Marinus van Reymersweale (1490 - 1546 ca), Circle of - San

€ 7.000,00
00sinds 7 mar. '25, 08:04
Deel via
of

Beschrijving



Kring van MARINUS VAN REYMERSWAELE (Reimerswaal, circa 1490 – Goes, circa 1546) Sint-Hiëronymus in zijn studeerkamer Olieverf op houten paneel (parket), cm. 52x62 Framemaat, cm. Ongeveer 73 x 83 x 5. OPMERKING: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermediart-collectie. Expertise Prof. Dider Bodart, gedateerd 14 juni 1992. Certificaat van garantie en rechtmatige oorsprong. Werk met vergulde en bewerkte lijst (defecten): Wij danken Prof. Dider Bodart voor het voorstellen van de toeschrijving aan Marinus van Reymersweale (Reimerswaal, ca. 1490 – Goes, ca. 1546) vergezeld van een expertise. Dit interessante schilderij – afkomstig uit een belangrijke collectie in Palermo – werd – destijds – opgenomen in de catalogus van de Vlaamse schilder Marinus van Reymersweale (Reimerswaal, ca. 1490 – Goes, ca. 1546), door de kunsthistoricus Prof. Dider Bodart, met een notitie en foto geschreven aan de vorige eigenaren, waarin staat: “… Geachte heer, U hebt mij gevraagd om uw prachtige schilderij te bestuderen waarop Sint-Hiëronymus in zijn studeerkamer is afgebeeld (olieverf op paneel, ca. 62 x 52), een werk dat ik onlangs de gelegenheid had om op uw gemak bij u thuis te bekijken. De heilige wordt afgebeeld in kardinaalsgewaad, achter zijn kabinetstafel, lezend in een boek, wijzend met zijn linkerwijsvinger naar een schedel en met een onverlichte kaars aan zijn rechterkant. Aan de achterwand links hangt een klok en rechts een plank met boeken en de tekst: “MEMORAPE/NOVISSIMA/TVA ET IN /AETRENVM/NON PECCARE”. Voor mij is dit een werk van groot belang van Marinus Van Reymersweale (Reimerswaal, circa 1490 – Goes, circa 1546). Het onderwerp is typerend voor de Vlaamse schilderkunst uit de 15e en 16e eeuw: Jean van Eyck had zich er al mee beziggehouden (Detroit, The Detroit Institute of Arts) en had in de compositie een belangrijk stilleven opgenomen dat hij uit boeken had gehaald. In de schilderijen uit de 16e eeuw van Quentin Metsys en Marinus van Reymersweale komt het thema voort uit meer voor de hand liggende morele bedoelingen. De leeuw, het symbolische dier van de heilige, verdwijnt; Vaak wordt een schedel afgebeeld, waardoor de voorstelling van Sint-Hiëronymus een ijdelheidswaarde heeft. Bovendien hangt de frequentie waarmee het thema in de eerste helft van de 16e eeuw in de Nederlanden voorkwam samen met het Noordelijke humanisme. Het hier bestudeerde schilderij toont op zeer gevoelige wijze de kenmerken van de Zeeuwse schilder: een bijna geometrische en schokkerige vormgeving; een enigszins gekunstelde kostbaarheid in de smaak, versterkt door de complexiteit van de elementen en hun presentatie; zeer duidelijke chromatische tegenstellingen. Het onderwerp is al meerdere malen behandeld door Marinus van Reymersweale. Tot de bekendste voorbeelden behoren het Museo Nacional du Prado in Madrid (M.J. Friedlaender, XII, nr. 162) en het Rijksmuseum in Amsterdam. Deze staan dicht bij het hier weergegeven onderwerp en maken het mogelijk de toeschrijving aan deze meester te rechtvaardigen [cit. Dider Bodart, expertise van 14 juni 1992]. Zoals de wetenschapper schrijft, is ons schilderij een replica van een beroemde compositie van Marinus von Reymerswaele, die vanaf de zestiende eeuw erg populair was. Bij de keuze van zijn onderwerpen beperkte Reymerswaele zich tot enkele iconografieën, die hij veelvuldig kopieerde. Tot zijn favoriete thema's behoorden belastinginners en woekeraars, handelaren en geldwisselaars, wat geïnterpreteerd moest worden als een kritiek op hebzucht en gierigheid. Er kan worden uitgesloten dat de hier afgebeelde personages echte personen zijn. Er wordt eerder aangenomen dat de inhoud symbolisch en satirisch van aard is. Er is weinig bekend over het leven van Marinus van Reymerswaele. Hij werd geboren in Zeeland en studeerde in Antwerpen, waar Quentin Massys de belangrijkste schilder van de stad was. Reymerswaele zette in zijn realistische, bijna expressionistische schilderijen de traditie van Massys' genrestukken voort en paste deze op schilderachtige, precieze en soms karikaturale wijze aan de smaak van de tijd aan. Wat betreft de staat van bewaring, is het paneel (parket) in een redelijke algemene staat gezien de leeftijd van het schilderij. Er zijn enkele kleine scheurtjes zichtbaar, vastgehecht aan de achterkant. Het geschilderde oppervlak heeft een patina en het algehele beeld is goed leesbaar onder een lichte vernislaag. Het schilderij vertoont zichtbaar tekenen van slijtage, klein kleurverlies en kleine picturale toevoegingen en schaafplekken. Bij onderzoek onder de lamp van Wood is de fluorescentie intens en homogeen, waardoor eerdere restauraties zichtbaar worden. Het paneel is over het gehele oppervlak geschuurd ter voorbereiding op het parket dat aan de achterkant zichtbaar is, en dit om conserveringsredenen. Bij oudere panelen wordt deze techniek vaak gebruikt om houtwormgaatjes te verwijderen en te voorkomen dat het hout na verloop van tijd gaat scheuren. Het door ons verstrekte conditierapport moet als nauwkeurig en nauwkeurig worden beschouwd, maar is in ieder geval absoluut onvolledig en niet volledig uitputtend, aangezien het niet in gespecialiseerde laboratoria en met specifieke technische ondersteuning is opgesteld. In het zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar die past bij de leeftijd. De tafel meet cm. 52 x 62. Het museumwerk gaat gepaard met de eerder genoemde expertise, met op de achterkant de foto van de authenticiteit: Wat betreft het hier op de achterkant afgebeelde schilderij, waarop Sint-Hiëronymus in zijn studeerkamer is afgebeeld (paneel, 62 x 52 cm.), dat voor mij een werk is van MARINUS van REYMERSWEALE (Reimerswaal, ca. 1490//1945 - ?, vóór 1566), verwijs ik naar de bijgevoegde studie gedateerd 14 juni 1992 (Didier Bodart). Het werk is voorzien van een prachtige lijst in antieke stijl (afmetingen van de lijst zijn ca. 73 x 83 x 5 cm, enkele gebreken aanwezig). "De lijst die op de foto's hierboven wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten verstrekt, zodat u deze direct na ontvangst kunt weergeven. De lijst wordt als service meegeleverd en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt elke mogelijke schade aan de lijst die het kunstwerk zelf niet aantast, niet geaccepteerd als geldige reden om een claim in te dienen of een verzoek tot annulering van de bestelling in te dienen." Herkomst: Coll. privé Publicatie: Niet gepubliceerd; Mythen en grondgebied op Sicilië, een land van duizend culturen. INEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen in de collectie van de cyclus “I Miti e il territorio”, Edition, Lab_04, Marsala, 2025. Het werk wordt - gezien de kwetsbaarheid - verzonden in een houten en polystyreen kist. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1511491563