Smyrna Terracotta Fragment van beeldhouwwerk. 3e - 1e eeuw

€ 4,00
20sinds 20 apr. '25, 03:04
Deel via
of

Beschrijving



Fragment van een beeldhouwwerk. r Smyrna, 3e-1e eeuw v.Chr. r MATERIAAL: Terracotta. r AFMETINGEN: 15 cm lengte. r Conditie: goed, zie foto's r HERKOMST: r Van Smyrna, 1895-1905. Paul Gaudin-collectie (Parijs 1858-1921 Versailles), archeoloog, ingenieur en belangrijke schenker aan het Louvre-museum; aangekocht tussen 1894 en 1905 en via familieverwantschap. Openbare veiling, Frankrijk, 2022. r Over de collectie: r De verzameling terracotta fragmenten die wij apart te koop aanbieden, bestaat uit 670 stukken en lijkt de op een na grootste te zijn, na die van het Louvre (1094 fragmenten) en vóór die van het Archeologisch Museum van Istanbul (135 fragmenten) en het British Museum (108 fragmenten). Volgens Simone Besques (1972, p. 155): "Er zijn nauwelijks openbare of privécollecties die geen Smyrna-beeldjes bevatten, helaas meestal fragmentarisch. Ze getuigen er echter van dat er daar, van de 3e eeuw v.Chr. tot de 2e eeuw na Christus, de belangrijkste werkplaatsen uit de Hellenistische en Grieks-Romeinse periode waren, zowel vanwege de kwaliteit en de originaliteit van deze productie als vanwege het feit dat deze figuren heel bleven tot in de volledige Romeinse periode." r Over Paul Gaudin: r Ingenieur en archeoloog Paul Gaudin (1858-1921) was een van de belangrijkste beschermheren van het Louvre, dat hij meer dan 2.100 artefacten heeft geschonken. Het Museum van Istanbul en andere instellingen zijn hem ook veel verschuldigd voor hun antieke collecties van Klein-Azië - vooral Smyrna. r Zoals Isabelle Hasselin Rous, conservator bij het Louvre, schreef: "[...] de archeologische collecties van de musea van Istanboel en het Louvre delen een gemeenschappelijke geschiedenis, aangezien de meerderheid van hun Smyrniaanse figurines werden gedoneerd door Paul Gaudin tussen 1895 en 1904. Geboren in Parijs in 1858, was hij een spoorwegbouwkundige bij de Chemins de fer de la Compagnie de l'Ouest die in 1892 naar Turkije werd gestuurd. Gaudin werd aangesteld als chief operating officer van de spoorlijn Moudania-Brousse voordat hij in 1894 naar Smyrna verhuisde, toen hij werd gepromoveerd tot directeur van de Compagnie du chemin de fer de Smyrne-Cassaba et prolongements en werd belast met de bouw van de spoorweglijn. Hij bleef in Smyrna tot 1905, toen hij werd gestuurd naar Damascus voor de bouw van de Hedjaz-spoorlijn. Hij ontwikkelde een passie voor antiek en begon tijdens zijn verblijf in Turkije een rijke en gevarieerde collectie artefacten op te bouwen, waar hij ook archeologische opgravingen leidde. r Gaudin kreeg van Osman Hamdy-Bey de toestemming om op twee locaties opgravingen uit te voeren: de prehistorische site van de Yortan-necropolis in Mysië (100 km ten oosten van Pergamon) in 1900-1901 en die van Aphrodisias in Caria in 1904-1905. Hij financierde persoonlijk het grootste deel van de opgravingen van Aphrodisias en voerde ze uit namens de Ottomaanse Keizerlijke Musea. Dankzij zijn nauwe relatie met de antiekhandelaren van Smyrna kon hij een verzameling Smyrniaanse beeldjes opbouwen. Tegen het einde van de negentiende eeuw, toen de bevolking van de stad Smyrna snel toenam, leidden een bouwgolf in enkele gebieden van de stad tot de ontdekking van honderden beeldjes die uit de Smyrnaanse bodem tevoorschijn kwamen. r De artefacten die hier worden gepresenteerd, zijn op meerdere manieren uitzonderlijk. Ze illustreren niet alleen de rijkdom van de collecties van Paul Gaudin, maar getuigen ook van de baanbrekende opgravingen die hij in Turkije heeft uitgevoerd. Hoewel verschillende veilingen zich al hebben gewijd aan zijn belangrijke collectie in de 20e eeuw (in 1922, 1923, 1931 en 1974 - zie de INHA-website; Erim 1967, p. 236; Charloux 2001, p. 25), zal de huidige collectie ongetwijfeld worden herinnerd vanwege haar belang voor de geschiedenis van het archeologisch onderzoek. r r Smyrna terracotta beeldjes: r Smirna was een van de originele terracotta-centra van Klein-Azië. De stad werd rond 288 v.Chr. heropgebouwd door Lysimachus, een generaal van Alexander de Grote, op korte afstand van de oude locatie. Smirna bereikte haar hoogtepunt in de keizerlijke jaren. In feite maakte de voortdurende bewoning tot voor kort de uitvoering van systematische opgravingen onmogelijk. De meeste figurines uit Smirna die tentoongesteld worden in de grootste musea van Europa en de Verenigde Staten zijn vooral hoofdfragmenten. De figurines van Smirna zijn gemakkelijk te herkennen aan de kleur van hun klei, die varieert van bruin tot rood. De klei is fijn en homogeen en bevat krassingen van goud en zilver. Sommige monsters behouden nog steeds hun kleuren. Het is vermeldenswaard dat de ventilatieopeningen klein of helemaal afwezig zijn. Over het algemeen is de vorming heel zorgvuldigheid en wordt de achterkant van de figuren zelden onverwerkt gelaten, terwijl zeer weinig handtekeningen van terracottakunstenaars overleven. Wat thema's betreft, overheersen veel populaire soorten van de grote terracotta-kunst uit de Klassieke of de Hellenistische periode, zoals die van Heracles, verschillende godheden en atleten. Een ander geliefd thema was geklede vrouwelijke figuren in het 'Tanagrane' type. Handgemaakte miniaturen worden ook aangetroffen, terwijl de zogenaamde groteske figuren met overdreven anatomische deformiteiten een speciale categorie vormen. Deze raadselachtige beeldjes vertegenwoordigden waarschijnlijk echte mensen die leden aan vervormende ziekten. De terracottastijl van Smyrna vertoont grote overeenkomsten met die van Myrina. Het is waarschijnlijk dat dezelfde terracottekunstenaars in beide steden werkten, en misschien vergelijkbare mallen gebruikten. Een relevante relatie bestond waarschijnlijk in Pergamon en Cyme. Aan de andere kant verwijzen bepaalde thematische types van de Smyrna-workshop – de zwarte Figuren en groteske Figuren – naar de terracottekunst van Alexandrië, waarmee nauwe commerciële en artistieke relaties met die stad werden verzekerd. De beeldjes uit Smyrna werden zeer gewaardeerd in de oude wereld. Ze werden geëxporteerd naar Myrina, Priene, Pergamon, Troje, Tarsus, Delos, Athene, Cyprus en steden aan de Zwarte Zee. r r Opmerkingen: r - Het stuk wordt geleverd met een echtheidscertificaat. - Het stuk is inclusief Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie). GEEN BELASTINGEN. - Volgens de Spaanse wetgeving zijn artikelen die buiten de Europese Unie worden verzonden onderworpen aan exportbelastingen en worden deze op kosten van de koper aan de factuur toegevoegd. Deze exportkosten worden vastgesteld op de uiteindelijke veilingprijs en het belastingtarief wordt niet rechtstreeks toegepast op de totale waarde van het te exporteren artikel, maar de verschillende percentages per sectie worden hierop toegepast: - Tot 6.000 euro: 5%. - Van 6.001 tot 60.000 euro: 10%. Het aanvragen van een exportvergunning kan maximaal 1 tot 2 maanden duren. - De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1512954941