Giovan Battista Salvi, detto Il Sassoferrato (1609 – 1685),

€ 3.000,00
30sinds 11 apr. '25, 11:09
Deel via
of

Beschrijving



Volgeling van GIOVANNI BATTISTA SALVI, genaamd DE SASSOFERRATO (Sassoferrato, 1609 – Rome, 1685) Madonna met slapend kind Olieverf op doek, cm. 75,5x63 OPMERKING: Werk gepubliceerd in de Interidiart-catalogus. Ongesigneerd werk. Certificaat van garantie en rechtmatige herkomst. Ongelijst werk: Het werk illustreert een episode waarin de Maagd Maria met het slapende Jezuskind voorkomt, een iconografisch onderwerp dat in de zeventiende eeuw veelvuldig werd toegepast en beproefd: de Heilige Familie. Het schilderij, dat goed leesbaar is, plaatst de Maagd Maria met het Kind in het midden van een compositie: in dit geval verwijst het naar een legendarische stop van de Heilige Familie, die volgens de christelijke traditie plaatsvond tijdens de terugreis na de vlucht naar Egypte. De uitbeelding van heilige figuren op een beperkte ruimte, de zogenaamde “Heilige Gesprekken”, genoot vanaf de 16e eeuw een grote populariteit. Het tafereel wordt beschreven met de eerder genoemde Madonna in driekwart aanzicht, gewikkeld in een ruime draperie en naar links gewend, haar hoofd rustend op dat van het Kind dat in haar armen slaapt, en zijn hoofd rustend op haar rechterschouder. In een donkere en neutrale omgeving domineren de figuren van Maria en Kind, beide op de voorgrond en prachtig geschilderd, en verlicht door een buitengewoon stralend licht. De figuren in het volle licht domineren het tafereel, wat nog wordt versterkt door de schoonheid van het gezicht van de Maagd Maria met het Kind, maar ook door een Vestaalse maagd in lichtblauwe tinten van de Maagd Maria en het lichaam van het Kindje Jezus dat in het licht baadt. Dit werk richt zich rechtstreeks op de gevoelens van de toeschouwer, op de betrokkenheid van de zintuigen door middel van een eenvoudige, directe, voor de hand liggende, maar toch boeiende taal en iconografie. Deze typering kenmerkt de opzet van het werk, zelfs de liefde voor details is absoluut geladen met dat verrassende "visuele effect" dat de kunstenaar heeft aangenomen en nastreeft. Het schilderij biedt de blik en de beschouwing van de toeschouwer een zeer compleet en aangenaam tafereel, met een dichte en kostbare picturale weergave en een vloeiend contrast van waarden en toepassing van de kleurtonen die in een clair-obscur-toonsoort worden gebruikt, dankzij de vaardigheid en virtuositeit van de auteur. Het schilderij wordt afwisselend beschouwd als een werk uit het atelier van Sassoferrato en reproduceert een onderwerp dat de kunstenaar vaak bezocht, volgens een iconografie die meerdere malen is gereproduceerd en bevestigd: doeken met hetzelfde onderwerp worden bewaard in Londen, de Wallace Collection en het Courtald Institute in Den Haag, de Cramer Gallery in Chambery, het Musée des Beaux-Arts (geschenk van Vittorio Emanuele II), Dresden, de Gemäldegalerie in Parijs, het Louvre in Madrid, het Prado, Cesena, de Pinacoteca Comunale in Urbino, de Galleria Nazionale delle Marche in Avignon en het Musée Calvet. De iconografie is afkomstig van een gravure van Guido Reni en richt zich op de beschrijving van de tedere emotionele relatie tussen moeder en zoon, waarbij de slaap wordt onderbroken. Dit wordt benadrukt door de opzettelijk brede gordijnen die de figuren omhullen, als een soort verwelkomend nest. Omdat er geen directe vergelijking mogelijk is tussen de verschillende replica's en kopieën, is het erg moeilijk om de handtekeningen van Sassoferrato te onderscheiden van het hoogwaardige werk van het atelier. De vergelijking van fotografische reproducties tussen het schilderij van Sabauda en enkele versies die met zekerheid als autograaf zijn erkend, zoals het schilderij dat in Urbino wordt bewaard of dat in de Pinacoteca van Cesena (zie Giovan Battista Salvi “Il Sassoferrato”, [onder redactie van François Macé De Lépinay, Pietro Zampetti, Silvia Cuppini Sassi], Sassoferrato, Comitato Celebrazioni per il III Centenario della morte, 1990, pp. 60-61, 94-95), lijkt een minder nauwkeurige grafische uitwerking in het schilderij van Turijn te laten zien, minder aandacht voor de definitie van de schaduw van de draperie, minder elegantie in de beschrijving van het gezicht van de Madonna en in de chromatische richting van de compositie, met een iets meer zoetsappig effect, wat ertoe leidt dat men het schilderij voorzichtig als een werkplaatswerk classificeert, terwijl het uitstekende vakmanschap en de kwaliteit ervan worden herhaald. Giovan Battista Salvi, beter bekend onder de naam van zijn geboorteplaats, Sassoferrato, ontving zijn vroege opleiding van zijn vader Tarquinio, voordat hij een cruciale en vormende reis naar Rome maakte. Hier bestudeerde hij de werken van zijn tijdgenoot Guido Reni, wat duidelijk te zien is in de huidige beeldcompositie. Ook de grote meesters uit de vorige eeuw, met name Rafaël, beïnvloedden hem. De schilderijen van Sassoferrato zijn stilistisch inderdaad doordrongen van het classicisme uit de zestiende eeuw en zijn composities vertonen vaak passages van zeer verfijnd archaïsme. Hoewel hij veelgevraagd was als portrettist, is de kunstenaar vooral bekend om zijn devotionele schilderijen. Deze worden, net als het onderhavige werk, gekenmerkt door een intieme en verfijnde toon. Wat de staat van bewaring betreft, verkeert het werk over het algemeen in een redelijke staat gezien de leeftijd van het schilderij. Het picturale oppervlak vertoont een patina. Onder het licht van Wood zijn enkele oude, verspreide restauraties te zien, evenals wat lichte onthullingen en oxidatie van het geschilderde oppervlak, en enig kleurverlies. In het zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar die past bij de leeftijd. Het schilderij is opnieuw bedoekt. Het frame is mogelijk vervangen tijdens het opnieuw bekleden. De afmetingen van het doek zijn cm. Afmetingen: 75,5 x 63. Het schilderij wordt verkocht zonder lijst, hoewel het voorzien is van een kostbare vergulde lijst en zeer waardevol vakmanschap. Herkomst: Coll. Privé Publicatie: Ongepubliceerd; Mythen en grondgebied op Sicilië, een land van duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2025. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt. Houd er rekening mee dat er vertragingen kunnen optreden bij de levering vanwege tentoonstellingsverplichtingen. Onze excuses voor het ongemak en dank u voor uw begrip.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1512662706