Eucerin UltraSensitive dagcrème eczeem droge huid nieuw € 20,00
Mercedes 406 D oldtimer camper -in-spé 1977 APK 406D Benz
€ 5.800,00
Ophalen
353592sinds 6 apr. '25, 10:24
Kenmerken
AdverteerderParticulier
TypeBus-model
Kilometerstand142000
Bouwjaar1977
MerkMercedes-Benz
BrandstofDiesel
Opbouw lengte5 tot 6 meter
Beschrijving
Hierbij bied ik mijn groene “Bosbus” te koop aan. Een Mercedes-Benz L 406 DG diesel op de markt gekomen in Duitsland op 1 december 1977. Dat maakt hem een oldtimer van bijna 48 jaar oud.
Afgelopen 29 november 2024 door mij aangeboden bij de RDW voor een importkeuring en vervolgens glansrijk door de APK. De vervaldatum van die APK is 29 november 2026, dat zal dan ook de laatste keer zijn dat deze “Dudo” gekeurd moet worden omdat hij over 2 jaar 50 jaar oud is! Vanwege zijn leeftijd mag hij in Nederland milieuzones gewoon in en betaal je geen wegenbelasting vanwege de oldtimerregeling.
Even wat basis feitjes:
Kenteken: 24-YE-05
Merk: Mercedes-Benz
Type: L 406 DG
Bouwjaar: 1977
APK tot: 29 november 2026
Transmissie: handgeschakeld
Kilometerstand: 142370 km (maar geen idee of dit de originele kilometerteller en dus kilometerstand is)
Brandstof: diesel
Motorinhoud: 2,1 liter
Aantal cilinders: 4
Motor type: OM615
Massa ledig voertuig (met basis camper inrichting voor de keuring): 2581 kg
Technische max massa voertuig: 4600 kg
Toegestane max massa voertuig: 3500 kg (dus op dit moment op B rijbewijs)
Aantal wielen: 6, dus dubbellucht achter
Aantal zitplaatsen: 3
Lengte: 600 cm
Breedte: 230 cm met uitbouw
Hoogte: 301 cm ter hoogte van het dakraam, hoogste punt van het dak
Bijzonderheden: schuifdeuren aan de voorzijde (wellicht oude postbus geweest?)
Complimenten van keurmeesters bij de RDW: onder de wagen is alles in zeer goede staat
Deze bus stal mijn hart toen ik hem eind van de zomer in 2023 zag. Zijn opvallende groene kleurtje, bolle snoetje, zijn “kuifje” (verhoogd dak) en “pukkel” (uitbouw aan de ene zijkant achteraan). Zeeën van ruimte binnenin met een stahoogte van 210 cm, nog ruim 400 cm lengte achter de stoelen, 180 cm breedte en op de plek van de “pukkel” zelfs 25 centimeter meer.
Zijn dashboard lag helemaal open, daardoor wilde de motor niet starten, de remmen waren niet in orde, de uitlaat was lek, de accu stuk, geen ruitenwissermotor meer, missende en niet kloppende dashboard onderdelen…
Genoeg te knutselen dus. Mijn eerste doel was om hem te laten keuren, om zo een kenteken te krijgen en op zijn minst legaal de weg op te kunnen. Zodra stap 1 voltooid was, was het plan om hem verder op te knappen en er een fijne camper van te maken. Maar ondertussen liep het leven anders, ben ik gaan samenwonen, loop ik veel tussen de paarden en ga ik in mijn vrije tijd liever sleutelen aan mijn andere oldtimer Mercedes (307D) of de oude Volvo’s van mijn vriend. En als we dan eens tijd over hebben, willen we er zelf ook graag op uit met de camper of caravan. Kortom: ik wil het stokje graag overdragen aan de volgende liefhebber.
Ik wil een eerlijke advertentietekst schrijven en geen half verhaal delen. Ik weet dat er nog een heleboel moet gebeuren voordat hij als camper de weg op kan. Gelukkig staat er ondertussen weer een basis: een rijdende, geïmporteerde, goedkeurde bus.
De zilveren platen aan de zijkanten en op het dak zijn een tijdelijke oplossing. De vorige eigenaren van de bus hebben gezorgd voor de uitbouw naar het dak en de zijkant. Ook plaatsten zij ruiten zonder veiligheidskeurmerk. Zonder dit keurmerk mag de RDW een voertuig niet goedkeuren. De simpelste oplossing om de bus op kenteken te krijgen was om de ruiten er uit te halen en de gaten af te dekken. Dat heb ik dan ook gedaan met de aluminium platen.
Volgens twee keurmeesters bij twee RDW vestigingen heeft deze camper-in-spé een fantastische basis. Het chassis is heel goed, onder de wagen is er niks aan te merken op technisch vlak. Vermoedelijk heeft deze wagen heel lang droog in een garage gestaan waardoor hij er echt ontzettend goed uitziet.
Beknopte samenvatting van wat er aan gedaan is:
bekabeling dashboard nagelopen
verlichting hersteld: lampjes vervangen, kabels gecontroleerd/vervangen, kentekenverlichting gemaakt, binnenverlichting gemaakt, dashboardverlichting gemaakt
nieuwe accu
“nieuw” gebruikt origineel bijrijdersbankje
startmotor laten checken door revisiebedrijf
dynamo laten checken door revisiebedrijf
kachel systeem werkend gekregen, nieuwe kachelregelaar
“nieuwe” gebruikte kachel gekocht (want degene die er nu in zit hoort en past niet helemaal in dit dashboard) maar nog niet geïnstalleerd
nieuwe v-snaar
middendemper vervangen
ruitenwissermotor geïnstalleerd
nieuwe ruitenwissers en ruitenwisser relais
schuifdeur bevestiging gemaakt
setje originele zonnekleppen aangeschaft
ventielverlengers voor de dubbellucht banden
hoofdremcilinder vervangen (nieuw)
nieuwe remvloeistof (november 2024)
nieuwe versnellingsbakolie (november 2024)
nieuwe differentieelolie (april 2025)
nieuwe motorolie (april 2025)
nieuw oliefilter (april 2025)
nieuwe brandstoffilters (april 2025)
Beknopte samenvatting van wat er moet gebeuren:
bekabeling gaspedaal: werkt wel maar overbrenging is niet helemaal lekker waardoor het pedaal zwaar gaat
ondanks nieuwe versnellingsbakolie en ontluchting koppeling gaat het schakelen vrij zwaar
kilometertellerklok is gesneuveld nadat ik een nieuwe kabel heb geïnstalleerd
kilometertellerkabel is nu dus even losgekoppeld
emblemen moeten nog gemonteerd, zitten er wel bij
de bus is op het moment niet volledig waterdicht, door de eerder beschreven tijdelijke oplossing. Het gaat om een “ruit” aan de rechter zijkant, eentje aan de linker zijkant, eentje in de achterdeur en eentje in het dak. Daarnaast is er ook een officieel camper dakraam, deze is niet afgewerkt.
deurrubbers missen, ik heb een rol van 25 meter liggen ter waarde van €175,-. Eventueel ter overname.
de bus is van binnen bekleed met isolatiemateriaal. Dit zat er al in toen ik hem kocht.
de “camper” is op dit moment leeg. Het is dus aan jou om er iets moois van te knutselen.
De lijst is nog langer dan wat ik hier heb opgeschreven. Graag vertel ik je alle verhalen als je de bus komt bekijken en een proefrondje komt rijden.
De vraagprijs is €6000,-. Bieden mag vanaf €5000,-. De Mercedes is te bekijken in Moergestel.
Mercedes, Mercedes-Benz, Daimler-Benz, Daimler, Benz, L 406 DG, 406D, 406 D, 406DG, L 407 DG, 407DG, 407, 407D, 508D, 508D, camper, OM615, OM 615, dubbellucht, dubbel lucht
Afgelopen 29 november 2024 door mij aangeboden bij de RDW voor een importkeuring en vervolgens glansrijk door de APK. De vervaldatum van die APK is 29 november 2026, dat zal dan ook de laatste keer zijn dat deze “Dudo” gekeurd moet worden omdat hij over 2 jaar 50 jaar oud is! Vanwege zijn leeftijd mag hij in Nederland milieuzones gewoon in en betaal je geen wegenbelasting vanwege de oldtimerregeling.
Even wat basis feitjes:
Kenteken: 24-YE-05
Merk: Mercedes-Benz
Type: L 406 DG
Bouwjaar: 1977
APK tot: 29 november 2026
Transmissie: handgeschakeld
Kilometerstand: 142370 km (maar geen idee of dit de originele kilometerteller en dus kilometerstand is)
Brandstof: diesel
Motorinhoud: 2,1 liter
Aantal cilinders: 4
Motor type: OM615
Massa ledig voertuig (met basis camper inrichting voor de keuring): 2581 kg
Technische max massa voertuig: 4600 kg
Toegestane max massa voertuig: 3500 kg (dus op dit moment op B rijbewijs)
Aantal wielen: 6, dus dubbellucht achter
Aantal zitplaatsen: 3
Lengte: 600 cm
Breedte: 230 cm met uitbouw
Hoogte: 301 cm ter hoogte van het dakraam, hoogste punt van het dak
Bijzonderheden: schuifdeuren aan de voorzijde (wellicht oude postbus geweest?)
Complimenten van keurmeesters bij de RDW: onder de wagen is alles in zeer goede staat
Deze bus stal mijn hart toen ik hem eind van de zomer in 2023 zag. Zijn opvallende groene kleurtje, bolle snoetje, zijn “kuifje” (verhoogd dak) en “pukkel” (uitbouw aan de ene zijkant achteraan). Zeeën van ruimte binnenin met een stahoogte van 210 cm, nog ruim 400 cm lengte achter de stoelen, 180 cm breedte en op de plek van de “pukkel” zelfs 25 centimeter meer.
Zijn dashboard lag helemaal open, daardoor wilde de motor niet starten, de remmen waren niet in orde, de uitlaat was lek, de accu stuk, geen ruitenwissermotor meer, missende en niet kloppende dashboard onderdelen…
Genoeg te knutselen dus. Mijn eerste doel was om hem te laten keuren, om zo een kenteken te krijgen en op zijn minst legaal de weg op te kunnen. Zodra stap 1 voltooid was, was het plan om hem verder op te knappen en er een fijne camper van te maken. Maar ondertussen liep het leven anders, ben ik gaan samenwonen, loop ik veel tussen de paarden en ga ik in mijn vrije tijd liever sleutelen aan mijn andere oldtimer Mercedes (307D) of de oude Volvo’s van mijn vriend. En als we dan eens tijd over hebben, willen we er zelf ook graag op uit met de camper of caravan. Kortom: ik wil het stokje graag overdragen aan de volgende liefhebber.
Ik wil een eerlijke advertentietekst schrijven en geen half verhaal delen. Ik weet dat er nog een heleboel moet gebeuren voordat hij als camper de weg op kan. Gelukkig staat er ondertussen weer een basis: een rijdende, geïmporteerde, goedkeurde bus.
De zilveren platen aan de zijkanten en op het dak zijn een tijdelijke oplossing. De vorige eigenaren van de bus hebben gezorgd voor de uitbouw naar het dak en de zijkant. Ook plaatsten zij ruiten zonder veiligheidskeurmerk. Zonder dit keurmerk mag de RDW een voertuig niet goedkeuren. De simpelste oplossing om de bus op kenteken te krijgen was om de ruiten er uit te halen en de gaten af te dekken. Dat heb ik dan ook gedaan met de aluminium platen.
Volgens twee keurmeesters bij twee RDW vestigingen heeft deze camper-in-spé een fantastische basis. Het chassis is heel goed, onder de wagen is er niks aan te merken op technisch vlak. Vermoedelijk heeft deze wagen heel lang droog in een garage gestaan waardoor hij er echt ontzettend goed uitziet.
Beknopte samenvatting van wat er aan gedaan is:
bekabeling dashboard nagelopen
verlichting hersteld: lampjes vervangen, kabels gecontroleerd/vervangen, kentekenverlichting gemaakt, binnenverlichting gemaakt, dashboardverlichting gemaakt
nieuwe accu
“nieuw” gebruikt origineel bijrijdersbankje
startmotor laten checken door revisiebedrijf
dynamo laten checken door revisiebedrijf
kachel systeem werkend gekregen, nieuwe kachelregelaar
“nieuwe” gebruikte kachel gekocht (want degene die er nu in zit hoort en past niet helemaal in dit dashboard) maar nog niet geïnstalleerd
nieuwe v-snaar
middendemper vervangen
ruitenwissermotor geïnstalleerd
nieuwe ruitenwissers en ruitenwisser relais
schuifdeur bevestiging gemaakt
setje originele zonnekleppen aangeschaft
ventielverlengers voor de dubbellucht banden
hoofdremcilinder vervangen (nieuw)
nieuwe remvloeistof (november 2024)
nieuwe versnellingsbakolie (november 2024)
nieuwe differentieelolie (april 2025)
nieuwe motorolie (april 2025)
nieuw oliefilter (april 2025)
nieuwe brandstoffilters (april 2025)
Beknopte samenvatting van wat er moet gebeuren:
bekabeling gaspedaal: werkt wel maar overbrenging is niet helemaal lekker waardoor het pedaal zwaar gaat
ondanks nieuwe versnellingsbakolie en ontluchting koppeling gaat het schakelen vrij zwaar
kilometertellerklok is gesneuveld nadat ik een nieuwe kabel heb geïnstalleerd
kilometertellerkabel is nu dus even losgekoppeld
emblemen moeten nog gemonteerd, zitten er wel bij
de bus is op het moment niet volledig waterdicht, door de eerder beschreven tijdelijke oplossing. Het gaat om een “ruit” aan de rechter zijkant, eentje aan de linker zijkant, eentje in de achterdeur en eentje in het dak. Daarnaast is er ook een officieel camper dakraam, deze is niet afgewerkt.
deurrubbers missen, ik heb een rol van 25 meter liggen ter waarde van €175,-. Eventueel ter overname.
de bus is van binnen bekleed met isolatiemateriaal. Dit zat er al in toen ik hem kocht.
de “camper” is op dit moment leeg. Het is dus aan jou om er iets moois van te knutselen.
De lijst is nog langer dan wat ik hier heb opgeschreven. Graag vertel ik je alle verhalen als je de bus komt bekijken en een proefrondje komt rijden.
De vraagprijs is €6000,-. Bieden mag vanaf €5000,-. De Mercedes is te bekijken in Moergestel.
Mercedes, Mercedes-Benz, Daimler-Benz, Daimler, Benz, L 406 DG, 406D, 406 D, 406DG, L 407 DG, 407DG, 407, 407D, 508D, 508D, camper, OM615, OM 615, dubbellucht, dubbel lucht
Advertentienummer: m2254122884
Populaire zoektermen
oldtimer camper in Campersmercedes camper in Camperscamper in Campersoldtimer mercedes camper in Campersmercedes sprinter camper in Campersmercedes vito camper in Campers4x4 camper in Campershymer camper mercedes in Camperscamper automaat in Camperscamper particulier in Camperscamper benzine in Campershymer camper in Campersmercedes 508 camper in Camperscamper wegens omstandigheden in Camperstuk tuk in Auto'skerst brochevoetbal gordijnen verduisterendepasta droogrek ikeavoorkop golf 7garrett hoofdtelefoonbialetti koffiesurf zeil 4.5 in Windsurfenbigfoots caravan in Caravans en Kamperenpax deur vikedal