Een goed gevuld pakhuis - 400 jaar onderwijs in Woerden
Kenmerken
Beschrijving
Een goed gevuld pakhuis - 400 jaar onderwijs in Woerden 1500-1920
(G.G. Stolwijk)
In negen hoofdstukken wordt de geschiedenis van het onderwijs in Woerden sinds ca. 1500 aan de hand van archiefbronnen beschreven. Er is ruim aandacht voor ontstaansgeschiedenis van het onderwijs, de schoolgebouwen en de financiering van het onderwijs door de eeuwen heen.
Bert Stolwijk is een amateurhistoricus die al jarenlang met grote regelmaat op de studiezaal van het RHC te vinden is. Zijn belangstelling voor het onderwijs bracht hem tot een studie naar het onderwijs in Woerden vanaf de 16e eeuw tot 1920. Op dit onderwerp zijn de archieven door hem nauwkeurig uitgeplozen. Het resultaat van zijn onderzoek is nu te boek gesteld. Het 400 pagina’s tellende boek heet ”Een goed gevuld pakhuis". De titel verwijst naar een uitspraak van de Woerdense schoolcommissie, die de openbare school in de 19e eeuw een goed gevuld pakhuis noemde "waarin er niet eens op kan worden gelet dat met de handen der kinderen niets onbehoorlijks geschiedt".
In het boek worden alle aspecten van het onderwijs besproken: de stadsschool, het rooms-katholiek en christelijk onderwijs, de Latijnse school, de lesstof, schoolgebouwen, het schoolverzuim, de bewaarscholen, de gegeven vakken enzovoorts. Het is een prachtig boek geworden, dat uitgegeven is in de reeks Stichts-Hollandse Bijdragen van de Stichts-Hollandse Historische Vereniging te Woerden.
Paperback, 404 pag. geïllustreerd
Uitg. Stichts-Hollandse Historische Vereniging te Woerden, 2009
ISBN 9789081480512
· Alleen verzenden, niet ophalen
· Op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd
· Op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd
· Boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd