Giuseppe Banchieri (1927-1994) - Paesaggio

€ 400,00
80sinds 17 jan. '25, 08:02
Deel via
of

Beschrijving



Belangrijk verzamelschilderij

Bankiers Giuseppe
1927-1994

Uniek werk
Zeldzaam schilderij “Landschap” uit 1971

Auteur aanwezig op de Biënnale van Venetië

Afmetingen: 40 x 30 cm in lijst (28 x 17 cm)

BIOGRAFIE VAN BANKIEREN GIUSEPPE

Kort biografisch profiel
Giuseppe Banchieri, geboren in Milaan in 1927, overleden in 1994 in Ronchi di Massa Carrara, voltooide zijn klassieke studies in Florence en wijdde zich aan de schilderkunst. Hij schreef zich in aan de Academie voor Schone Kunsten in de Toscaanse hoofdstad om zijn opleiding in Milaan voort te zetten, aan de cursussen van Aldo Carpi. aan de Brera Academie. Hij kreeg een studiebeurs van Segovia, waar hij exposeerde op de tentoonstelling van de International Painting Prize in 1955. In 1956 had hij zijn eerste solotentoonstelling in de Pater Gallery in Milaan, met een presentatie van M.De Micheli. In 1957 won hij de San Fedele-prijs. Hij werkt samen met de makers van het existentieel realisme Guerreschi, Ceretti, Romagnoni en met Vaglieri en Ferroni. Hij exposeerde op de Biënnales van Venetië van 1958 en 1962 (Ginori-prijs) en op de Romeinse Quadrennials van 1959, 1965, 1972; in 1959 op de Biënnale van Parijs en op de III Mediterrane Biënnale in Alexandrië, Egypte. In 1960 werd hij bekroond op het Jeugdfestival in Moskou; in 1961 op de Mediterrane Biënnale. In 1963 nam hij deel aan de tentoonstelling "De nieuwe figuratie in Milaan van 1943 tot 1963; in 1964 aan de tentoonstelling "De nieuwe figuratie" met Calabria, Ferroni, Giannini, Guccione, Guerreschi en Vespignani in de Circolo degli Artisti in Biella. In 1964 hij exposeerde in 1965 in de Omaggio to Romagnoni in de Galleria del Centro San Fedele in Milaan "figuratieve continuïteit: schilders van vandaag" in Salsomaggiore exposeerde hij met Vaglieri in Bergamini. In 1967 werd hij uitgenodigd voor de VII Biënnale van Alexandrië in Egypte; 1970 werd hij uitgenodigd voor de III Biënnale voor Italiaanse grafische kunst in Faenza onder de "Zes schilders in Milaan 1955-1960", gepresenteerd door G.Mascherpa in de Eunomia Gallery in Milaan en tentoongesteld op de schilderijententoonstelling van de Ramazzotti Prijs in Palazzo Reale. In 1973 exposeerde hij op de tentoonstelling "Pittura in Lombardia 1945-73" in het Palazzo Reale. de Villa Reale van Monza In 1977 ging een van zijn schilderijen naar de openbare kunstgalerie van Gallarate en werd tentoongesteld in "L'ultima railhiera: arte". figuratieve kunst en cultuur in Milaan 1950-60" in de Compagnia del Disegno. Kernen van werken op de Piacenza en Milanese tentoonstellingen "Van existentieel realisme tot het nieuwe verhaal", samengesteld door G.Mascherpa in respectievelijk de Pinacoteca Ricci Oddi en het San Fedele Centrum in 1978 en '81. Banchieri was in de jaren zeventig en tachtig aanwezig op verschillende edities van de Biënnale van Milaan. Zijn werken op de tentoonstellingen "De jaren 50 en 60: ervaringen met schilderen in Lombardije" in Sestri Levante in 1987 en "De jaren 50: schilderen in Lombardije, Piemonte, Ligurië" in het Sartirana-kasteel in 1991. Hij exposeerde op de Monza-tentoonstellingen over existentieel Realisme en verhalende schilderkunst, georganiseerd door de Montrasio Gallery in de jaren tachtig en over de Milanese tentoonstellingen in Permanent "Existentieel Realisme", samengesteld door M.De Micheli, G.Mascherpa, G.Seveso in 1991 en "Schilderen in Italië 1945-1990" in 1992. Werkt in 1995 bij "Figures of schilderkunst: kunst in Italië 1956-1968" op Conegliano Veneto en "De plaatsen van het beeld" in Palazzo Ducale in Lucca; in 1997 bij "Guerreschi en existentieel realisme: de jaren 50-60 in Milaan" met geschriften van M.De Micheli en F.Buzio Negri in de Galleria Civica van Gallarate en bij "figurazione e transgressione" in Volterra en Carmagnola; in 1999 op de tentoonstelling "Tussen verhalen en dingen. Existentieel realisme en omgeving", samengesteld door M.Corgnati in Palazzo Sertoli in Sondrio; in 2001 bij "Realismi", met tekst van E.Pontiggia, in de Montrasio Gallery in Milaan. Sinds 1957 was hij begonnen aan een vurig tentoonstellingsprogramma in privégalerijen, met talloze solotentoonstellingen, te beginnen met die in Bergamini in Milaan, waar hij terugkeerde in 1961, 1963, 1966. In 1959 was hij in de Elmo-galerie in Rome, in 1963 bij de Sfera in Modena, in 1967 bij de Chiocciola in Padua en bij de Montrasio in Monza. In 1968 in de galerie Il Gotico in Piacenza, in 1970 van Rotta naar Genua en Valdagno, Alessandria en Piacenza; in 1972 in de Incontro di Borgomanero, van Montrasio tot Monza en in Studio F 22 in Palazzolo; in 1977 in de Santa Croce-galerij in Florence en in Gioacchini in Ancona; in 1978 in de Davico-galerij in Turijn en bij Guerrieri in Lucca; in 1979 in de galerie San Marco dei Giustiniani in Genua, in 1980 in de Schreiber in Brescia, in 1981 in de Santacroce in Florence; in 1985 en bij daaropvolgende gelegenheden in Gallery 32 in Milaan; in 1987 opnieuw bij Schreiber in Brescia, in 1989 bij Cannocchiale in Milaan, in 1990 in Ancona en Forte dei Marmi; in 1991 bij Forni in Bologna, in Gabbiano in Rome, in 1993 in Biasutti in Turijn, in Pistoia en Piacenza, in 1994 in de Galleria Comunale d'arte in Cesena; in 1995 in de Officina-galerij in Brescia. Grote herdenkingsbloemlezingen in het Palazzo dei Priori in Volterra en in het Piemontese kasteel van Busca di Mango in 1999. Zijn bibliografie dateert uit recensies door G. Angelici van de tentoonstellingen van jonge schilders uit Versilia in 1953. M. Valsecchi vertelt voor het eerst over Banchieri tijd in 1954, in de recensie van de tentoonstelling van de kunstenaar (met Guerreschi) in de Pasquini-galerij; M.de Micheli in 1954 en daarna bij vele Milanese tentoonstellingsgelegenheden; in 1956 schreef D.Morosini erover in "Realismo"; recensies ondertekend door G.Kaisserlian, F.Russoli, R.De Grada, E.Vitali voor de Milanese tentoonstelling met Banchieri in de Pater Gallery, terwijl de tentoonstelling in Bergamini ook wordt beoordeeld door G.Ballo, M.Lepore, G.Giani. L.Budigna schrijft over Banchieri in "La Fiera Letteraria" ter gelegenheid van de San Fedele-prijs. De presentatie van de Romeinse soloshow uit 1959 door D.Morosini, beoordeeld door L.Trucchi over "La Fiera Letteraria" en door V.Apuleio, A.del Guercio, M.Venturoli. Zelfpresentaties van Banchieri, Ferroni en Luporini in de catalogus van de Bergamini-galerij in 1959, terwijl de presentatie voor de tentoonstelling van Banchieri en Ferroni in de Pozzetto-galerij in Padua in 1961 was van De Micheli. Zelfpresentaties voor het collectief met Ferroni. Sughi en Vespignani door Bergamini zelf jaar, en ook teksten van De Micheli voor de '63 solotentoonstelling in Bergamini, de daaropvolgende groepstentoonstelling (Aricò, Banchieri, Caminati, Cazzaniga, ceretti, ferroni, Guerreschi, Luporini, Romagnoni, Vaglieri) en voor de notitie over "Existential Realism" in het derde deel van de tentoonstelling "Milano 7070" in het Poldi Pezzoli Museum in 1972 Door G.M. Farroni de presentatie voor de solotentoonstelling in Ancona en P.C.Santini de tekst voor de tentoonstelling in Lucca uit 1978. De teksten voor de Milanese solotentoonstelling van 1985 waren van R.Tassi en S.Crespi, net als voor zijn collega's , op de tonen van realisme, gaat het existentiële seizoen tegemoet met een schuchtere deelname aan de geheime aard van plaatsen en dingen, getranscribeerd met een steeds onrustiger en doordrenkt handschrift, in kostbare grijstinten, stoffige lichten die typerend zijn voor de schilderkunst die rond de jaren zestig in de Lombardische metropool floreerde. De thema's van de buitenwijken, van de huizen met balustrades, van de fietsen die op de muren of aan de rand van de dunne mistige weilanden rusten, worden gevolgd door die van de stranden van Viareggio, met kostbare grafische waarden, gepresenteerd op de Biënnale van '62; van de ateliers van de schilder en van het 'interieur-exterieur' dat later soms ook het gebruik van fragmenten van fotografische collage overweegt en in de jaren '70 hyperrealistische waarden aanneemt om vervolgens tot het voorstel van bijna gekristalliseerde iconen te komen, in een chromatische reductie van zure tonen, in de jaren 80. In dit schilderij wordt aangenomen dat de menselijke figuur doordrenkt is van herinneringen die worden opgeroepen door een wirwar van objecten, bijna uitsluitend vanwege de schaduw die zelden in de omgeving terechtkomt. Banchieri combineerde zijn schilderkunst met een waardevolle graveeractiviteit. Bibliografie: N.Micieli, Giuseppe Banchieri, werken 1955-1981, Volterra tentoonstellingscatalogus, Viareggio 1999.

Uitstekend schilderij van een van de belangrijkste Italiaanse schilders, gehistoriseerd. Een verfijnd en elegant werk in de klassieke stijl van de meester. Een zeldzaam schilderij vanwege de schoonheid en zuiverheid van de kenmerken, nog steeds verwijzend naar de jaren 70/80,


* De lijst wordt bijgevoegd als een vriendelijk geschenk, het is een aanvullend element bij het kunstwerk dat wij uit beleefdheid invoegen. Wij accepteren daarom geen klachten over eventuele transportschade (hoe zeldzaam deze ook is) die alleen aan het frame kan optreden. Onze werken reizen in alle veiligheid met een beschermende en professionele verpakking en verzekerde verzending

Met certificaat van echtheid conform de wet


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1509859432