Groot Baltisch barnsteen schilderij - Vintage erotische€ 150,00
Etruscan Terracotta Urn met de verschijning van Equetleo in
€ 8.300,00
60sinds 3 jan. '25, 02:59
Beschrijving
Urn met de verschijning van Equetleo in Marathon.
r
Etruskisch, 2e eeuw v.Chr.
r
34 cm lang, 33 cm hoog en 19 cm diep.
r
HERKOMST:
r
- Collectie Antoine Tarantino, Parijs, 2004.
- Kunstmarkt, Parijs, rue de la Grange-Batelière.
- Privécollectie, Michel Meignan, Parijs, Frankrijk. 1970.
r
STAAT: Goede staat, oude restauraties.
r
BESCHRIJVING:
r
Etruskische grafurn opgevat als een kleine sarcofaag, met een rechthoekige kom versierd aan de voorkant met een reliëfscène, oorspronkelijk polychroom, en een sculpturaal deksel met de voorstelling van de liggende overledene. Het reliëf aan de voorkant toont een dynamische strijdscène met vier vechtende figuren gewapend met speren, zwaarden en schilden. Tijdens de Hellenistische periode werden grote aantallen terracotta grafurnen versierd met polychroom hoogreliëfwerk geproduceerd in de werkplaatsen van Chiusi, bedoeld om de as van de eigenaar van de overledene te bevatten na de crematie van het lijk. Deze terracotta urn versierd met reliëfs is typerend voor grafmonumenten geproduceerd in de werkplaatsen van centraal Etrurië tijdens de 2e eeuw v.Chr. De Etrusken, die hun doden begroeven en cremeerden tot het einde van de Hellenistische periode, waren beroemd om het produceren van dit type gedenkteken vanaf het einde van de 4e eeuw v.Chr. De vorm en iconografie van deze asurnen zijn vrij conventioneel: de container is over het algemeen versierd met een mythologische scène in hoogreliëf, terwijl de overledene op het deksel is afgebeeld, meestal liggend, alsof hij aan een banket deelneemt (afb. 1). Op sommige exemplaren wordt de naam van de overledene gegeven door een geschilderde inscriptie.
r
Het reliëf toont een complexe dynamiek van de compositie, duidelijk van Griekse oorsprong. De hoofdpersoon is een man in het midden van de scène, staand met zijn rug naar ons toe maar met zijn hoofd in profiel naar links, een ploeg naar zijn vijanden richtend, die hij hanteert als een speer, met zijn benen wijd open om hem voort te stuwen in zijn aanval. Hij is waarschijnlijk een held, aangezien hij wordt afgebeeld als een jonge atleet, naakt behalve een sjerp om zijn middel en versierd met een lint om zijn haar. De richting van zijn aanval leidt onze blik naar een andere strijder, geïdentificeerd als een monarch door zijn uitgebreide helm en de mantel die achter hem wappert. Deze, ook met zijn benen gespreid, valt de held aan met zijn zwaard in zijn rechterhand, zijn schild voor hem sluit de ruimte op de achtergrond af. Voor de koning, tussen hem en de held, zien we een derde krijger gehurkt met zijn knie op de grond, gericht op de toeschouwer, zijn zwaard omhoog heffend terwijl hij zichzelf beschermt met zijn schild, zijn lichaam achterover leunend om de ploeg te ontwijken. De beeldhouwer kruist het zwaard van deze soldaat met dat van de koning, in een elegant apparaat om de diagonale lijnen in evenwicht te brengen. Aan de rechterkant wordt de compositie voltooid door een soldaat met zijn lichaam naar rechts leunend, bedekt met zijn schild, die zijn rechterhand opheft en deze achter zijn hoofd verbergt.
Zijn uitgestrekte been kruist dat van de held, wat doet denken aan de gekruiste zwaarden aan de andere kant van de compositie - en van het gevecht.
r
Deze vier figuren verschijnen, op de Griekse manier, verweven in de compositie, benen, armen en wapens kruisend in een complexe, dynamische en evenwichtige compositie die de gewelddadigheid van de strijd weerspiegelt. Staande en gehurkte figuren wisselen elkaar af, allemaal leunend in de richting van hun aanval of verdediging, waarbij de hoofden effectief buiten het reliëfkader uitsteken en de schilden een belangrijke rol spelen in de compositie, hetzij in frontaal aanzicht, als cirkels, of als verkorte ovalen. Twee asurnen met identiek reliëf aan de voorkant worden bewaard in New York, beide nog steeds de polychromie in meer of mindere mate behoudend (afb. 2 en 3).
r
Men denkt dat dit specifieke model van de urn voornamelijk in de Etruskische stad Chiusi is geproduceerd. Tegenwoordig identificeert de meest wijdverbreide interpretatie de centrale figuur met de Griekse held Echelius, van wie wordt gezegd dat hij in de slag bij Marathon verscheen om de Perzen te helpen verslaan, en die in de bronnen vaak wordt aangeduid als een boer, aangezien zijn naam is afgeleid van het Griekse woord voor ploeg. Al in de Romeinse tijd vertelt Pausanias in zijn Beschrijving van Griekenland dat de held de Perzen confronteerde met een ploeg. Er is echter geen verklaring voor hoe een oude en obscure lokale Griekse legende zo populair kon worden in Etrurië. Sommige historici suggereren dat het een afbeelding van een Etruskisch thema zou kunnen zijn, dat tot op de dag van vandaag onbekend is.
r
Het deksel van de urn is een sculptuur in hoog reliëf dat een liggende figuur afbeeldt, gewikkeld in een rijk gevouwen tuniek en met zijn hoofd rustend op twee kussens. Hoewel het de afbeelding is van de overledene, wordt de figuur liggend in profiel afgebeeld, met zijn benen gebogen en zijn armen om zijn torso geslagen, alsof hij slaapt in plaats van dood is. In de Etruskische begrafeniskunst wordt de overledene meestal levend afgebeeld, liggend maar over het algemeen rechtop; de slapende figuur is zeldzamer en weerspiegelt de intieme relatie die bestond voor Grieken en Etrusken tussen dood en slaap, belichaamd in de tweelinggoden Thanatos en Hypnos. De twee hierboven genoemde New Yorkse urnen delen deze iconografische bijzonderheid van het deksel met het bestudeerde stuk.
r
BIBLIOGRAFIE:
r
- BRENDEL, O. Etruskische kunst. Yale University Press. 1995.
- HUNTSMAN, T. “Hellenistische Etruskische crematie-urnen uit Chiusi”, in Metropolitan Museum Journal, vol. 49, 2014, pp. 141-150.
- IZZET, V. De archeologie van de Etruskische samenleving. Cambridge University Press. 2008.
- MCINTOSH TURFA, J. De Etruskische wereld. Routledge. 2018.
- WEIR, A. J. Voetstappen van de doden: iconografie van overtuigingen over het hiernamaals en bewijs voor begrafenispraktijken in Etruskische Tarquinia. Tesis doctoraal. Universiteit van St. Andrews. 2013.
r
PARALLELLEN:
r
Afb. 1 Asurn. Etruskisch, Chiusi, s. II v. Chr. Terracotta polychroom. Nationaal Archeologisch Museum in Parma (Italië).
r
Afb. 2 Asurn. Etruskisch, Chiusi, s. II v.Chr. Terracotta polychromada. Metropolitan Museum, New York, inv. 96.9.219a, b.
r
Afb. 3 Asurn. Etruskisch, Chiusi, s. II v.Chr. Terracotta polychroom. Metropolitan Museum, New York, inv. 96.9.220a, b.
r
r
r
Opmerkingen:
r
- Het stuk wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
- Het stuk is voorzien van een Spaanse exportvergunning (paspoort voor de Europese Unie). - Als het stuk bestemd is voor buiten de Europese Unie, moet er een vervanging van de exportvergunning worden aangevraagd. Dit kan maximaal 1-2 weken duren.
- De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
#ExclusiefCabinetmetCuriositeiten
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1509398524
Populaire zoektermen
schelpen in Mineralen en Fossielenedelstenen en mineralen in Mineralen en Fossielenkoraal in Mineralen en Fossielenarts mineralen in Mineralen en Fossielenmegalodon tand in Mineralen en Fossielenmineralen kopengrote amethist in Mineralen en Fossielenedelstenen in Mineralen en Fossielenschatten van de aarde in Mineralen en Fossielenfossielen in Mineralen en Fossielenagaat boekensteun in Mineralen en Fossielenschelpen verzameling in Mineralen en Fossielengrote schelpen in Mineralen en Fossielenpaarse labradoriet in Mineralen en Fossielengrote ammoniet in Mineralen en Fossielenbmw in Handleidingen en Instructieboekjesppsh 41lp stevie wondernike air jordan 1 maat 42 in Schoenencaravan knaus 4 meter