Suske en Wiske 67 tm 249 - Lekturama collectie - 46 Album -€ 26,00
Giovanni Giacomo De Rossi (1627-1691) - Giacomo Lauro (prima
€ 1,00
30sinds 8 mar. '25, 04:05
Beschrijving
https://repository.library.brown.edu/studio/item/bdr:260249/ De oude pracht van de stad Ets op geschept papier met enkele watermerken, in zwart-wit. Uitstekende inkt en goede staat, lichte sporen van vos- en verkleuring. Gaaf blad met originele marges, zichtbare bindingssporen aan de linkerzijde. VERZEKERDE verzending per koerier, voor verzekeringsdoeleinden eventuele schade bij afhaling aangeven. Herkomst: privécollectie. LAURO, Giacomo. - De geboortedatum van L. is onbekend, hij was vooral actief in Rome als graveur, drukker en expert op het gebied van oudheden tussen 1583 en 1645. Het feit dat hij zijn werken signeerde met "Jacobus Laurus Romanus" suggereert dat hij oorspronkelijk uit Rome kwam en maakt tegelijkertijd de hypothese van een mogelijke herkomst uit Nederland onwaarschijnlijk (Bertolotti, p. 221). Er is niets bekend over zijn opleiding. Het eerste documentaire bewijs dat getuigt van zijn aanwezigheid in Rome, waar hij wordt omschreven als een "Romeinse kopergraveur", dateert uit 1583 (ibid.); terwijl zijn eerste bekende prent een Tiberius met een dolk (of De Gladiator) is, uitgegeven door C. Duchet in 1585. Hoewel hij historische, mythologische en devotionele thema's behandelde, staat L. vooral bekend om zijn productie van plattegronden en stadsgezichten, te beginnen met het vogelperspectief van Rocca Contrada (Arcevia), dat in 1594 werd gemaakt op basis van een ontwerp van E. Ramazzani (Anselmi). In 1599 graveerde en publiceerde L. op basis van een tekening van A. Tempesta een plattegrond van Rome, die in 1630 werd herdrukt en de titel Septem Urbis ecclesiae cum earum reliquiis stationibus et indulgentiis kreeg. In 1606 werd het Plan van een veldslag tussen de koning van Polen en de rebellen van 1605 gepubliceerd, opnieuw gebaseerd op een tekening van Tempesta en een prent met de Vertaling van het Heilige Huis van Loreto. Het jaar daarop is een vogelvluchtperspectief van de stad Tivoli te zien. Getuige van een grote activiteit op het gebied van portretkunst zijn bijvoorbeeld het portret van paus Paulus V uit 1607 en later die van Clemens VIII en Urbanus VIII, die samen met de portretten van degenen aan wie het werk was opgedragen, zijn opgenomen in de uitgaven van Antiquae Urbis Splendor. We moeten ook de portretten vermelden die verschenen in de werken van A. Gallonio (Vita beati p. Philippi Nerii Florentini Congregationis oratorii fundatoris in annos digesta, Rome 1600), G.B. Della Porta (De distillatione lib. IX, ibid. 1608) en G. Castiglione (De Congregationis oratorii a b. Philippo Nerio fundatae institutis, Rome 1612). Vanaf het begin van de eeuw legde L. contacten met vooraanstaande figuren en wist hij de voorwaarden te creëren waaronder hij met succes aan ambitieuzere werken kon werken. Dit wordt bevestigd door de informatie die kan worden verkregen uit het Album of Liber amicorum, genoemd door T. Ashby (I, pp. 365 e.v.) en reeds deel uitmaakt van zijn verzameling. Het Album bevat kopieën van talrijke brieven die tussen 1600 en 1636 door verschillende vooraanstaande figuren aan L. zijn geschreven. Enkele ervan getuigen van een intense activiteit in verband met de productie van heilige afbeeldingen, waarvoor L. in 1598 al een privilege van Clemens VIII had verkregen. Het album geeft ook informatie over zijn familie: in sommige brieven die hij tussen 1611 en 1612 schreef, wordt zijn vrouw genoemd, zonder haar naam te specificeren, en Michele en "M. Gieronimo" worden genoemd onder zijn zonen (ibid., p. 367); een van hen is misschien de zoon die in 1613 naar Città della Pieve werd gestuurd om zich te bekwamen in de tekenkunst, naar A. Pallavicino. In 1615 wordt ook een dochter herdacht die zich met succes aan de miniatuurkunst wijdde en die de lof ontving van Margherita Aldobrandini, hertogin van Parma; Het is zeer waarschijnlijk dat L. voor sommige werken gebruik heeft gemaakt van zijn medewerking. Uit het Liber mortuorum van de parochie van S. Maria en S. Gregorio in Vallicella vernemen we dat een dochter van L. in 1600 stierf (Bertolotti, p. 222). Hij woonde in ieder geval een tijdje in de wijk Parione, zoals kan worden afgeleid uit de getuigenis van de kapelaan van S. Maria ai Monti in het proces tegen F. de' Paoli (1635) wegens de vermeende diefstal van een koperen matrijs die toebehoorde aan L. en waarop de Senaat van Polen was afgebeeld (ibid., pp. 222-225; Ehrle, pp. 8 e.v.). De roem van L. is vooral te danken aan de Antiquae Urbis Splendor, zijn beroemdste werk, waaraan hij in 1586 begon en dat in vier boeken is verdeeld. De eerste twee, respectievelijk gedateerd 1612 en 1613 en uitgegeven in Rome door V. Mascardi tussen 1610 en 1614, zijn opgedragen aan Sigismondo III Vasa en Carlo Emanuele I van Savoye en bevatten negenennegentig platen met de meest representatieve monumenten van het oude Rome. In het voorwoord herinnert L. zich een voorbereidend werk dat achtentwintig jaar duurde. Het derde boek, getiteld Antiquae Urbis splendoris complementum, is opgedragen aan Ranuccio Farnese en dateert uit 1615. De vierendertig bladen waaruit het bestaat, vertegenwoordigen nog steeds de architectuur van het oude Rome. Met het vierde boek (1628), getiteld Antiquae Urbis vestigia quae nunc extante, opgedragen aan Maurits van Savoye, bereikte het werk een totaal van honderdzevenenzestig platen. In dit laatste gedeelte zijn nog afbeeldingen van de oude stad en ruïnes te zien, maar vooral gravures van de belangrijkste bouwwerken uit latere tijden: de grote basilieken, de adellijke paleizen, de villa's en de tuinen. De eerste editie werd gevolgd door vele anderen: die uit 1625 verdient een speciale vermelding - geproduceerd ter gelegenheid van het jubileum en uitgegeven in Rome door A. Fei, vergezeld op de achterkant van elke plaat van de vertaling van de Latijnse tekst in het Italiaans, Duits en Frans - en die uit 1637, opnieuw door Mascardi (heruitgegeven in Rome in 1996 onder redactie van C. Cametti - C. Falcucci met de titel Meraviglie della Roma antica. Templi, palazzi, terme e stadi. La grandeur della Roma imperiale nelle ricontruzioni ideali dei suoi monumento), uitgegeven door G. Alto (Hans Gross) uit Luzern, een Zwitserse garde, maar ook een bekwame cicerone die veelgevraagd was als gids voor Rome door buitenlandse toeristen, met name Duitsers. In 1699 publiceerde D. De Rossi's calcografie de serie opnieuw in een nieuw typografisch jasje: het werd verdeeld in twee delen, een met de monumenten van het oude Rome (Romanae magnitudinis monumenta) en een met de uitzichten en gebouwen van de moderne stad (Collectio antiquitatum Urbis). In beide werden L.'s afbeeldingen, die hoe dan ook het overheersende deel vormen, geïntegreerd met uitzichten van andere graveurs. In zijn poging het beeld van het oude Rome te reconstrueren, ontwikkelde L. een eenvoudige en essentiële taal, deels geïnspireerd door voorbeelden van kunstenaars als P. Ligorio, A. Lafréry en E. Du Pérac. Een van zijn doelen was niet het maken van een correcte en getrouwe reconstructie van de monumenten, die in feite vaak waren aangevuld met denkbeeldige elementen, maar het opwekken van verbazing en verwondering, en het tot uitdrukking brengen van de grootsheid en pracht van de ouden. Vooral in de eerste drie delen zijn de gebouwen grotendeels geïsoleerd van de stedelijke context; en de perspectieven, die op een elementaire manier en niet zonder een zekere formele rigiditeit zijn opgesteld, getuigen niet altijd van een volledige beheersing van de representatietechnieken. In het vierde schilderij gebruikte L. een lossere en meer cursieve grafische stijl en besteedde hij meer aandacht aan het inpassen van het werk in de landschappelijke context. Ook figuren van voorbijgangers, karren en dieren werden erin verwerkt. Het werk was niet alleen een groot succes onder reizigers, toeristen en pelgrims, die de herinnering aan hun bezoek aan de stad wilden bewaren en tegelijkertijd hun drang naar geleerdheid wilden bevredigen, maar werd ook gewaardeerd door kunstenaars als G.L. Bernini, F. Borromini, P. Berrettini da Cortona, A. Algardi als een repertoire van beelden, een hulpmiddel bij de studie en een nuttige inspiratiebron (Del Pesco, 1984 en 2000). In de jaren 1630-1645 wijdde L. zich aan de publicatie van een reeks plannen en beschrijvingen van Italiaanse en buitenlandse steden in de vorm van kleine pamfletten, waarvan een deel in 1639 werd gebundeld onder de titel Heroico splendeur des cities de la monde. Bij elk exemplaar volgt na de frontispice een opdracht aan een vooraanstaand persoon, een kaart met een legende, vaak gebaseerd op het werk van voorgangers, en ten slotte een korte beschrijving van de stad. In het pamflet Historia dell'antichissima città di Cortona in Toscana uit 1639 (Rome, Lodovico Grignani) draagt de plattegrond van de stad, gedateerd 1634, naast de handtekening van L., ook die van Pietro da Cortona (anast. repr., 1981, met de titel Dell'origine della città di Cortona in Toscana e sue antichità). De datum van L.'s overlijden is niet bekend. Hij was al overleden in 1650, toen de theoloog S. Gregorowic een brief schreef aan zijn zoon Michael om zijn achting en genegenheid uit te drukken (Ashby, I, p. 365). (Bron: TRECCANI.IT)
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1511529125
Populaire zoektermen
oude landkaarten in Atlassen en Landkaartenbosatlas 54e editie in Atlassen en Landkaartenking atlas in Atlassen en Landkaartenwereldkaart in Atlassen en Landkaartenstratenboek in Atlassen en Landkaartenoude bosatlas in Atlassen en Landkaartenkaart europa in Atlassen en Landkaartenblaeu in Atlassen en Landkaartenbos atlas in Atlassen en Landkaartenatlas de wit in Atlassen en Landkaartenfietsatlas in Atlassen en Landkaartenbosatlas in Atlassen en Landkaartenbosatlas 55e in Atlassen en Landkaartenwereld bosatlas in Atlassen en Landkaartenmelkflessen van vroegerplaymobil kasteel gebruikt in Playmobilplaymobil 4011pompoen in Tuinplantenford focus rood in Ford benzineschildpad aquarium in Toebehorenriviera carprofijt meubel in Complete inboedelstrophy bootbordewijk blokken in Boeken