Giulio Carpioni (1613 – 1678) - Tarquinio e Lucrezia

€ 7.000,00
70sinds 17 jan. '25, 08:02
Deel via
of

Beschrijving



GIULIO CARPIONI
(Venetië, 1613 – Verona, 1678)
Tarquinius en Lucretia
Olieverf op doek, cm. 94 x 125,5
Framemaat, cm. 102 x 133 x 5 ongeveer.


LET OP: publicatie van de catalogus met werken uit de collectie Intermidart. Expertise Dr. Federica Spadotto. Certificaat van garantie en wettige herkomst. Werken met gouden lijst (defecten):

Wij danken Dr. Federica Spadotto voor het suggereren van de toeschrijving aan Giulio Carpioni (Venetië, 1613 – Verona, 1678), vergezeld van een expertise.

Dit interessante schilderij is terug te voeren op de catalogus van Giulio Carpioni (Venetië, 1613 – Verona, 1678), door de kunsthistorica Dr. Federica Spadotto, met een briefje aan de eigenaren:
“… Giulio Carpioni (Venetië, 1613 - Verona, 1678), naar wie het betreffende werk verwijst, vertegenwoordigt een paradigmatische figuur ten opzichte van het zeventiende-eeuwse Venetiaanse toneel.
Hoewel zijn bekendheid onder verzamelaars verband houdt met de Bacchanalia, is het corpus van de meester zeer gevarieerd, variërend van heilige schilderkunst tot oude geschiedenis, tot allegorie, wat een veelzijdigheid bevestigt die moeilijk te vinden is bij zijn collega's, maar toch in lijn met de menselijke fysiologie ervan. .
Naast zijn buitengewoon artistieke verschijning kwam Giulio's charme voort uit een psychologische diepgang die bijna onmogelijk te vinden was onder zijn collega's - Orlandi (1753) beschrijft hem als mild en genereus en stelt dat hij, zonder kinderen, een groot deel van zijn leven achterliet. van zijn goederen aan de armen van de parochie waarin hij woonde -.
Wat zijn karakter betreft, tekent hij echter een portret dat net zo veelzijdig is als zijn inspiratie: melancholisch van stemming, maar ongewoon geestig in zijn antwoorden, en zeer pittig.
Deze unieke combinatie van zeer verschillende connotaties vertaalt zich in een picturaal recept waarin afgemeten classicisme samengaat met fantasierijke en bizarre uitvindingen, die er niet voor terugdeinzen om over te stappen naar openhartig realisme, zoals we lezen in het eerder genoemde Orlandi: Door genialiteit bereid om op kleine schaal te werken , ja, hij paste ideale uitvindingen toe, zoals dromen, offers, bacchanalen, triomfen en cherubijnendansen, met de mooiste grillen die een schilder ooit heeft uitgevonden.
De reden voor het succes van het hedendaagse publiek moet echter worden geïdentificeerd in de stijl van Carpioni, die het zeer eigenaardige vermogen tot uitdrukking brengt om "de mythen van Poussin in het Venetiaanse dialect te vertalen" (Palluchini, 1981, p. 207).
Hoewel doordringbaar voor de meest uiteenlopende suggesties, die variëren van Caravaggio's naturalisme tot de elegantie van Francesco Ruschi (Rome, ca. 1598 – Treviso, 1661) - van wie hij de karakteristieke 'natte' fysionomie van de draperie lijkt te hebben veranderd -, is de referentieel platform van waaruit Giulio put uit de grote meesters van de Venetiaanse Renaissance om zijn eigen inventio vorm te geven.
Ons werk vertegenwoordigt in deze zin een echt exemplaar, omdat het afstamt van een voorbeeld van een homoloog onderwerp, momenteel in de collectie van de Banca Popolare di Sondrio, genoemd naar Jacopo Tintoretto (Jacopo Robusti; Venetië, 1518-1594).
De interpretatie van het thema is vrij origineel vergeleken met de bekendste tegenhangers in de Venetiaanse kunstgeschiedschrijving (zie Tiziano Vecellio, Tarquino en Lucrezia, Cambridge, Fitzwilliam Museum), terwijl het dicht bij een voorbeeld van Luca Giordano (Napels, 1634-1605) ligt. ), een zeer gewaardeerde kunstenaar in de lagune in de 17e eeuw.
Het stilistische en formele aspect blijkt absoluut persoonlijk te zijn, maar ook beslissend met betrekking tot de chronologie van ons werk, waarin het luminisme van de Lombardische afkomst pulseert, geleerd tijdens de reis naar Bergamo (1631) in navolging van zijn meester Alessandro Varotari, bekend als il Padovanino (Padua, 1588 - Venetië, 1649).
Het is legitiem om ons canvas te herleiden tot de vruchten van dit verblijf, zeer plezierig vanwege de voortreffelijke chromatische mengeling en de opmerkelijke clair-obscur-passages, die in de komende jaren zouden worden gearchiveerd ten gunste van een palet van pasteltinten.
Ondanks de schijnbare vergelijking met de poëtica van hedendaagse ‘donkere’ schilders, ontsnapt de teneur van het onderzochte werk aan de sterke pathos die de resultaten kenmerkt, wat resulteert in een synthese van afgemeten elegantie. Synthese verkregen door een zachte maar tegelijkertijd gedefinieerde penseelstreek, verspreid over het dunne preparaat, waarbij de figuren lijken op silhouetten gevuld met kleur.
De autografie wordt ten slotte bezegeld door de gezichten van de personages - vooral Lucrezia - die worden gekenmerkt door een onmiskenbare fysionomie, die intact blijft gedurende de lange en samengestelde artistieke biografie van de meester (Bijbel. Geciteerd: P. Orlandi, Abecedario Pittorico, II BC . door P. Guarienti, Venetië, 1753; R. Pallucchini, Venetiaanse schilderkunst uit de zeventiende eeuw, Milaan, 1981) [cit. Federica Spadotto, expertise].
Wat de staat van bewaring betreft, verkeert het doek in een redelijke algemene staat gezien de leeftijd van het schilderij, het picturale oppervlak heeft een patina. We merken - in het licht van Wood - enkele verspreide restauraties op met enkele picturale onthullingen. Er zijn geen ernstige natuurbehoudsproblemen aan het licht gekomen. De afmetingen van het werk zijn cm. 94 x 125,5. Het schilderij is voorzien van een prachtige gouden lijst (afmetingen ca. 102 x 133 x 5 cm, aanwezigheid van gebreken). "De lijst op de bovenstaande foto's is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten ter beschikking gesteld, zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze arriveert. De lijst wordt meegeleverd als een uit beleefdheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal elke mogelijke schade aan de lijst die het kunstwerk zelf niet aantast, niet worden geaccepteerd als een geldige reden om een klacht in te dienen of om annulering van de bestelling aan te vragen.

Herkomst: Coll. privé Siciliaans

Publicatie:
Niet gepubliceerd;
De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, editie, Lab_04, Marsala, 2024.

Het werk wordt - gezien de kwetsbaarheid - verzonden in een houten en polystyreen kist. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1509859642