Uitschuifbare tafel - Hout€ 200,00
Edward Steichen (1879 - 1973) - Gloria Swanson, New York
€ 110,00
30sinds 31 jan. '25, 03:05
Beschrijving
_scroll naar beneden voor Engelse tekst_ Uit persoonlijke verzameling prachtige originele fotolithografie (Knudsen proces) van Edward Steichen (1879 - 1973) uit 1929 getiteld: - Gloria Swanson, New York 1924 - prachtig gedrukt in sepia/bruintinten. De foto wordt verkocht inclusief passe-partout en echtheidscertificaat. De lijst maakt geen deel uit van de kavel en wordt niet samen met de foto verkocht! De uitgave van het Whitney Museum of American Art maakt geen deel uit van het kavel en wordt niet met de foto verkocht! Beeldformaat 240x190 mm Plaatformaat 300x220 mm Passe-partout afmeting 50x40 cm Professionele verpakking in stevig polyesterkarton. Edward Steichens iconische beeld van Gloria Swanson is een van de meest gevierde portretten van de 20e eeuw. De foto is het resultaat van een sessie uit 1924 voor het tijdschrift Vogue waarover Steichen vertelde in zijn autobiografie A Life in Photography: "De dag dat ik de foto nam, hadden Gloria Swanson en ik een lange sessie, met veel kostuumwisselingen en verschillende lichteffecten. Aan het einde van de sessie pakte ik een stuk zwart kant en hing het voor haar gezicht. Ze herkende het idee er meteen van luipaard die zich schuilhoudt achter groene struiken, op zoek naar zijn prooi. Je hoeft geen dingen uit te leggen aan een dynamische en intelligente persoonlijkheid als juffrouw Swanson. Haar geest werkt snel en intuïtief. Het portret was een samenwerking tussen twee zeer succesvolle professionals. In veel opzichten waren fotograaf en onderwerp zielsverwanten; beiden hadden een buitengewone ambitie om uit te blinken in hun respectievelijke vakgebieden, en beiden bleven hun hele lange leven een succesvolle, spraakmakende carrière behouden. Swanson was een van de weinige actrices die van het tijdperk van de stomme film naar het geluidstijdperk ging, en van daaruit naar theater en televisie. Steichen was die zeldzame fotograaf die meesterlijke beelden produceerde als pictorialist, modernist, lucht- en gevechtsfotograaf, en als mode- en beroemdheidsfotograaf. De interactie van Steichen en Swanson in de studio die dag in 1924 illustreert ieders intense toewijding aan hun doel: Swanson om zijn charme te bestendigen en Steichen om zijn onderwerp op haar meest verleidelijke manier vast te leggen. Vanity Fair publiceerde deze afbeelding in de uitgave van februari 1928 die samenviel met de release van de film Sadie Thompson, met in de hoofdrol en geproduceerd door Swanson, die behoorlijk wat bekendheid had gegenereerd vanwege de afbeelding van een vrouw die in het jazztijdperk was gevallen en probeerde verlossing te vinden. op een tropisch eiland. Swanson ontving een Oscar-nominatie voor de rol en de vertolking van Steichen werd het definitieve beeld van de ster. Weinig fotografen hebben een carrière achter de rug die zo lang, rijk en gevarieerd is als die van Edward Steichen, gekenmerkt door een buitengewone intensiteit van visie en toewijding aan de steeds evoluerende kunst van de fotografie. Portretten waren een constante gedurende zijn hele carrière en leken het beste te werken als ze werden gepresenteerd met een onderwerp dat bereid was actief bij het proces betrokken te zijn. Zijn vroege studies van Rodin, Eleonora Duse en JP Morgan onthullen Steichens vermogen om met charismatische, soms grillige persoonlijkheden te werken. Zijn beelden van Isadora Duncan en leden van haar dansgroep op de Akropolis introduceerden een performatief element in zijn beelden. Zijn opmerkelijke talent voor het fotograferen van mensen komt het duidelijkst tot uiting in het werk dat hij vanaf het begin van de jaren twintig voor Condé Nast maakte, waarvan Gloria Swanson een goed voorbeeld is. Fotohistoricus Beaumont Newhall vatte de prestaties van Steichen tijdens deze fase van zijn carrière kort en bondig samen: ‘Deze foto’s zijn briljant en krachtig; ze vormen een picturale biografie van de letterkundigen, acteurs, kunstenaars, staatslieden uit de jaren twintig en twintig. generatie wat Nadar deed voor de Parijse intellectuele wereld van het midden van de negentiende eeuw” (The History of Photography, p. 190). Deze afbeelding werd in 2000 gekozen als omslagafbeelding van de catalogus van de Edward Steichen-tentoonstelling in het Whitney Museum of American Art, onder redactie van Barbara Haskell. Het Knudsen-proces is een halftoonlithografisch drukproces dat door Edward Steichen werd gebruikt en dat destijds de hoogste kwaliteitsmethode was van alle bekende methoden voor het reproduceren van foto's en afbeeldingen. ---------------------------------------- Uit persoonlijke verzameling prachtige originele fotolithografie (Knudsen proces) van Edward Steichen (1879 - 1973) uit 1929 getiteld: - Gloria Swanson, New York 1924 - prachtig gedrukt in sepia/bruintinten. De foto wordt verkocht inclusief passe-partoutmap en echtheidscertificaat. De lijst maakt geen deel uit van de kavel en wordt niet met de foto verkocht! De uitgave van het Whitney Museum of American Art maakt geen deel uit van het kavel en wordt niet met de foto verkocht! Afmetingen afbeelding 240x190 mm Plaatafmetingen 300x220 mm Passe-partout afmeting 50x40 cm Professionele verpakking in stevig gekruist golfkarton. Edward Steichens iconische beeld van Gloria Swanson is een van de meest gevierde portretten van de 20e eeuw. De foto was het resultaat van een zitting voor het tijdschrift Vogue uit 1924, waarover Steichen vertelde in zijn autobiografie, A Life in Photography: “De dag dat ik de foto maakte, hadden Gloria Swanson en ik een lange sessie, met veel kostuumwisselingen en verschillende lichteffecten. . Aan het einde van de sessie pakte ik een stuk zwarte kanten sluier en hing het voor haar gezicht. Ze herkende het idee meteen. Haar ogen werden groter en haar blik was die van een luipaard die zich achter lommerrijke struiken op de loer hield en naar haar prooi keek. Je hoeft dingen niet uit te leggen aan een dynamische en intelligente persoonlijkheid als Miss Swanson. Haar geest werkt snel en intuïtief.” Het portret was een samenwerking tussen twee zeer getalenteerde professionals. In veel opzichten waren fotograaf en onderwerp verwante zielen; beiden hadden een buitengewone ambitie om uit te blinken in hun respectievelijke vakgebieden, en beiden bleven hun hele lange leven een succesvolle, spraakmakende carrière behouden. Swanson was een van de weinige actrices die de overstap maakte van het tijdperk van de stomme film naar geluid, en vervolgens naar theater en televisie. Steichen was die zeldzame fotograaf die meesterlijke beelden produceerde als pictorialist, modernist, lucht- en gevechtsfotograaf en als fotograaf van mode en beroemdheden. De interactie van Steichen en Swanson in de studio op die dag in 1924 illustreert de intense toewijding van elk aan hun eigen doel: Swanson om haar aantrekkingskracht te bestendigen, en Steichen om zijn onderwerp op haar meest aantrekkelijke manier vast te leggen. Vanity Fair publiceerde deze afbeelding in de uitgave van februari 1928, die samenviel met de release van de film Sadie Thompson, met in de hoofdrol en geproduceerd door Swanson, die behoorlijk wat bekendheid had gegenereerd vanwege de afbeelding van een gevallen vrouw uit de jazztijd die verlossing probeert te vinden op naar tropisch eiland. Swanson ontving een Academy Award-nominatie voor de rol en het portret van Steichen werd het definitieve beeld van de ster. Weinig fotografen hebben een zo lange, rijke en gevarieerde carrière achter de rug als Edward Steichen, gekenmerkt door een buitengewone intensiteit van visie en toewijding aan het steeds veranderende vak van de fotografie. Portretten waren een constante gedurende zijn hele carrière, en hij leek het beste te werken als hij een onderwerp kreeg dat bereid was actief bij het proces betrokken te zijn. Zijn vroege studies van Rodin, Eleonora Duse en J.P. Morgan onthullen Steichens vaardigheid in het werken met charismatische, soms vluchtige persoonlijkheden. Zijn beelden van Isadora Duncan en leden van haar dansgroep op de Akropolis introduceerden een performatief element in zijn beelden. Zijn opmerkelijke talent voor het fotograferen van mensen komt het duidelijkst naar voren in het werk dat hij begin jaren twintig voor Condé Nast maakte, waarvan Gloria Swanson een goed voorbeeld is. Fotografiehistoricus Beaumont Newhall vatte de prestaties van Steichen tijdens deze fase van zijn carrière kort en bondig samen: “Deze foto's zijn briljant en krachtig; ze vormen een picturale biografie van de letterkundigen, acteurs, kunstenaars en staatslieden uit de jaren twintig en dertig, en doen voor die generatie wat Nadar deed voor de intellectuele wereld van Parijs uit het midden van de negentiende eeuw” (The History of Photography, p. 190). . Deze afbeelding werd in 2000 gekozen als omslagafbeelding van de catalogus van de Edward Steichen-tentoonstelling in het Whitney Museum of American Art, samengesteld door Barbara Haskell. Het Knudsen-proces is een halftoonlithografisch drukproces dat werd gebruikt door Edward Steichen en dat destijds de hoogste kwaliteitsmethode was van alle bekende methoden voor het reproduceren van foto's en afbeeldingen.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1510324564
Populaire zoektermen
erik zwezerijnen in Kunst | Schilderijen | Modernauto kunstModern in Antiek en Kunstmoderne schilderijen in Modernklibansky in Modernherman brood schilderijen in Modernanton heyboer in Moderngrote schilderijenkunst in Moderndonkersloot in Modernjan sierhuis in Modernoude schilderijen in Klassiekschilderijen klassiek in Klassiekoude schilderijen in Antiek en Kunstnico vrielink in Modernwibo in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenzundapp frame met kentekennijland sunny tandemmotorsteun in Autogereedschaplier in Banden en Velgenafvalemmer in Prullenbakkenblues junior fender in Muziek en Instrumentenbestuurdersstoel ford transit in Interieur en Bekledingfuchsia's in Tuinplantenkelken in Motoren