Giuseppe Vasi (1710-1782) - Giovanni Battista Piranesi

€ 1,00
00sinds 8 mar. '25, 04:05
Deel via
of

Beschrijving



https://www.calcografica.it/matrici/organizzare.php?id=M-3592_33 Gravure ontleend aan "Over de pracht van het oude en moderne Rome" van Giuseppe Vasi uit de achttiende-eeuwse Romeinse editie. Ets op zwaar papier zonder watermerk, in zwart-wit. Uitstekende inkt en goede staat, lichte sporen van vos- en bruinvlekken langs de randen van het vel. Gaaf blad met brede originele marges. VERZEKERDE verzending per koerier, voor verzekeringsdoeleinden eventuele schade bij afhaling aangeven. Herkomst: privécollectie. Afmetingen: ca. 320 mm x 440 mm (vel) Giuseppe Vasi (Corleone, 27 augustus 1710 – Rome, 16 april 1782) was een Italiaanse graveur, architect en landschapsschilder. Vasi was een van de belangrijkste graveurs van stadsgezichten in het achttiende-eeuwse Rome. Zijn roem leed zwaar onder de vergelijking met Giovanni Battista Piranesi: Piranesi was ongeveer tien jaar jonger, maar leerde in het begin van de jaren 1440 enkele geheimen van de graveertechniek van Vasi. Vasi werd benoemd tot paltsgraaf en ridder in de Orde van het Gulden Spoor. Hij was ook lid van de prestigieuze Accademia di San Luca en de Accademia dell'Arcadia in Rome. Vasi kwam in 1736 vanuit Sicilië naar Rome. Na een driejarige leertijd trad hij toe tot de kring van paus Clemens XII (geboren als Lorenzo Corsini) en zijn vertrouwde bibliothecaris, Giovanni Gaetano Bottari. Deze contacten bezorgden hem een belangrijke plaats binnen de Calcografia Camerale, waarvoor Vasi afbeeldingen begon te maken van belangrijke monumenten van het moderne Rome, zoals de voorgevel van San Giovanni in Laterano, de Trevifontein en de Spaanse Trappen. Wikipedia Giovanni Battista Piranesi, ook bekend als Giambattista (Mogliano Veneto, 4 oktober 1720 – Rome, 9 november 1778), was een Italiaanse graveur, architect en architectuurtheoreticus. Zijn gegraveerde platen, gekenmerkt door een dramatische toon en grafische voorstellingen, lijken te worden gekenmerkt door een idee van waardigheid en pracht dat geheel Romeins is. Dit komt tot uiting in de grootsheid en de afzondering van de architectonische elementen, waardoor een sublieme indruk van de grootsheid van het verre verleden ontstaat, hoewel deze gekenmerkt wordt door onverbiddelijke overgave. Giovanni Battista Piranesi werd op 4 oktober 1720 geboren als zoon van Angelo en Laura Lucchesi en werd op 8 oktober gedoopt in de parochie van San Moisè in Venetië. Er is geen documentatie die de overlevering ondersteunt dat hij in Mogliano, Veneto, werd geboren: zijn ouders woonden in Corte Barozzi in Venetië. Hij werd in de architectuurstudie geïntroduceerd door zijn vader, een ervaren steenhouwer en bouwmeester, en door zijn oom van moederskant Matteo Lucchesi, een watermagistraat van de Serenissima en een liefhebber van de oude modellen van Andrea Palladio en Vitruvius; Van zijn beschaafde broer Angelo, een Dominicaanse monnik, kreeg hij een zekere beheersing van het Latijn en een blijvende liefde voor Titus Livius en de geschiedenis van Rome. Na een meningsverschil met zijn oom zette de jonge Giovanni Battista zijn opleiding voort bij Giovanni Scalfarotto, eveneens een architect die zich richtte op een smaak die al het neoclassicisme aankondigde; Hij bezocht ook de workshop van Carlo Zucchi. In 1740 besloot Piranesi, die zich realiseerde dat de Venetiaanse hoofdstad hem slechts beperkte werkgelegenheid bood, zijn vaderland te verlaten en naar Rome te verhuizen. Daar nam hij als tekenaar deel aan de diplomatieke expeditie van de nieuwe ambassadeur van de Serenissima, Francesco Venier. Hij vertrok op 9 september en kwam binnen een maand op twintigjarige leeftijd in Rome aan. Hij nam onderdak in het Palazzo Venezia. Piranesi toonde al vroeg zijn talent als tekenaar. Hij was eerst in de leer bij de schilders-scenografen Domenico en Giuseppe Valeriani en bij Giovanni Battista Nolli. Rond 1742 leerde hij de beginselen van het etsen onder leiding van Giuseppe Vasi, eigenaar van een werkplaats voor kopergravure, die in die tijd in Rome erg populair was. Bovendien kreeg Piranesi tijdens zijn verblijf in Rome de kans om een hechte vriendschap te sluiten met zijn landgenoot Antonio Corradini, met wie hij rond 1743 naar Napels ging om de barokkunst te bestuderen en de archeologische opgravingen van Herculaneum te bezoeken. Piranesi begon al snel een bewogen enthousiasme te tonen bij de aanblik van de "sprekende ruïnes" van de keizerlijke fora, "zodanig dat ik er nooit in geslaagd ben om iets soortgelijks te vormen uit de tekeningen, hoewel zeer nauwkeurig, die de onsterfelijke Palladio van deze zelfde ruïnes maakte en die ik desondanks altijd voor ogen hield." Deze interesse in Romeinse oudheden wordt bevestigd door de uitvoering in 1743 van het Eerste deel van de architecturen en perspectieven, uitgevonden en gegraveerd door Gio. Batta Piranesi, Venetiaanse architect; Voor het samenstellen van deze verzameling van twaalf tabellen, waarin hij al opvalt door zijn opmerkelijke technische vaardigheden, raadpleegde Piranesi de rijke bibliotheek van Nicola Giobbe, door wiens voorspraak hij ook in contact kwam met Luigi Vanvitelli en Nicola Salvi. Piranesi maakte een eerste evaluatie van zijn artistieke carrière tussen 1744 en 1747, toen hij, gedreven door het gebrek aan erkenning en de drukkende economische omstandigheden, tijdelijk terugkeerde naar Venetië. Tijdens dit slecht gedocumenteerde verblijf wilde Piranesi waarschijnlijk vanuit artistiek oogpunt reflecteren op wat hij zojuist had bereikt, ook met het oog op toekomstige keuzes: hij had ook contact met Giovan Battista Tiepolo en Canaletto, die een diep in zijn verbeelding indrukken. Uiteindelijk besloot Piranesi zich te wijden aan het beroep van graveur en zich definitief in Rome te vestigen, waar hij zijn eigen winkel opende in de Via del Corso, tegenover de Franse Academie: [1] het was een weloverwogen keuze, zoals opgemerkt door de geleerde Henri Focillon die opmerkte: Hij accepteert opzettelijk het graveurschap omdat hij begrijpt dat hij zo zijn ambities als architect, archeoloog en schilder kan verwezenlijken. Wikipedia


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1511529217