.
Komt er wel voldoende gemalen koffie? Dan is de kans groot dat de schakelaar defect is die de pomp moet laten draaien. De schakelaar vervangen en je hebt weer koffie.

- De maler blijft draaien zodra ik de machine aanzet. De printplaat is stuk. Om precies te zijn is een triac doorgebrand. Printplaat kan gerepareerd worden.

- De pomp blijft pompen zodra ik de machine aanzet. De printplaat is stuk. Om precies te zijn is een triac doorgebrand. Printplaat kan gerepareerd worden.

- Ik krijg geen melkschuim, maar alleen maar lauwe melk. De luchttoevoer van het keramisch ventiel is verstopt. De luchttoevoer goed schoonmaken (22 mm zilveren plaatje) en je hebt weer melkschuim.

- Melkschuim spettert echt alle kanten op. In dat geval krijgt het systeem valse lucht. Even de slangen controleren op lekkages en/of breuken.

- Melk wordt niet aangezogen. Het kan zijn dat er een lek is of een verstopping. Ook is het mogelijk dat de driver in het keramisch ventiel stuk is (de driver wordt aangedreven door de motor van het keramisch ventiel). Tsja, kan van alles zijn, maar is op te lossen.

- De machine geeft aan systeem ontluchten. De kans is groot dat de flowmeter is verstopt. De flowmeter even schoonmaken en je hebt weer koffie.

- Druk wordt opgebouwd waarna je een 'plof' geluid hoor en er komt geen koffie uit. De kans is groot dat je cremaventiel, althans het gaatje voor het cremaventiel, verstopt zit. Zeefje van de cilinder met torx 10 loshalen en zorgen dat het gaatje weer koffie-drab vrij is. 

- De machine geeft alleen nog maar koude koffie. In dat geval is de zekering van de boiler doorgebrand. Deze kun je vervangen. Daarna heb je weer hete koffie. Brandt de zekering daarna weer door, dan is de triac op de printplaat stuk. Dit onderdeel kan ook eventueel worden vervangen.


Aankoop tips voor het kopen van een tweedehands koffiemachine of het zoeken van een goede reparateur
Het valt op dat steeds meer en meer kleine hobbyisten / reparateurs als paddenstoelen uit de grond schieten. Dagelijks worden 500 tot 700 nieuwe koffiemachine advertenties geplaatst op Marktplaats. Er is dus zoveel aanbod dat je mogelijk niet weet waar je exact op moet letten en/of wat je moet vragen aan de verkoper of reparateur. Hieronder heb ik een guide line opgesteld om je keuze (mogelijk) iets makkelijker te maken.

Particuliere verkoper
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en een wat ongenuanceerde uitspraak doen. Ik durf mijn hand voor in het vuur te steken dat merendeel van de machines die worden aangeboden iets mis mee is. In vrijwel alle gevallen gaat het om ‘verborgen gebreken’ zoals: lekkages, smaak van de koffie is belabberd (waterig), geen melkschuim (dus cappuccino is lauwe melk met koffie), koffie niet heet genoeg etc. Dus de machine kan er van buiten goed uitzien, maar dat zegt (helaas) niets over de kwaliteit van de koffie die eruit komt.

Voor de goede orde: ik zeg niet dat de verkoper liegt of bedriegt. Een particuliere verkoper weet waarschijnlijk zelf niet eens dat er iets mis is met de machine; ook als de koffie waterig is. De verkoper is de koffie gewend en denkt (waarschijnlijk) dat het normaal is.

Dus ja, koop je bij een particuliere verkoper, dan ben je feitelijk aan het gokken (ook in het geval dat je de ‘hoofdprijs’ betaalt).

Hobbyist/klein reparateur
Zoals gezegd schieten de hobbyisten en klein reparateurs als paddenstoelen uit de lucht. Vraag in ieder geval aan de verkoper (1) wat er mis was met de machine (2) welke werkzaamheden hij heeft verricht (3) en of de verkoper garantie verleent.

Veel hobbyisten bieden gereviseerde machines te koop. Maar wat is nu een ‘gereviseerde koffiemachine’? Voor de één betekent gereviseerd dat letterlijk alles van binnen nieuw is. Voor de ander betekent gereviseerd dat alleen de machine is gerepareerd of dat de rubbers van de zetgroep zijn vervangen. Dus ja, ben je voornemens om een ‘gereviseerde’ machine te kopen, vraag dan heel specifiek aan de verkoper wat hij verstaat onder gereviseerd.

Het voorgaande geldt eigenlijk ook voor garantie. Als de verkoper de machine verkoopt met garantie, vraag dan wat hij hiermee bedoelt. Als de verkoper bijvoorbeeld een garantie verstrekt van 3 maanden en de machine gaat stuk binnen 3 maanden, wordt deze dan kosteloos hersteld? Ook bijvoorbeeld als de printplaat stuk gaat (best wel prijzig en niet iedereen kan printplaten repareren)? Dus ik raad je aan om door te vragen.

Wat ook helpt is om de Marktplaats ervaringen eens te bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe lang iemand koffiemachine gerelateerde diensten (verkoop/reparatie) aanbiedt. Iemand die zegt jaren ervaring te hebben, maar nauwelijks (goede) beoordelingen heeft, kun je je afvragen of je bij de juiste persoon bent.

Servicebeurt
Voor een servicebeurt kun je ook bij heel veel hobbyisten en (klein) reparateurs terecht op Marktplaats. Wil je de machine laten servicen, vraag dan welke werkzaamheden exact worden verricht voor de prijs die genoemd wordt. Bij de één is een servicebeurt de zetgroep reviseren en bij de andere een hele lijst met werkzaamheden die worden verricht. Vanaf prijzen zijn in mijn beleving misleidend (en dus een red flag). Een servicebeurt voor een Jura vanaf 75 euro, weet je bij voorbaat al dat dat bedrag naar alle waarschijnlijkheid zal worden verdubbeld. Op het moment dat de machine al bij de reparateur staat, zul je waarschijnlijk de reparateur toch niet terugfluiten als het bedrag 150 euro wordt. Dus vraag goed door wat in de prijs is begrepen.

Als bijvoorbeeld in een advertentie staat dat alle o-ringen worden vervangen, dan is dat voor mij een red flag. Ik zou dan sowieso de machine niet daarnaartoe brengen. Wist je dat er hééél veel en verschillende maten o-ringen en keerringen zich bevinden in de koffiemachine? Je denkt toch niet dat echt alles wordt vervangen toch? Ook niet logisch natuurlijk en vooral ook niet nodig. Als een reparateur alle o-ringen en keerringen wil vervangen, dan is hij een goede dag ermee bezig.

Verder heb je nog de premium servicebeurten of pakkingen. Vraag aan de reparateur wat zo’n premium servicebeurt exact inhoudt. Is dat niet gewoon een ‘grote’ servicebeurt verpakt in een wat duurder woord? Laat je overigens niet wijs maken met premium pakkingen / o-ringen of de kleur van de o-ringen. Grootste onzin dat er bestaat. In de meeste gevallen volstaat siliconen o-ringen of keerringen.

Tot slot: ik ken echt hele goede koffiemachine reparateurs, maar helaas weet ik ook dat er hééél veel beunhazen actief zijn op Marktplaats. Een goede indicatie is de tekst van de advertentie. Als de teksten letter worden gekopieerd van een advertentie en in eigen advertenties worden geplakt, dan zijn dat voor mij red flags. Ik zou niet mijn machine bij die persoon kopen, laten servicen of laten repareren. Dus zie je bijvoorbeeld mijn teksten bij een andere advertentie, dan zijn dat red flags.
Advertentienummer: m1883729541