Plantentafel - Hout€ 75,00
Cristofano Allori (1577 - 1621), Atelier - Giuditta con la
€ 14.000,00
30sinds 21 feb. '25, 03:07
Beschrijving
Expertise prof. Sandro Bellesi r Cristofano Allori, School (Florence, 1577 -1621) Judith met het hoofd van Holofernes en haar dienstmaagd Abra Olieverf op doek, 33 x 27,5 cm Cristofano Allori, geboren in Florence in 1577 als zoon van de schilder Alessandro en zijn vrouw Maria, werd al op zeer jonge leeftijd gericht op de studie van figuratieve kunsten onder leiding van zijn vader, met wie hij al in 1588 gedocumenteerd verschijnt in de uitvoering van de fresco's op het terras van Cristina di Lorraine in Palazzo Pitti. Naast de leerstellingen van zijn vader benaderde de jonge kunstenaar tegen het einde van de eeuw behoedzaam de Correggio- en Venetiaanse picturale oriëntaties en de taal van de Noordse meesters, gevonden in de beschrijvende zorg voor de doorbraken in het landschap, voornamelijk ontleend aan de kennis van de doeken van Paul Bril en Adriano Fiammingo. Het begin van de zeventiende eeuw, een tijd die werd gekenmerkt door het begin van een autonome activiteit, werd gekenmerkt door benaderingen van de nieuwe Florentijnse picturale richtingen, vooral gekoppeld aan de experimenten van Cigoli en Passignano. Ook belangrijk voor de artistieke evolutie van de jonge Cristofano was zijn kennis van de werken van Rubens, waaruit hij een voorliefde putte voor vollere en tactielere penseelstreken. Als man met een enorme cultuur en met meerdere interesses behaalde Allori opmerkelijke artistieke resultaten, vooral in het tweede decennium van de zeventiende eeuw, een tijd die werd gekenmerkt door de uitvoering van zijn belangrijkste werken, die vandaag de dag bewaard worden in de collecties van de Palatine Gallery in Florence, grotendeels afkomstig uit Medici-collecties. Hoewel hij in 1618 ernstig ziek werd, zette de kunstenaar zijn activiteit vastberaden voort, dankzij de medewerking van zijn meest vertrouwde leerlingen, tot aan zijn dood, die plaatsvond in zijn geboortestad in 1621 (voor een biografische schets en de bijgewerkte lijst van de werken van de 'Allori zie S. Bellesi, Catalogus van Florentijnse schilders van de 17e en 18e eeuw, I, Florence, 2009, pp. 69-70; eerdere bibliografie). Op basis van het onderzoek van oude documenten en zeventiende-eeuwse en hedendaagse bronnen of gedrukte teksten is het duidelijk dat van de picturale composities die door de kunstenaar zijn gemaakt, geen enkele het succes behaalde dat Judith behaalde met het hoofd van Holofernes en de dienstmaagd Abra: een goed- bekende compositie in verschillende handtekening- en werkplaatsedities, die, bij verschillende gelegenheden uitgevoerd in het tweede decennium van de 17e eeuw, het nog steeds moeilijk maken om het prototype of het originele model te identificeren, dat lange tijd ten onrechte werd beschouwd een beroemd en mooi doek bewaard in de Palatine Gallery in Palazzo Pitti (zie hiervoor C. Pizzorusso in Il Seicento Fiorentino. Pittura, tentoonstellingscatalogus, Florence, 1986, pp. 189-191 n. 1.72; met eerdere bibliografie). Het succes van de compositie, waarin de portretten van de schilder zelf en van zijn geliefde Maria Mazzafirri en haar moeder (Filippo Baldinucci) zichtbaar waren in de gezichten van de personages, was zo groot dat Giovan Battista Marino zich bijvoorbeeld al in 1620 herinnerde hoe kunstliefhebbers in de stad Parijs Florence om kopieën van zelfs bescheiden kwaliteit van het werk vroegen om "de wonderen van het origineel" te kunnen bewonderen (G.B. Marino, Letters, uitgave onder redactie van M. Guglielminetti, Turijn, 1966, p. Diepgaande studies afzonderlijk uitgevoerd in 1982 en 1984 door Claudio Pizzorusso en Miles L. Chappell (C. Pizzorusso, Ricerche su Cristofano Allori, Florence, 1982, diverse pp. en Cristofano Allori 1577-1621, tentoonstellingscatalogus onder redactie van M.L. Chappell, Florence , 1984, blz. 78-81 hebben een soort catalogisering verzorgd van de beste handtekeningversies van Allori of zijn entourage, momenteel verspreid over verschillende museum- of privécollecties in Italië en in het buitenland, en onder verschillende lijsten de redactionele rapporten gegroepeerd die zijn gerapporteerd op basis van typologische variaties, variaties die vooral met elkaar verbonden zijn aan de kenmerken van het gezicht van de hoofdpersoon. Tot op de dag van vandaag zijn er nog vele anderen aan deze lijst toegevoegd, die niet allemaal betrekking hebben op Allori en zijn omgeving, maar ook op latere leeftijd. Hiervan is het, voor een grotere historische en artistieke relevantie, de moeite waard om een intens hoofdartikel te vermelden dat relatief recentelijk is gecatalogiseerd door Gianfranco Luzzetti in Florence, ondertekend met "A" en gedateerd 1618, door de schrijver verwezen naar Allori en zijn school (S. Bellesi in Light and Shadow. Caravaggism and Naturalism in zeventiende-eeuwse Toscaanse schilderkunst, tentoonstellingscatalogus onder redactie van P. Carofano, Pontedera, Pisa, 2005, pp. 140-143 n. 47), terwijl het geheel wordt beschouwd door Giuseppe Cantelli (G. Cantelli in de Gianfranco Luzzetti Collection. Theatraliteit in Florentijnse barok, tentoonstellingscatalogus onder redactie van F. Berti en G. Luzzetti, Grosseto, 2007, pp. 26- 31 n. Het werk in kwestie, dat momenteel niet is gepubliceerd, is een interessante versie uit het atelier van de kunstenaar, waarschijnlijk te dateren tussen de laatste jaren van de tweede en het allereerste begin van het derde decennium van de zeventiende eeuw. Zoals de meeste edities die uit Allori's atelier kwamen, benadrukt deze ook analogieën of variaties in vergelijking met de versies die zeker door de meester zijn geschreven. Vergeleken met het exemplaar dat in Palazzo Pitti bewaard is gebleven, zijn de beroemdste veranderingen vooral te zien in de afwezigheid van gordijnen op de achtergrond, in de aanwezigheid van gekleurde strepen in de band die om Judiths middel is gewikkeld, en, nogmaals, in het meer geneigde hoofd van hetzelfde met verschillende typologische kenmerken en met een enigszins chagrijnige uitdrukking.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1511034302
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiekalpenkreuzertafelblad ovaal in Eettafelsrobot coupe gebruiktchevy suburbanbang and olufsen tv 32 inchbel gongeiken gebinten gebruiktsuzuki gsx knipperlichtpoef jungle in Voetenbanken en Poefenremschijf klok