Monet & Goyon Motorcycle Sales Catalogue 1938 FRA (Origineel

Bieden
Ophalen of Verzenden
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
160sinds 29 dec. '24, 23:12
Deel via
of

Kenmerken

ConditieZo goed als nieuw
TypeMotoren

Beschrijving

History; Monet & Goyon Motorcycles; 1916-1958.

In 1916 begonnen Joseph Monet (ingenieur) en Adrien Goyon (uit een rijke familie in Mâcon) een onderneming om voertuigen met trapaandrijving te produceren voor invalide veteranen van de aanhoudende oorlog.

Monet & Goyon werd opgericht op 2 april 1917, met hun eerste product genaamd de Vélocimane. Dit werd al snel gevolgd door hun eerste motor, de "Autowheel" of "Auto-roue", geproduceerd onder licentie van het Engelse bedrijf Wall. Het doel van het bedrijf was om mobiliteit te bieden aan mensen in nood tegen een betaalbare prijs. De motor werd gebruikt om hun Automouche driewielers en de Vélauto aan te drijven.

In 1922 begon Monet & Goyon met het bouwen van Villiers-motoren onder licentie en deze motor werd op alle bestaande modellen gemonteerd. Twee jaar later werd hun eerste sportmachine gepresenteerd, de 175cc "ZS". Dit werd gevolgd door de "Brooklands TT" uit 1925. De felrode machine veroverde alles wat er voor hem lag in de competitie en won talloze lauweren in Frankrijk en 20 wereldrecords.

Datzelfde jaar verschenen de eerste viertaktmotoren, aangedreven door MAG-motoren, en ook deze werden in Frankrijk onder licentie gebouwd. De eerste hiervan waren 350cc IOV- en OHV-modellen, de MC en MCS.

Joseph Monet stierf in 1926 aan tuberculose en zijn rol werd vervuld door zijn broer Marcel.

Nieuwe motoren van MAG verschenen in 1927 in de 500cc-modellen MC5 en MC5S en in 1929 werden de modellen met riemaandrijving eindelijk uitgefaseerd en verschenen de eerste zadeltanks. Een 250cc IOV-model werd aan het assortiment toegevoegd.

De industrie worstelde met de gevolgen van de depressie, waarbij veel bedrijven hun deuren sloten. Koehler Escoffier uit Lyon had het moeilijk en werd overgenomen door Monet-Goyon. Dit bleek een enorme bonus voor het bedrijf, aangezien het bedrijf uit Lyon een reeks OHC-machines had die veel succes hadden geboekt in de competitie. Bovendien was Monet-Goyon instrumenteel in het overtuigen van Clément-Bayard om een licentie te verkrijgen van Sturmey-Archer om versnellingsbakken te produceren in Frankrijk in hun fabriek in Charleville-Mezierres onder de merknaam "La Macérienne". Omdat de race-autoriteiten het sinds 1928 passend vonden om alleen motorfietsen met 100% Franse inhoud toe te laten, kon Monet-Goyon terugkeren naar de strijd.

De door Villiers aangedreven "ZS" bleef schitteren en deze modellen, samen met een verscheidenheid aan andere, werden ook aangeboden onder het merk KE. Nieuwe racemodellen werden geïntroduceerd met Rudge Python 500cc-motoren.

In 1931 werd een nieuw zijklepmodel geïntroduceerd, de unit-construction 350cc "Monet-Goyon 35", en in 1932 gingen hun eerste BMA 98cc-machines in productie.

1934 350cc "L" type motoren met aparte versnellingsbak, gevolgd door een aanzienlijke verscheidenheid aan 250cc en 500cc SV en OHV versies.

In 1935 begon Monet-Goyon met het bouwen van militaire machines voor het Franse leger, de 350cc type "L4A" en 500cc type "L5A1" en "L5A2" modellen.

In 1937 werd de 350cc en 500cc "Champion de France" modellen voorzien van achtervering.

Marcel Monet stierf in 1938, waardoor Adrien Goyon alleen manager werd.

In september 1939 begon de oorlog en concentreerde de productie zich op de levering van militaire zijspannen.

In 1940 ging Adrien Goyon met pensioen als Managing Director van het Monet-Goyon concern. Hij was 82 jaar oud.

De jaren na de oorlog
Toen Frankrijk werd bevrijd, was het Mâcon concern uitermate geschikt voor een snelle wedergeboorte; zijn 4-takt L-assortiment (250, 350 en 500cc) is behoorlijk modern, met droogcarter-smering, 4-versnellingsbak en achtervering, terwijl de kleinere modellen van 100 tot 200cc erg populair bleven met hun VILLIERS-tweetaktmotoren, gedistribueerd onder zowel de merken MONET & GOYON als KOEHLER-ESCOFFIER.

Bovendien leed de fabriek in Mâcon geen oorlogsschade en werden de werkplaatsen niet geplunderd door de nazi's.

Het ging echter niet allemaal goed, want het bedrijf had geen technische richting na de dood van Raymond GUIGUET in 1938 en er was weinig vooruitgang geboekt in de modernisering van het assortiment in het daaropvolgende decennium.

Marcel Morel creëerde een nieuwe 49cc-motor voor Monet-Goyon, maar deze werd afgewezen ten gunste van een 34cc Remondini-ontwerp. Dit bleek een ramp en kostte het bedrijf veel geld. Morel nam zijn ontwerp mee naar Motobecane en de rest, zoals ze zeggen, is geschiedenis.

In 1950 bestond het management grotendeels uit niet-motorrijders en in 1952 waren er 14 directeuren die elkaar naar het leven leken te staan.

Ondertussen werd een nieuwe reeks Villiers-aangedreven machines gepresenteerd die zeer goed werd ontvangen. Deze bestond uit de S6-reeks die uiteindelijk de aantrekkelijke Starlett-, Pullman- en Dolina-modellen omvatte.

In 1953 overleed Adrien Goyon in januari op 93-jarige leeftijd.

Verschillende andere bedrijven bouwden machines die werden aangedreven door de door Macel gebouwde Villiers-motoren en deze verkopen hielpen het bedrijf te overleven. De motorindustrie werd echter aangevallen door een nieuwe bron - lichtgewicht auto's - de Prinz en BMW Iso in Duitsland, de Fiat 600 in Italië en in Frankrijk de 2CV. Voor minder dan de prijs van een motorfiets met zijspan konden degenen die om vervoer vroegen een auto kopen, zij het een heel kleine.

Monet-Goyon sloot zijn deuren in 1959.

~~Collectors Item ~~

Sales Catalogue Franstalige versie met haarscherpe beeld materiaal.
Zeer zeldzaam exemplaar Collectors Item!
Modellen: L4L/LS4L/L5L/LS5L.
Opmerking: heeft lichte gebruikers sporen.
Een uitvouwbare sheet met prijslijst (zie foto 2)
Uitgave: Monet & Goyon, Ingenieurs-contructeurs, 12, Rue du Pavillon, Macon.
Agentschap: niet benoemd.
Pagina’s: 12. (Catalogue)
Pagina’s: 4. (Prijslijst)
Formaat: 18 x 22,4 cm.

We raden u aan van elk item van zeldzaam waarde, er een fotokopie & of scan van te maken voor uw eigen archief en de originele veilig te bewaren.
Een must voor de vintage Cycle verzamelaar.

Artikel word netjes in brievenbus doos verstuurd. Om de kwaliteit te waarborgen tijdens de verzending.

Prijs is excl. bij komende verzendkosten.

Verzending zonder Track & Trace is voor eigen risico.

T&T code voor €4,15 incl. Brievenbus doos.
Dus alles word goed verpakt en met PostNL verzonden.

Voor verzending buiten Nederland gelden andere verzendkosten.

Kijk voor tarieven op Post NL.

België. €5,70 tot 100gram.
Germany. €6,10
France. €6,10
Italy. €6,10
Spain. €6,10
Oostenrijk. €6,10
Engeland. €7,40
Sweden. €6;10
Denemarken €6,10
Swiss. €7,40
Tsjechië €7,40

Kijk ook naar mijn andere advertenties, voor specifieke vragen kunt u altijd een mail sturen.
Ik beantwoord u vragen binnen een werkdag.

Hartelijk dank voor jullie interesse.
En veel zoek plezier op Marktplaats.

Pour mes passionnés de moto Francois, j'expédie également au Royaume-Uni avec DHL. Vous pouvez me parler en anglais si vous avez des questions sur mes objets de collection que je propose à la vente. Je peux vous offrir un meilleur prix si vous achetez plusieurs articles.

Cordialement, Mark.

Kind regards, Mark.

Met vriendelijke groet,
Mark

Bieden naar waarde word gewaardeerd.

Vraagprijs: €199,95
Advertentienummer: m2217570159
Bekijk ook deze
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...