Gedoe komt er toch Jacqueline Jansen, Joop Swieringa

€ 3,50
Verzenden
Verzenden voor € 4,25
41sinds 24 jul. '24, 07:33
Deel via
of

Beschrijving

Hardcover met stofomslag uit 2007 5e druk Scriptum bevat 101 blz en de conditie is in goede staat


Gedoe komt er toch - Joop Swieringa, Jacqueline Jansen

In dit boek Gedoe komt er toch worden tien klassieke wijsheden over organisatieverandering aan de kaak gesteld. Wijsheden waar op het eerste gezicht niets tegen in te brengen valt. Natuurlijk moet u draagvlak hebben, uiteraard is het belangrijk dat de top achter een verandering staat. En er is niets tegen een helder doel. Maar gek genoeg is dat juist wat er 'mis' is met deze wijsheden. Als ze zo vanzelfsprekend zijn, waarom is het dan zo nodig om ze steeds weer te noemen? Wat is hun functie in het veranderingsproces?

Al die open deuren over organisatieverandering komen rechtstreeks voort uit het klassieke gedachtegoed over organiseren en managen. Het zijn opvattingen die de bureaucratie juist veroorzaken of versterken. En dus zijn het misvattingen als u toe wilt naar een niet-klassieke, niet bureaucratische organisatie.

Het adagium 'geen gedoe' is de rode draad die al die onzinnige wijsheden bij elkaar houdt. Maar organisatieveranderingen geven gedoe. Altijd. Veel of weinig, boven- of ondergronds, heet of koud. De boodschap van dit boek: probeer 'gedoe' niet te vermijden, maar zorg juist dat het op tafel komt.

Recensie

In de veranderkunde wordt een aantal klassieke uitgangspunten gehanteerd, die tegelijkertijd ook blokkades kunnen vormen. De auteurs vertalen daarom de oude wijsheden in nieuwe. Bijvoorbeeld (1) Onrust: je moet 'gedoe' niet vermijden maar als motor van verandering gebruiken. (2) Motiveren: dat bevestigt de klassieke verhouding tussen manager en medewerker. Het gaat om inspireren. (3) Weerstand: mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. (4) Draagvlak: bij een goed besluit hoeft niet aan draagvlak gewerkt te worden. (5) Betrokkenheid: de kunst is niet om mensen bij besluitvorming te betrekken, maar om de besluitvorming over te laten aan de betrokkenen. (6) De top staat er achter: gebruik dit niet als (een machts-)argument om te veranderen. (7) 'Eerst denken, dan doen': doen en denken gaat samen, en leg de verantwoordelijkheid bij de uitvoerenden. Het boek is gestructureerd en beknopt beschreven, bevat voorbeelden en cartoons, en is interessant voor eenieder die met organisatieverandering bezig is.
Peter de Boer


  • snel en goed verpakt verzonden op dezelfde of de volgende werkdag
  • en bij een bestelling van boven de 75,= GRATIS verzenden
Advertentienummer: a1503899450