baravia bareuther - Tafelservies voor 12 (93) - Porselein€ 65,00
William Xerra (1937) - Le Lune
€ 75,00
150sinds 14 dec. '24, 09:08
Beschrijving
Belangrijke oude Italiaanse schilderkunst uit de 20e eeuw van
William Xerra (1937)
“De manen”
Gemengde techniek op papier - Enkel werk
Werk uit 1965 (collage en potloden op papier)
Een kunstwerk van meester Xerra opgedragen aan verzamelaars.
Afmeting: 54 x 40 cm in lijst (46 x 30 cm)
Auteur tentoongesteld in het Ricci Oddi museum en in diverse Italiaanse en internationale musea, aanwezig op diverse edities van de Biënnale van Venetië.
Ideaal werk en auteur voor verzamelen en beleggen
William Xerra (Florence, 1937), een veelzijdige kunstenaar en onvermoeibare experimentator, onderzocht de oneindige mogelijkheden van kunst door het kruisen van disciplines en de contaminatie tussen technieken en talen. Na zijn debuut als schilder in de jaren vijftig, in de voetsporen van Morandi en Sironi, benaderde hij het informele en nieuwe dada-onderzoek en knipoogde daarmee naar conceptueel onderzoek. De eerste beslissende relaties waren echter met dichters, in het bijzonder met protagonisten van de visuele poëzie zoals Emilio Villa en Corrado Costa.
Onder de tentoonstellingen van deze jaren herinneren we ons IV International Open Encounter on Video, in de CAYAC in Buenos Aires in 1975; in hetzelfde jaar nam hij deel aan Visuele Poëzie, in het Rijksmuseum Vincent Van Gogh in Amsterdam en aan Internationale Visuele Poëzie, Centrum T Hoogt in Utrecht.
In 1976 creëerde Xerra in Pavia, in de Aula Magna van het Cairoli College, de actieshow Let's count the minutes.
In 1977 vond de solotentoonstelling plaats in de Galleria di Porta Ticinese in Milaan en het collectief Forme della Scrittura in de Galleria d'Arte Moderna in Bologna.
In 1978 herinneren we ons de solotentoonstelling in de Mercato del Sale in Milaan en de Metafisica-tentoonstellingen van de krant Galleria d'Arte Moderna in Bologna en Venerezia-Revenice in Palazzo Grassi in Venetië.
Tegelijkertijd ging zijn performatieve activiteit door: in het bijzonder wijdde de kunstenaar in 1979 een performance aan het rituele pad in de Sassi van Matera.
Eveneens in 1979 maakte Xerra in Matera een serie uitgebreide foto's die hij tentoonstelde in de tentoonstelling Words and Images in de Rotonda della Besana in Milaan.
De toewijding aan de schilderkunst, die het hele decennium van de jaren tachtig markeert, met de adoptie van ruimtelijke scheidingswanden, van orthogonale projecties die een echo lijken te zijn van zijn eerste ervaringen met ruimtelijk onderzoek, weerhoudt Xerra er echter niet van om het schrift te blijven gebruiken. als een fundamenteel onderdeel van zijn onderzoek.
In 1981 nam hij deel aan Linea della Ricerca artistiekea in Italië 1960/80 in het Palazzo delle Esposizioni in Rome; opnieuw in Rome, in 1982, voerde hij een geluidsvoorstelling uit met de titel Il Cutting del Ribbon - akoestische herinneringen uitgezonden in een aflevering van het Rai-programma Fonosfera.
In 1983 nam hij deel aan het XIII Festival Sant'Arcangelo di Romagna met een actieshow.
Met de schilderijencyclus Malinconia, uitgevoerd tussen 1982 en 1984, wordt de blik van de kunstenaar buiten een vooraf bepaalde tijd en ruimte geplaatst, waardoor de directheid van de schilderkunst wordt hersteld.
Xerra concurreert ook met bijzondere poëtische composities door deel te nemen aan twee edities van het Milanopoesia-festival, die van 1985 en 1990.
In 1985 redigeerde Gillo Dorfles de monografie Xerra, “ellera errare strale” voor Nuova Prearo Editore in Milaan.
In 1987 werd hij door Filiberto Menna uitgenodigd voor de reizende tentoonstelling Pittura-scrittura-pittura met onder meer Giuseppe Capogrossi, Cy Twombly, Gastone Novelli.
Tussen eind jaren tachtig en begin jaren negentig werkte Xerra aan enkele belangrijke opdrachten: in Jeddah, Saoedi-Arabië, beschilderde hij de kamers van een sjeikswoning en in Ascoli Piceno schilderde hij de plafonds van een patriciërsvilla. Bij deze gelegenheid werden de geometrische motieven, Griekse siermotieven en poëtische fragmenten gemaakt door Cecco d'Ascoli en zouden ze ook in latere schilderijen verschijnen.
In 1988 werd hij uitgenodigd voor de internationale kunsttentoonstelling Olympiade in het Seoul International Art Museum. In 1990 presenteerde Filiberto Menna Xerra The Words of Painting in een solotentoonstelling in de Mazzocchi Gallery in Parma.
In 1991 nam hij deel aan de groepstentoonstellingen Homage to Ezra Pound in het Museum of Contemporary Art in Bolzano en The Artist and the Book Twentieth-century Italy in het MoMA in New York.
Steeds in 1991 schrijft hij in de catalogus: “Door verschillende stilistische ervaringen, communicatie.".
In 1992 verhuisde hij van Piacenza naar Ziano, op de heuvels van Val Tidone, naar een oud pand in het historische centrum dat zijn thuisstudio werd.
In hetzelfde jaar werd het boek Xerra gepubliceerd door Claudio Cerritelli in de collectie van de Banca Commerciale Italiana van Milaan.
In 1993 was hij aanwezig op de XLV Biënnale van Venetië, in de Emilio Villa-zaal, met de Poem-flipper Laocoönte.
Tussen 1993 en 1994 werd in Los Angeles, Pasadena, Parijs en Parma een bijzondere tentoonstelling van werken op klein formaat gepresenteerd, getiteld Bitten by sound.
In 1994 was hij ook in Ankara met een verzameling tekeningen bij het Italiaans Cultureel Instituut.
In 1995 verscheen een belangrijke monografie, William Xerra. De drempel van het zichtbare, onder redactie van Aldo Tagliaferri, voor de Mazzotta-edities van Milaan, met het oog op de monografische solotentoonstelling van het volgende jaar in de Galleria Bianca Pilat in Milaan, en Vincenzo Accame publiceert voor de Spirali-edities De praktijk van het valse , waarbij de omslagafbeelding afkomstig is van Xerra: Dead Christ van Mantegna, een kopie gemaakt in 1988 voor de tentoonstelling van het Museum of Museums in Palazzo Strozzi in Florence. Accame schrijft over Xerra: "Hij is geen vervalser, noch een professionele kopiist, maar slechts een kunstenaar die zijn vak kent, zoals vele anderen zouden moeten doen voordat ze aannemen dat ze weten hoe ze kunst moeten maken."
In hetzelfde jaar was hij in Parijs bij Galerie Lara Vincy in Ailleurs.
In 1996 was hij in Chicago, bij het Italian Cultural Institute, met de solotentoonstelling Fragments in time, samengesteld door Paul Vangelisti.
In hetzelfde jaar wijdde de gemeente Padua een solotentoonstelling aan hem, Xerra – Frammenti nel tempo, in de Ex Macello Gallery.
Ook in Padua nog een solotentoonstelling, The Half of the Heart, in de Adelphi Gallery.
In 1997 presenteerde hij samen met de dichter Paul Vangelisti de werken Luci e colori d'Italia en het gelijknamige boek uitgegeven door Corraini – Mantova in de Mazzocchi Gallery in Parma.
Ook in 1997 A.C. Quintavalle zorgt voor de persoonlijke Xerra. Materialen voor mogelijke verhalen. Sebastiano Ricci, de familie Farnese en meer - Studies voor Clemens VII, in de Pinacoteca van Palazzo Farnese in Piacenza.
In 1998 was hij aanwezig in Poesia Totale in het Palazzo della Ragione, Burgermusea van Mantua.
In 1999 nam hij in de Galerie voor Moderne Kunst in Turijn deel aan de tentoonstelling Het kunstenaarsboek in Italië.
Hij creëerde ook een belangrijke picturale cyclus op de Via Crucis: de veertien interpretaties gaan vergezeld van platen van een anonieme 18e-eeuwse Piemontese schilder. Het werk zal het jaar daarop worden gepresenteerd in kerken in Piacenza, Parma en Vicenza.
Ook in 1999 nam hij deel aan Il rosso e il nero, in de Scuderie della Pilotta in Parma.
In 2001 herinneren we ons de solotentoonstellingen in de Vismara Gallery in Milaan, samengesteld door Sandro Parmiggiani, en de bloemlezing in de GAMEC in Gallarate, samengesteld door Marco Senaldi.
Bovendien waren pater Andrea Dall'Asta en Francesco Tedeschi in hetzelfde jaar de curatoren van The Mystery of the Passion, een solotentoonstelling in de San Fedele Gallery in Milaan.
In 2002 presenteerde hij het manifest IO MENTO, voorgelezen door Pierre Restany, bij de Mudima Foundation in Milaan. Het manifest werd vervolgens in september 2002 besproken in Piacenza, tijdens een nationale conferentie in het Auditorium van de Piacenza en Vigevano Foundation, waarin Andrea Borsari, Andrea Bortolon, Antonio Calbi, Giorgio Celli, Giulio Ciavoliello, Gillo Dorfles, Eugenio Gazzola, Loredana Parmesani , Pier Aldo Rovatti, Aldo Tagliaferri.
In 2003 was Xerra in Buenos Aires met een solotentoonstelling in het Recoleta Cultureel Centrum, met een herbezoek van de Via Crucis van Giorgio Guglielmino.
In hetzelfde jaar presenteerde Lucia Miodini de bloemlezing van Xerra in de Scuderie della Pilotta in Parma, en Rachele Ferrario en Lorella Giudici organiseerden Nella Materia in de Permanente in Milaan, waar Bovendien organiseert hij in de maand december de complexe en suggestieve installatie zonder het te weten, gewijd aan de Geboorte van Christus, op de bouwplaats van de Ex Macello in Piacenza, met een getuigenis van Pierangelo Sequeri.
Nog een solotentoonstelling, Salire il Golgota, in 2004, in Palazzo Magnani in Reggio Emilia, samengesteld door Remo Bodei en Sandro Parmiggiani.
In 2005 solotentoonstelling in de kapel Saint Jean Baptiste in Saint Jeannet in Nice.
Onder de belangrijkste persoonlijke en collectieve werken van 2006 herinneren we ons:
Persoonlijke tentoonstelling The sign of imperfection samengesteld door Eugenio Gazzola, op het Parma Poesia Festival.
Persoonlijke tentoonstelling gewijd aan Attilio Bertolucci Geïllustreerde ansichtkaarten, bij de Magnani Rocca Foundation in Mamiano di Parma, samengesteld door Ivo Iori.
Collectief Toegewijd, Gedoneerd, Geleverd, in Aosta samengesteld door Andrea Del Guercio
Internationale groepstentoonstelling Primo Piano in het Pecci Museum in Prato.
XII Biënnale voor Heilige Kunst in San Gabriele di Teramo.
X Architectuurbiënnale Venetië De nieuwe stad. Uitnodiging aan Vema voor het project van Massimo Ferrari en Tomaso Monestiroli.
In 2007 persoonlijke tentoonstelling Io mento, virtuele tentoonstelling over Second Life, Babele Arte Gallery in Itland.
In hetzelfde jaar, een persoonlijke Mento a questo ora in de Derbylius Gallery in Milaan, samengesteld door Roberto Borghi.
In 2007-2008 nam hij deel aan La parole nell'arte del Novecento in de Mart in Rovereto.
In 2008 was Xerra in Los Angeles, UCLA voor een optreden Homage to Adriano Spatola en in Milaan voor Jean Cocteau. Le jolie coeur, Centre Culturel Français.
In Reggio Emilia, solotentoonstelling Mento sulla mia waarheid, Radium Artis Gallery.
In 2009 nam hij deel aan:
Armoede heeft een gezicht, Raad van Straatsburg.
Gods pijn, de menselijke geschiedenis. Luttringer, Manzù, Xerra, Lercaro Foundation, Bologna.
Les amours de William Xerra, Galerie Quadrige, Nice.
De liefdes van William Xerra, Galleria Maria Cilena, Milaan.
Ook in 2009 werd La Grande Tavola, gemaakt door Xerra in Ansaldo ter gelegenheid van Milano Poesia 90, tentoongesteld in de Scuderie della Pilotta in Parma, samengesteld door Ivo Iori en Lucia Miodini.
In hetzelfde jaar verscheen de bundel Peggio per lui van Luigi Ballerini en William Xerra, Edizioni Scrive.
In Milaan bij Maria Cilena – Hedendaagse kunst De liefdes van William Xerra in 2009.
In 2010 nam hij deel aan de collectieve tentoonstellingen Amore A-meno in Ameno, Novara, samengesteld door Elisabetta Longari, Paralleli, Internazionale d'Arte Contemporanea di Sabbioneta, Mantua, samengesteld door Stefania Provinciali, Poesia Visiva – La
Bellora-collectie in de Mart in Rovereto en heeft een solotentoonstelling in het Burgermuseum van Recanati als onderdeel van het Infinito Festival.
In augustus van hetzelfde jaar coördineerde hij een collectieve uitvoering door de Manifesti della Menzogna te posten in het dorp Sella di Lodignano, op de heuvels van Parma, en sprak hij over het thema De imperfectie van kunst in het hoofdkwartier van de Civic Art Collection.
In oktober 2010, ter gelegenheid van de Dag van de Hedendaagse Kunst, nam hij deel aan de performance Sixty Seconds But All Firsts, samengesteld door de BAU-groep, in de Mart in Rovereto.
In november werd een van zijn lampen tentoongesteld tijdens Lampes d'artistes pou Hanouca 2010 in het Musée d'art et d'histoire du Judaisme in Parijs.
In 2011 werd de soloshow gehouden in de Spazio Biffi in Piacenza, samengesteld door Angela Madesani.
Ook in 2011, Fresco Live Works in de Pietro Casella Collection, gepresenteerd door Manuela Gandini in de Sormani-bibliotheek in Milaan.
In hetzelfde jaar persoonlijk werk aan het College Port-Lympia, Nice.
In 2012 Carte Libro, Universiteitsbibliotheek, Bologna.
In 2013 Negentig kunstenaars voor één vlag Kloosters van San Domenico, Reggio Emilia.
In hetzelfde jaar bij Maria Cilena – Contemporary Art, persoonlijke tentoonstelling van William Xerra en Marcel Alocco.
Ook in 2013 op de Triënnale van Milaan. En hij hervatte meteen zijn reis... Werken uit de MA*GA-collecties na de brand.
Het is aanwezig in de collectie Gallerie d'Italia Cantiere del '900 in Milaan.
Hij heeft prijzen en erkenningen ontvangen
Zijn werken zijn te vinden in particuliere Italiaanse en buitenlandse collecties
Magnolia Arte-collectie
Verzekerde verzending
Het frame op de foto wordt beschouwd als een geschenk. Het wordt gratis bijgevoegd en er worden geen klachten aanvaard, zelfs niet in geval van transportschade.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1508892271
Populaire zoektermen
erik zwezerijnen in Kunst | Schilderijen | Modernauto kunstModern in Antiek en Kunstmoderne schilderijen in Modernklibansky in Modernherman brood schilderijen in Modernanton heyboer in Moderngrote schilderijenkunst in Moderndonkersloot in Modernjan sierhuis in Modernoude schilderijen in Klassiekschilderijen klassiek in Klassiekoude schilderijen in Antiek en Kunstnico vrielink in Modernzundapp 515 in Zundappturks aardewerklg ultrawidestroken houteetkamerstoelen in heerenveen in Huis en Inrichting