sculptuur, Decorative Cannon - 42 cm - Gietijzer€ 30,00
Gaspar Dughet (1615 – 1675), Navolger van - Paesaggio con
€ 2.800,00
20sinds 25 apr. '25, 11:08
Beschrijving
Volgeling van GASPARD DUGHET, net als GASPARD POUSSIN Roma, 1615 – 1675 Landschap met figuren Olie op doek, 24,5 x 32 cm Afmeting lijst mm: 34 x 42,5 x 5 ca. Publicatie catalogus van de werken uit de collectie van Intermidiart. Ongemarkeerd werk. Certificaat van garantie en legitieme herkomst. Werk met een oude (?) vergulde en bewerkte lijst (gebreken): Prachtig oud schilderij, olieverf op doek, afgebeeld als een landschap met figuren – waarschijnlijk – uit het platteland van Rome. Vanwege de kwaliteit en stijlkenmerken – is het niet gewaagd – om voorzichtig toe te schrijven aan de hand van een Frans-Italiaanse schilder die zich laat inspireren door de stijl van Gaspard Dughet, ook bekend als Gaspar Dughet (Rome, 1615 – 1675). Het originele ductus-pictorische van dit landschap met een uitzicht op een middeleeuws dorp dat bijna in het midden ligt op een heuvel; terwijl onderaan en aan de zijkanten, aan de rand van een pad, bomen worden afgebeeld in de nabijheid van een rivier met korte watervallen, omgeven door landbouw; links twee wandelaars met een hond langs het pad tijdens een korte pauze; en in de verte, in het midden, zijn bergen te zien. Deze voorstelling onthult onmiddellijk de onmiskenbare stempel van de school van Gaspar Dughet. Het schilderij vertegenwoordigt een opvallend en opvallend voorbeeld van de gebruikelijke vergelijkingsvermogen van diegene die de meest gevraagde specialist werd in het genre van het Arkadisch pastorale landschap in het Rome van de eerste generatie van de zeventiende eeuw. In dit landschap, uitgevoerd met onmiskenbare schilderkunstige snelheid en zachte tinten, straalt de vrije setting in het Latijnse platteland uit, die de primaire bron van inspiratie voor de schilder was. Het doek is gemaakt met delicate toonovergangen op een cromatische basis die voornamelijk groenachtig is en de toepassing van de verf is snel en krachtig, technische vaardigheden waarmee de 'Pussino' (bijnaam afgeleid van het feit dat hij in 1630 de zus van Nicolas Poussin trouwde, van wie hij zijn eerste lessen leerde) in staat was om met beknopte kracht de ritseling van het blad en de lage begroeiing weer te geven, altijd door straaltjes licht die langs de takken schijnen, wat een persoonlijke kenmerk is van zijn stijl. Talrijke vergelijkingen kunnen worden gemaakt met de werken die binnen de kring van de meester zijn gemaakt met dezelfde voorstelling. Van Franse origine maar geboren in Rome, was Gaspard Dughet een van de belangrijkste landschapsschilders uit het barokke tijdperk. Zijn opleiding vond plaats in de werkplaats van Nicolas Poussin, die zijn talent aanmoedigde en opmerkte dat hij meer geneigd was om landschappen dan figuren te tekenen. En omdat hij ook buitensporig op jacht was ingesteld, zei hij tegen hem dat hij zich moest richten op het vastleggen van jachtbewegingen, en dat hij elke locatie en elk uitzicht dat zich aan zijn blik presenteerde, zorgvuldig moest bestuderen, en dat hij de mooiste ervan moest vastleggen in schetsen" (Pascoli, 1730, p. 58). Hoewel er veel literaire en historische informatie over hem bestaat, blijft de biografie van de schilder vaag, en is de catalogus van zijn werken nog onvolledig. Toch heeft Dughets esthetiek een persoonlijke en herkenbare kunststijl, gekenmerkt door een oprechte trouw aan de natuurlijke waarneming en een arcadisch gevoel, spaarzaam gebruik makend van antieke of mythologische citaten, in gedachteverwantschap met de eigentijdse strijdscènes zonder held. De kunstenaar was een van de eersten die het platteland van Rome met empathie en realistische gevoeligheid beschreef, en hij besteedde ook aandacht aan atmosferische verschijnselen, en bracht deze tot uitdrukking 'en plein air'. Dit aspect onderscheidde hem het meest van zijn collega’s en van het klassieke ideaal dat in de Bolognese traditie werd gehuldigd, door de dramatische ruis van de natuur te vangen als een intrinsiek arcadisch element. Het is daarom niet verrassend dat Dughet zeer gezocht en gevierd werd door de aristocratie en een model was voor kunstenaars van de volgende generatie zoals Jan Frans van Bloemen en Andrea Locatelli. Zijn zelfstandige activiteit begon in het vierde decennium, met de decoratie van een kamer op de eerste etage van het paleis Muti Bussi aan de Ara Coeli, de jaren waarin de kunstenaar, onder invloed van Claude Lorrain en Nicolas Poussin, op zoek ging naar inspiratie door het Romeinse platteland te verkennen, waarbij hij vanuit het echt de meest suggestieve uitzichten, lichtinvallen en weelderige vegetatie bestudeerde. Halverwege de eeuw werd hij geroepen door de Pamphilj, de Costaguti en de Colonna families, voor wie hij fresco’s en schilderijen op ezel maakte, zoals de betoverende tempera’s die nog steeds de Sala dei Paesaggi in het Palazzo ai Santi Apostoli sieren. Het schilderij dat hier wordt beschouwd, is dus een boeiend voorbeeld van zijn volwassenheid, in de stijl van de beroemde tweede manie, zoals herinnerd door Baldinucci (Baldinucci, 1845-1847, p. 304), een echte maar geïdealiseerde weergave van het Romaans Landgoed, geïnterpreteerd met pastorale gevoeligheid, waarbij de blik dieper het landschap ingaat, de cadans van de bomen en schaduwen volgend. Met betrekking tot de conserveringsstaat vertoont het doek over het algemeen vrij goede conditie voor de periode van het schilderij; de schilderlaag vertoont een patinelaag. Onder het ultravioletlicht zijn enkele kleine verspreide restauraties en lichte scheuren en oxidatie van het schilderoppervlak zichtbaar, maar niets ernstigs. Bij zonlicht zijn kleine verfballen verspreid over het doek zichtbaar; bovendien is een fijne craquelé zichtbaar die past bij de leeftijd. Het schilderij is herverpakt. De lijst kan in de loop der tijd zijn vervangen. De afmetingen van het doek zijn 24,5 x 32 cm. Het schilderij is versierd met een mooie oude (gouden en bewerkte) lijst (de afmetingen van de lijst zijn ongeveer 34 x 42,5 x 5 cm). "De lijst die op de bovenstaande foto's is weergegeven, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt gratis meegeleverd zodat deze direct kan worden opgehangen zodra deze arriveert. De lijst wordt als een cortesie bijgevoegd en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt elk potentieel beschadigde lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet als geldige reden geaccepteerd voor het indienen van een klacht of het annuleren van de bestelling. HERKOMST: Privé Collectie PUBLICATIE: Ongepubliceerd; MYTHEN EN GEBIED op Sicilië met duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt. Er wordt meegedeeld dat de zendingen vertraging kunnen oplopen door tentoonstellingsverplichtingen. Wij verontschuldigen ons voor eventuele ongemakken en danken u voor uw begrip.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1513077921
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassieklacie harde schijfpizzaoven cortenstaalmotor peugeot 505 turbo dieselhet mysterie van je geboortedag onlinedoorvoerstekkercolumbia schoenenkroonluchter rotterdamruf in Haardhouthoreca verkoopwageneettafel rough