OTOFIX D1 Lite Auto Uitleesapparaat

€ 599,95
Verzenden
50sinds 13 nov. '23, 13:12
Deel via
of

Kenmerken

ConditieNieuw

Beschrijving

De OTOFIX D1 Lite is een draadloze universele uitleesapparaat voor auto`s. Uitgevoerd met een 7 inch touchscreen scherm, Android besturingssysteem, 1,5GHz quad-core processor, 2GB ram, 64GB opslagruimte en geleverd met één jarige licentie.
___________________________________________
Diagnose functies:

Voertuigidentificatie: De OTOFIX D1 Lite ondersteunt vier methoden voor voertuigidentificatie:
  • Automatische VIN-scan: De OTOFIX D1 Lite is uitgerust met de nieuwste automatische VIN-scanfunctie. Deze maakt snelle identificatie van voertuigen via het CAN-netwerk mogelijk met slechts één klik.
  • Handmatige VIN-invoer: Voor de voertuigen die geen automatische VIN-scan ondersteunen, biedt de OTOFIX D1 Lite de mogelijkheid om het voertuig-VIN handmatig in te voeren.
  • Handmatige voertuigselectie: Wanneer de VIN van het voertuig niet automatisch opgehaald kan worden van de ECU, biedt de OTOFIX D1 Lite de mogelijkheid om het voertuig handmatig te selecteren.
  • Alternatieve voertuigidentificatie: Als de OTOFIX D1 Lite het voertuig niet kan identificeren, kunt u de diagnose uitvoeren via de generieke EOBD-optie.

Automatische en handmatige scan: Wanneer u toegang hebt tot het diagnosegedeelte, zijn er twee scanopties beschikbaar:
  • Automatische scan: Start een automatische scan voor alle beschikbare modules in het voertuig.
  • Handmatige scan: Start een handmatige diagnose voor de geselecteerde module in het voertuig.
Automatische scan: De "Automatische scan"-functie is een praktische en uitgebreide diagnose-optie die alle beschikbare modules in het voertuig automatisch scant. Deze functie biedt snel en efficiënt een overzicht van de huidige regelmodules en detecteert eventuele foutcodes. Tijdens de automatische scan worden alle modules gecontroleerd op foutcodes, waarbij de status als volgt wordt weergegeven:
  • Rood - Er is een foutcode gedetecteerd in de regeleenheid.
  • Groen - Er zijn geen foutcodes gevonden in de regeleenheid.
  • Niet beantwoord - De module is niet aanwezig in het voertuig.
Handmatige scan: De "Handmatige scan"-functie, aanvullend op de automatische scan, biedt de mogelijkheid om specifieke regelmodules in het voertuig te selecteren voor een gerichte diagnose. Met deze functie kunt u handmatig bepalen welke module u wilt scannen en analyseren. Door een specifieke regelmodule handmatig te selecteren, kunt u zich richten op een bepaald systeem of onderdeel van het voertuig. Dit is met name nuttig als u een vermoeden heeft van een probleem dat u wilt identificeren of een specifieke procedure wilt uitvoeren.
Onderdelen van de handmatige scan kunnen zijn:
  • ECU-informatie
  • Foutcodes uitlezen
  • Foutcodes wissen
  • Live-data
  • Actieve test
ECU-informatie: Met deze functie kunt u specifieke informatie die in de ECU is opgeslagen uitlezen, bijvoorbeeld: module nummer, type regeleenheid, software coderingsnummer, softwareversienummer, hardware onderdeelnummer en hardwareversienummer.
Foutcodes uitlezen: Deze functie maakt het mogelijk om foutcodes, gedetecteerd door de regelmodule, te analyseren. Deze codes geven cruciale informatie over mogelijke problemen in het voertuig, helpend bij het lokaliseren en identificeren van problemen.
Foutcodes wissen: Met deze functie kunnen huidige en opgeslagen foutcodes worden verwijderd uit een geselecteerde regelmodule. Dit is nuttig voor het controleren of problemen zijn opgelost na reparatie en voor het resetten van waarschuwingslampjes op het dashboard.
Live data: Deze functie geeft real-time toegang tot de huidige parameters van de voertuigsensoren, waardoor de status en prestaties van systemen en componenten gemonitord kunnen worden. De data kan worden weergegeven in verschillende modi, afhankelijk van de voorkeur van de gebruiker.
  • Tekstmodus: Hiermee worden de parameters weergegeven in een tekstformaat, gepresenteerd als een lijst.
  • Analoge metermodus: Deze modus geeft de parameters weer in de vorm van analoge metergrafieken.
  • Digitale metermodus: In deze modus worden de parameters weergegeven als digitale metergrafieken.
  • Golfvormige grafiekmodus: Hiermee kunt u de parameters bekijken in de vorm van golfvormgrafieken.
  • Grafieken combineren: Deze modus combineert meerdere grafieken om vergelijkingen tussen verschillende parameters mogelijk te maken.
Actieve test: Deze functie maakt het mogelijk om bidirectionele diagnostische tests uit te voeren op verschillende systemen en componenten van het voertuig. Het maakt het mogelijk om tijdelijk een specifiek voertuigsysteem of -component te activeren, waarbij u de prestaties en functionaliteit kunt testen en eventuele problemen kunt identificeren. Na de test keert het systeem of component terug naar zijn normale werking.
 
Algemene EOBD/OBDII-testen: De EOBD/OBDII-testen bieden u een snelle manier om het systeem te controleren op emissiegerelateerde componenten bij een brandend motormanagementlampje.
Foutcodes uitlezen: Via het menu 'Foutcodes uitlezen' kunt u de opgeslagen, wachtende en permanente foutcodes, die zijn vastgesteld in de regeleenheid, uitlezen.
Foutcodes wissen: Met het menu 'Foutcodes wissen' kunt u alle huidige en opgeslagen storingscodes van de controlemodule wissen.
Live data: Met het 'Live data' menu kunt u de real-time PID-gegevens van de elektronische regelmodule bekijken, opnemen en afspelen.
  • Gegevens bekijken: De functie 'Gegevens bekijken' laat u de real-time PID-gegevens van de elektronische regeleenheid van het voertuig zien, inclusief sensorgegevens en bediening van schakelaars, spoelen en relais.
  • Gegevens opnemen: De functie 'Gegevens opnemen' legt PID's vast om u te helpen bij het diagnosticeren van intermitterende rijproblemen die op geen andere manier kunnen worden vastgesteld.
  • Gegevens afspelen: Met 'Gegevens afspelen' kunt u de opgenomen PID-gegevens terugkijken.
Freeze frame: Het 'Freeze frame' menu biedt een momentopname van kritieke operationele omstandigheden van het voertuig die automatisch door de boordcomputer worden geregistreerd op het moment dat een storingscode wordt vastgesteld. Deze functie is nuttig om te bepalen onder welke operationele omstandigheden de fout is opgetreden.
I/M Readiness: Met 'I/M Readiness' kunt u een momentopname bekijken van de werking van het emissiesysteem van OBDII/EOBD-voertuigen.
O2-sensor monitortest: Volgens OBD II-voorschriften dienen bepaalde voertuigen te worden bewaakt en getest op zuurstofsensoren (O2) voor emissiegerelateerde storingen. De functie 'O2-sensor monitortest' wordt gebruikt om de voltooide O2-sensormonitortestresultaten op te halen.
EVAP-systeemtest: Met de 'EVAP-test' functie kunt u een lektest voor het EVAP-systeem van het voertuig starten. De OTOFIX D1 Lite voert deze lektest niet uit, maar geeft een signaal aan de boordcomputer van het voertuig om de test te starten.
On-Board Monitor: De 'On-Board Monitor test' functie is nuttig na onderhoud of na het wissen van het geheugen van een voertuig-ECU. Voor niet-CAN-voertuigen ontvangt deze functie testresultaten voor emissiegerelateerde aandrijflijncomponenten en -systemen die niet continu worden gecontroleerd. Voor CAN-voertuigen ontvangt het testgegevens voor emissiegerelateerde aandrijflijncomponenten en -systemen die zowel continu als niet continu worden gecontroleerd.
Componententest: Met de 'Componententest' functie kan de OTOFIX D1 Lite de werking van voertuigcomponenten of systemen controleren.
Voertuiginformatie: De 'Voertuiginformatie' functie stelt u in staat om het voertuigidentificatienummer (VIN), kalibratie-ID-nummers (CIN's) en kalibratieverificatienummers op te halen.
Voertuigstatus: Deze functie wordt gebruikt om de huidige status van het voertuig te controleren, waaronder communicatieprotocollen van OBD II-modules, het aantal opgehaalde foutcodes, de status van het storingsindicatorlampje (MIL) en andere relevante informatie.
OBFCM (Onboard Fuel Consumption Monitor) (): De OTOFIX D1 Lite is uitgerust met de OBFCM-functie, waarmee de gegevens over het brandstof- en energieverbruik van het voertuig kunnen worden uitgelezen.
 
Onderhoudsfuncties:

Onderhoudsinterval resetten (Service): Deze onderhoudsfunctie biedt u de mogelijkheid om het onderhoudssysteem te resetten na het uitvoeren van specifieke onderhoudstaken. De functie zet de kilometerstand of rijtijd die gerelateerd is aan de volgende onderhoudsbeurt terug naar nul. Hierdoor wordt het waarschuwingslampje voor het onderhoud uitgeschakeld en het systeem wordt gereedgemaakt voor een nieuwe onderhoudscyclus. Het is cruciaal om deze functie toe te passen na onderhoudswerkzaamheden zoals het verversen van de motorolie, het vervangen van de oliefilter of het uitvoeren van omvangrijke onderhoudswerkzaamheden. Op deze manier zorgt u voor een accurate weergave van de onderhoudssituatie van uw voertuig, wat helpt bij het tijdig plannen van toekomstige servicebeurten.
Dieselpartikelfilter initialiseren (DPF): Deze onderhoudsfunctie maakt het mogelijk om de motorbesturingseenheid (ECU) aan te sturen voor een geforceerde regeneratie, die van essentieel belang is voor de efficiënte werking en de lange levensduur van het dieselpartikelfilter. Verder stelt het u in staat om verschillende componenten of sensoren opnieuw te configureren na vervanging. Dit is vooral noodzakelijk wanneer sleutelcomponenten zoals de uitlaatgastegendruksensor, het dieselpartikelfilter of de NOx-sensor zijn vervangen. Daarnaast is deze functie ook belangrijk wanneer het dieselpartikelfilter een geforceerde regeneratie nodig heeft. De initialisatie van DPF zorgt voor een efficiëntere werking van het voertuig, helpt bij het verminderen van de emissies en draagt bij aan een beter brandstofverbruik.
Uitlaatgasrecirculatie initialiseren (EGR): Deze onderhoudsfunctie maakt het mogelijk om de EGR-klep opnieuw te kalibreren, wat essentieel is voor een goed functionerend emissiesysteem in uw voertuig. De EGR-klep helpt om de hoeveelheid NOx (stikstofoxiden) die uw voertuig uitstoot te verminderen door een deel van de uitlaatgassen terug te voeren naar de motor voor herverbranding. Dit proces helpt ook om de verbrandingstemperatuur te verlagen, waardoor de uitstoot van NOx verder wordt verminderd. Wanneer de EGR-klep wordt vervangen of gereinigd, is een nieuwe kalibratie essentieel om ervoor te zorgen dat de klep correct functioneert en nauwkeurig communiceert met het motormanagementsysteem. Het correct instellen van de EGR-klep draagt bij aan een optimale werking van het uitlaatgasrecirculatiesysteem en een efficiëntere motorwerking.
Injectoren initialiseren: Deze onderhoudsfunctie maakt het mogelijk om de programmering van de dieselinjectoren in de ECU (Elektronische Controle-Eenheid) te resetten. Dit is een essentiële stap in het waarborgen van nauwkeurige brandstoftoevoer naar de motorcilinders, wat van cruciaal belang is voor zowel de prestaties van uw voertuig als de brandstofefficiëntie. In situaties waarbij de ECU of de injectoren zijn vervangen, is het gebruik van deze onderhoudsfunctie noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de vervangen componenten correct worden geïntegreerd en functioneren zoals bedoeld. Door het resetten van de dieselinjectoren wordt het voertuig opnieuw gekalibreerd om de juiste brandstoftoevoer te leveren, wat uiteindelijk kan leiden tot optimale prestaties en een hogere brandstofefficiëntie.
Gasklephuis initialiseren (ETC): Deze onderhoudsfunctie biedt de mogelijkheid om de instellingen van het gasklephuis te resetten en terug te brengen naar de fabrieksstandaard. Dit proces, ook wel bekend als gasklephuis initialisatie, is cruciaal voor een optimale werking van de motor en een efficiënt brandstofverbruik. De procedure herstelt de 'leerwaarden' van het gasklephuis, dat zijn de instellingen die het motormanagementsysteem door ervaring heeft aangepast voor een optimale prestatie. Deze reset kan noodzakelijk zijn na werkzaamheden zoals het vervangen of reinigen van het gasklephuis, of als de accu is losgekoppeld, aangezien deze situaties kunnen resulteren in een verandering van de optimale instellingen van het gasklephuis.
Lucht/brandstof initialiseren (A/F): Deze onderhoudsfunctie biedt u de mogelijkheid om de lucht-brandstofverhouding van uw voertuig aan te passen. De lucht-brandstofverhouding is een cruciaal element voor de prestaties, efficiëntie en emissieniveaus van uw voertuig. Het correct afstellen van deze verhouding kan leiden tot betere motorprestaties en verminderde uitstoot. De lucht/brandstof initialisatiefunctie is vooral relevant wanneer er een verandering in de brandstofkwaliteit of octaangehalte plaatsvindt, om ervoor te zorgen dat de motor optimaal blijft presteren ondanks de brandstofverandering.
Turbo initialiseren (VGT): Deze onderhoudsfunctie stelt u in staat om de aangeleerde waarden van de turbo opnieuw in te stellen. Dit proces is van cruciaal belang voor het handhaven van de optimale prestaties van de turbo, met name na de vervanging van de turbo zelf of de wastegate-actuator. Dit houdt in dat de turbo zichzelf opnieuw kalibreert op basis van de nieuwe onderdelen, wat bijdraagt aan een soepele werking en helpt om eventuele problemen met de prestaties te voorkomen die anders zouden kunnen optreden als gevolg van onjuiste gegevens.
Transmissie initialiseren (CVT): Deze onderhoudsfunctie stelt u in staat om de transmissie terug te zetten naar zijn oorspronkelijke fabrieksinstellingen en opnieuw te kalibreren. Dit is essentieel voor het behoud van een soepele en efficiënte werking van de versnellingsbak. Het opnieuw instellen en kalibreren van de transmissie wordt met name aanbevolen wanneer er uitgebreide werkzaamheden aan de versnellingsbak zijn uitgevoerd, zoals demontage of reparatie. Het opnieuw instellen en kalibreren kan ervoor zorgen dat de transmissie na dergelijke ingrepen weer optimaal functioneert, met soepele schakelovergangen en verbeterde efficiëntie. Deze functie kan een essentiële rol spelen in het preventieve onderhoud van uw voertuig, bijdragend aan de algehele levensduur en prestaties van uw transmissiesysteem.
Koppeling initialiseren: Deze onderhoudsfunctie maakt het mogelijk om de koppeling van semi-automatische versnellingsbakken te herkalibreren. Het is essentieel om deze procedure uit te voeren na het vervangen van de koppelingsplaat of het mechanisme dat de versnellingen schakelt, ook wel bekend als de schakelrobot. Het herkalibreren van de koppeling zorgt voor een naadloze en efficiënte overgang tussen de versnellingen, waardoor de levensduur van de componenten wordt verlengd en onnodige slijtage wordt voorkomen. Bovendien draagt een correct gekalibreerde koppeling bij aan een betere brandstofefficiëntie en een verbeterd rijgedrag.
Krukaspositiesensor initialiseren (TEC): Deze onderhoudsfunctie stelt gebruikers in staat om de bedrijfstolerantie van het krukastandwiel opnieuw te leren aan de krukaspositiesensor. Het initialiseren van de krukaspositiesensor is een essentiële stap in het onderhoud van voertuigen, met name bij het vervangen van belangrijke onderdelen zoals de ECU, de krukaspositiesensor of het krukasvliegwiel. Dit kan ook noodzakelijk zijn als de foutcode P1336 wordt gedetecteerd. Het correct uitvoeren van deze procedure draagt bij aan de optimale werking van de motor, zorgt voor een nauwkeurige timing van de ontsteking en brandstofinjectie, en verbetert de algehele prestaties en efficiëntie van het voertuig.
Elektronische parkeerrem (EPB): Deze onderhoudsfunctie biedt de mogelijkheid om de elektronische parkeerremmen aan de achterzijde te resetten. Een dergelijke reset is vaak noodzakelijk bij het vervangen van bepaalde onderdelen van het remsysteem. Denk hierbij aan de achterremblokken, achterremschijven, rembloksensoren en remklauwen. Het resetten van de elektronische parkeerrem is een essentiële stap om de juiste werking van deze belangrijke veiligheidsfunctie te waarborgen. Zonder correcte reset kan de werking van de remmen mogelijk niet optimaal zijn, wat gevolgen kan hebben voor de veiligheid van het voertuig en zijn inzittenden.
ABS-pomp ontluchten (ABS): Dit onderhoudsfunctie stelt gebruikers in staat om de lucht uit het ABS-systeem te verwijderen, wat essentieel is voor het herstellen van de remdruk. Lucht in het remsysteem kan leiden tot een verlaagde remefficiëntie en mogelijke remproblemen. Dit proces wordt vaak uitgevoerd na het vervangen van componenten zoals de ABS-module, ABS-pomp, hoofdremcilinder, remcilinders of remleidingen. Door het ABS-systeem te ontluchten, wordt de optimale werking van het remsysteem hersteld, wat bijdraagt aan een veiliger en efficiënter rijgedrag.
Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS): Deze onderhoudsfunctie is ontworpen om interactie met het bandenspanning monitoringsysteem van uw voertuig mogelijk te maken. Het stelt u in staat om het waarschuwingslampje voor bandenspanning te resetten, wat essentieel is in verschillende situaties. Dit kan onder andere nodig zijn wanneer de bandenspanning tot een onveilig laag niveau daalt, wanneer het bandenspanningscontroleapparaat is vervangen of geïnstalleerd, of wanneer een band is vervangen. Met deze functie kunt u de gezondheid en veiligheid van uw banden proactief bewaken en onderhouden, terwijl u tegelijkertijd helpt om de algehele prestaties van uw voertuig te optimaliseren.
Antiblokkeersysteem initialiseren (ABS): Deze onderhoudsfunctie biedt u de mogelijkheid om de sensoren van uw ABS te kalibreren, zoals de dwarsversnellingsensor, lengteversnellingsensor, gierhoeksensor en remdruksensor. Dit is essentieel bij het vervangen van één van deze sensoren om een optimale prestatie van het ABS te waarborgen. De juiste kalibratie verzekert dat het antiblokkeersysteem naar behoren functioneert, wat bijdraagt aan de veiligheid van het voertuig tijdens het remmen, vooral onder omstandigheden waarbij het voertuig makkelijk kan slippen, zoals op natte of ijzige wegen.
Stuurhoeksensor initialiseren (SAS): Deze onderhoudsfunctie

Advertentienummer: a1494786849