oefenen voor cito taalverzorging/spelling groep 3 4 5 6 7 8Zie omschrijving
begrijpend lezen (voorbereiding cito) groep 3 4 5 6 7 8
€ 1,00
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 0,01
414sinds 9 feb. '25, 17:20
Kenmerken
ConditieZo goed als nieuw
TypeTaal en Lezen, Rekenen
Beschrijving
Begrijpend lezen is de belangrijkste cito waar alles om draait met het schooladvies. Vanaf groep 6 tellen ze mee voor het schooladvies. Voordat je gaat oefenen is het belangrijk om te weten hoe begrijpend lezen in elkaar zit zodat je weet waar je met het oefenen op moet letten. (k heb oefenmateriaal waarmee je kunt oefenen waar ik geld voor zou vragen. De uitleg zou gratis zijn of als je er blij mee bent mag je ook symbolisch 1 euro over maken)
Veel kinderen hebben moeite met begrijpend lezen en ouders willen graag helpen. Maar als je niet weet hoe begrijpend lezen in elkaar zit word het lastig je kind te helpen.
Ook mijn kinderen hebben moeite met begrijpend lezen en ik ben al heel lang op zoek hoe ik ze kan helpen. Ik denk dat ik nu eindelijk weet hoe begrijpend lezen in elkaar zit en waar je op moet letten met oefenen en wat de oorzaak kan zijn als het laag uit valt.
hier komt mijn uitleg (linkjes met informatie kan ik niet in de advertentie plaatsen. die kan ik je gratis toesturen. ik heb alles in een handleiding verwerkt met wat ik heb verzameld)
Dit is wat ik er nu van weet
Als begrijpend lezen laag uit valt kan dat verschillende redenen hebben. Een zwakke lezer kan moeite hebben met de hoeveelheid tekst. Een snelle lezer kan zo snel lezen dat die mist wat die leest (of het te snel wil doen). Ook is woordenschat erg belangrijk. Als een kind veel moeilijke woorden van de tekst niet kent word het lastig de tekst te volgen. Ook denk ik dat ze het een stukje erven van de ouders. Ik ben er niet goed in, mijn dochter is er niet goed in en mijn zoontje ook niet. Verder zijn de signaalwoordne en verwijswoorden belangrijk voor het verbanden leggen en ook de concentratie speelt een belangrijke rol. Ook leren ze een stappenplan hoe ze de tekst moeten aanpakken.
Als een kind snel kan lezen is dat technisch lezen. het snel omzetten van letters en klanken in woorden. Als het technisch lezen nog niet goed gaat zal begrijpend lezen nog niet lukken. Als de E3 laag uit valt omdat het lezen nog niet zo vlot gaat is dat nog niet erg. veel oefenen met lezen en kijken hoe de M4 gaat.
Met begrijpend lezen moeten ze echt weten wat ze lezen en er vragen over beantwoorden.
Met de cito begrijpend lezen komt er wel iets meer bij kijken dan een verhaaltje lezen met een paar vragen erover.
Je hebt: openplaatsopgaven, voorspelopgaven, tekstopgaven, opzoekopgaven en samenvatopgaven
Als ik ging oefenen ging ik altijd eerst de tekst lezen en dan de vragen. Ik ben erachter gekomen dat ze een stappenplan gebruiken
Bij ons op school hebben ze ook een stappenplan. ze moeten eerst de titel en kopjes en plaatjes bekijken daarna de vragen. Zo krijgen ze al een idee waar de tekst over gaat. Daarna gaan ze de tekst lezen (en kijken ze of hun gedachte/voorspelling uitkomt) en daarna gaan ze de vragen maken. sommige kinderen denken het antwoord al te weten en vullen het in maar ze moeten het opzoeken in de tekst en de antwoorden controleren.
Ook is de concentratie belangrijk. Het zijn lange stukken tekst waar ze de gedachten bij moeten houden.
Dit kan soms al een oorzaak zijn dat het laag uit valt. het te snel willen doen.
Ook kom ik overal de 4 v's tegen. dat noemen ze leesstrategieën.
voorkennis gebruiken
voorspellen
visualisen
vragen bedenkenverbanden leggen
Die 4 v's kom ik op veel verschillende pagina's tegen dus die zijn echt heel belangrijk.
Maar ook zijn er nog meer strategieën.
Doel bepalen
Herstellen
Samenvatten
Ze kunnen met verschillende pakketten op school de leesstrategieën leren. zo heb je b.v.
Nieuwsbegrip
Leeslink
Grip op lezen
Lezen in beeld
Maar er zijn vast nog meer pakketten waar ze de leesstrategieën mee leren.
Met de vragen stellen hebben ze de 5 W-H vragen. de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe vragen.
Bij de titel ga je al denken waar zal de tekst verder over gaan, je gaat voorspellen waar het over gaat en tijdens het lezen ga je kijken of die verwachting uit komt. ook ga je door de vragen kijken of je de tekst begrijpt. Wie is de hoofdpersoon, wat gebeurd er, waarom heeft iemand het gedaan. Zo kijk je of het kind de tekst kan volgen. Maar ik heb allemaal linkjes waar je dingen zelf nog na kunt lezen.
Verder moeten kinderen verbanden leggen. Wat hebben de eerste regel en de 2e regel met elkaar te maken of wat hebben de eerste en 2e alinea met elkaar te maken. Hiervoor gebruiken ze signaalwoorden. In groep 4 leren ze de verwijswoorden. Ook daar moeten ze het verband zien naar welke persoon of voorwerp met het verwijswoord word bedoeld.
Die zijn straks op de middelbare ook erg belangrijk want toen ik met mijn dochter het stukje theorie ging oefenen van het hoofdstuk lezen ging die over verbanden, signaalwoorden en hoofdzaken, hoofdgedachte.
Ik heb dus zelf een handleiding gemaakt van de linkjes die ik ben tegen gekomen. Die kan ik je gratis sturen. Ook heb ik linkjes met oefensites en ook oefenboekjes RT begrijpend lezen. met die oefenboekjes oefen je de leesstrategieën.(vanaf groep 5). Ook heb ik de cito's te koop. Door de laatste cito te oefenen zie je precies wat ze moeten weten, hoe de vraagstelling is en wat ze er lastig aan vinden.
Heb je interesse dan stuur maar een berichtje dan stuur ik je dingen op.
Ook kan ik je vertellen wat de oorzaak kan zijn als de cito spelling en rekenen laag uitvallen.
Ik hoor het wel als ik iemand kan helpen
Groetjes Mariette
Veel kinderen hebben moeite met begrijpend lezen en ouders willen graag helpen. Maar als je niet weet hoe begrijpend lezen in elkaar zit word het lastig je kind te helpen.
Ook mijn kinderen hebben moeite met begrijpend lezen en ik ben al heel lang op zoek hoe ik ze kan helpen. Ik denk dat ik nu eindelijk weet hoe begrijpend lezen in elkaar zit en waar je op moet letten met oefenen en wat de oorzaak kan zijn als het laag uit valt.
hier komt mijn uitleg (linkjes met informatie kan ik niet in de advertentie plaatsen. die kan ik je gratis toesturen. ik heb alles in een handleiding verwerkt met wat ik heb verzameld)
Dit is wat ik er nu van weet
Als begrijpend lezen laag uit valt kan dat verschillende redenen hebben. Een zwakke lezer kan moeite hebben met de hoeveelheid tekst. Een snelle lezer kan zo snel lezen dat die mist wat die leest (of het te snel wil doen). Ook is woordenschat erg belangrijk. Als een kind veel moeilijke woorden van de tekst niet kent word het lastig de tekst te volgen. Ook denk ik dat ze het een stukje erven van de ouders. Ik ben er niet goed in, mijn dochter is er niet goed in en mijn zoontje ook niet. Verder zijn de signaalwoordne en verwijswoorden belangrijk voor het verbanden leggen en ook de concentratie speelt een belangrijke rol. Ook leren ze een stappenplan hoe ze de tekst moeten aanpakken.
Als een kind snel kan lezen is dat technisch lezen. het snel omzetten van letters en klanken in woorden. Als het technisch lezen nog niet goed gaat zal begrijpend lezen nog niet lukken. Als de E3 laag uit valt omdat het lezen nog niet zo vlot gaat is dat nog niet erg. veel oefenen met lezen en kijken hoe de M4 gaat.
Met begrijpend lezen moeten ze echt weten wat ze lezen en er vragen over beantwoorden.
Met de cito begrijpend lezen komt er wel iets meer bij kijken dan een verhaaltje lezen met een paar vragen erover.
Je hebt: openplaatsopgaven, voorspelopgaven, tekstopgaven, opzoekopgaven en samenvatopgaven
Als ik ging oefenen ging ik altijd eerst de tekst lezen en dan de vragen. Ik ben erachter gekomen dat ze een stappenplan gebruiken
Bij ons op school hebben ze ook een stappenplan. ze moeten eerst de titel en kopjes en plaatjes bekijken daarna de vragen. Zo krijgen ze al een idee waar de tekst over gaat. Daarna gaan ze de tekst lezen (en kijken ze of hun gedachte/voorspelling uitkomt) en daarna gaan ze de vragen maken. sommige kinderen denken het antwoord al te weten en vullen het in maar ze moeten het opzoeken in de tekst en de antwoorden controleren.
Ook is de concentratie belangrijk. Het zijn lange stukken tekst waar ze de gedachten bij moeten houden.
Dit kan soms al een oorzaak zijn dat het laag uit valt. het te snel willen doen.
Ook kom ik overal de 4 v's tegen. dat noemen ze leesstrategieën.
voorkennis gebruiken
voorspellen
visualisen
vragen bedenkenverbanden leggen
Die 4 v's kom ik op veel verschillende pagina's tegen dus die zijn echt heel belangrijk.
Maar ook zijn er nog meer strategieën.
Doel bepalen
Herstellen
Samenvatten
Ze kunnen met verschillende pakketten op school de leesstrategieën leren. zo heb je b.v.
Nieuwsbegrip
Leeslink
Grip op lezen
Lezen in beeld
Maar er zijn vast nog meer pakketten waar ze de leesstrategieën mee leren.
Met de vragen stellen hebben ze de 5 W-H vragen. de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe vragen.
Bij de titel ga je al denken waar zal de tekst verder over gaan, je gaat voorspellen waar het over gaat en tijdens het lezen ga je kijken of die verwachting uit komt. ook ga je door de vragen kijken of je de tekst begrijpt. Wie is de hoofdpersoon, wat gebeurd er, waarom heeft iemand het gedaan. Zo kijk je of het kind de tekst kan volgen. Maar ik heb allemaal linkjes waar je dingen zelf nog na kunt lezen.
Verder moeten kinderen verbanden leggen. Wat hebben de eerste regel en de 2e regel met elkaar te maken of wat hebben de eerste en 2e alinea met elkaar te maken. Hiervoor gebruiken ze signaalwoorden. In groep 4 leren ze de verwijswoorden. Ook daar moeten ze het verband zien naar welke persoon of voorwerp met het verwijswoord word bedoeld.
Die zijn straks op de middelbare ook erg belangrijk want toen ik met mijn dochter het stukje theorie ging oefenen van het hoofdstuk lezen ging die over verbanden, signaalwoorden en hoofdzaken, hoofdgedachte.
Ik heb dus zelf een handleiding gemaakt van de linkjes die ik ben tegen gekomen. Die kan ik je gratis sturen. Ook heb ik linkjes met oefensites en ook oefenboekjes RT begrijpend lezen. met die oefenboekjes oefen je de leesstrategieën.(vanaf groep 5). Ook heb ik de cito's te koop. Door de laatste cito te oefenen zie je precies wat ze moeten weten, hoe de vraagstelling is en wat ze er lastig aan vinden.
Heb je interesse dan stuur maar een berichtje dan stuur ik je dingen op.
Ook kan ik je vertellen wat de oorzaak kan zijn als de cito spelling en rekenen laag uitvallen.
Ik hoor het wel als ik iemand kan helpen
Groetjes Mariette
Advertentienummer: m2233427424
Bekijk ook deze
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Populaire zoektermen
rondograph in Speelgoed | Educatief en Creatieftiptoi pen in Speelgoed | Educatief en Creatiefhouten regenboog in Speelgoed | Educatief en Creatiefelektronica experimenteerdoos in Speelgoed | Educatief en Creatiefearly learning centre in Speelgoed | Educatief en Creatieftiptoi starterset boerderij in Speelgoed | Educatief en Creatiefmind designer robot in Speelgoed | Educatief en Creatiefik leer rekenen in Speelgoed | Educatief en Creatiefgravitrax in Educatief en Creatiefmagneten speelgoed in Educatief en Creatiefmecano in Educatief en Creatiefsmartmax in Educatief en Creatiefmagnetics speelgoed in Educatief en Creatiefhoteldebotel educatief in Educatief en Creatiefnerf havok fire ebf-25dunoon mokkenlego 41325koffiezetapparaat voor in de autooude stoelen stofplus bricks boerderij in Bouwstenen1991 in Nederlandiphone 11 zwolle in Apple iPhonebloempot dordrecht in Bloempottenopel module in Verlichting