Antoni Paulis (XVII), Da Francesco Villamena - Paesaggio con

€ 8.000,00
40sinds 30 nov. '24, 09:07
Deel via
of

Beschrijving



ANTONI PAULIS (door Francesco Villamena, 1564 – 1624)
(Schilder actief in Rome in de 17e eeuw)
Landschap met vechtende boeren (La Baruffa di Bruttobuono)
Olieverf op doek, cm. 147 x 205
Linksonder gesigneerd: ANTONI PAULIS
Framemaat, cm. 160 x 217 x 5 ca.


LET OP: Publicatie van de catalogus met werken uit de collectie Intermidart. Werk linksonder gesigneerd: Antoni Paulis. Certificaat van garantie en wettige herkomst. Werken met gouden lijst (defecten):

Het schilderij illustreert een episode die zich rond 1600 in Rome afspeelde in de Villa Mattei al Celio en die ten onrechte of wellicht opzettelijk werd geïnterpreteerd als een botsing tussen pro-Spaans en pro-Frans. kerel' genaamd Brutto Buono, aangesloten bij de familie Mattei en wiens gezicht een karikatuur is van Hendrik IV van Bourbon. De afbeelding is ontleend aan een gravure van Francesco Villamena (Assisi, 1564 – Rome, 1624), de zogenaamde Baruffa di Bruttobuono.
Het realisme van de representatie, de kroniek van een gebeurtenis die werkelijk heeft plaatsgevonden, de betrokkenheid van echte personages, de groteske en karikaturale kenmerken van de hoofdrolspelers onder gewone mensen en heren, de objectieve weergave van een passage door de stad, samen met de strakke tekenconstructie van de compositie, niet zonder originele figuratieve ideeën, maakte de gravure beroemd. Het enorme succes blijkt niet alleen uit de grote vraag naar kopieën van de prent, waarvan ook een tweede staat zonder registratie werd opgesteld om deze beter op de markt te brengen, maar ook uit de talrijke omzettingen in daarop geïnspireerde schilderijen die voortdurend opnieuw opduiken. de nationale en internationale markt. Het onderwerp werd, na de tweede staat van de gravure (fig. 2), ten onrechte en misschien wel opzettelijk geïnterpreteerd als een botsing tussen de Spanjaarden en de Fransen, wat zich identificeerde in de figuur van de ‘bravo’ (Bruttobuono), opgericht in het midden van de gravure. scène een karikatuur van Enrico IV van Bourbon.
De compositie werd zo een soort programmatisch archetype, ook vanwege de veronderstelde politieke implicaties ervan, en werd een echt iconografisch paradigma voor de populaire genreschilderkunst, dat in Rome zijn intrede deed tijdens het Barberini-pontificaat (1623-1644), op de as van het caravaggisme. en een van de uitlopers ervan, volgens een realisme van de Scandinavische traditie gericht op onderwerpen uit het dagelijks leven, soms vulgair en oneerbiedig, en niet op grote religieuze of mythische thema's. De voorloper van dit gewetenloze genre is, zoals bekend, de Nederlandse schilder Pieter van Laer, bekend als "de Bamboccio" (Haarlem 1599 - ca. 1642) vanwege zijn fysieke kenmerken. Een bijnaam die een handelsmerk werd: zijn volgelingen waren "bamboccianti" en deze categorie schilderijen was "bambocciate". Zo verspreidden zich composities, ingevoegd in schilderijen op klein formaat, bezield door vele figuren uit stedelijke landschappen en het Romeinse platteland, met als onderwerp taferelen uit het populaire leven, tussen vuile herberginterieurs, vervallen landelijke boerderijen, vuile straten en pleinen, met de hoofdpersonen geparkeerd. reizigers, bandieten die de postkoets aanvallen, bedelaars, bedelaars, zwervers, straatverkopers en verschillende leden van de Romeinse bevolking, druk bezig met markten, spelletjes, dansfeesten, feesten en, zoals altijd in die tijd, in gewelddadige vechtpartijen waarbij de doden vielen.
Van Laer, gedocumenteerd in Rome tussen 1625 en 1638, werd zo de leider van een grote groep Vlaamse en Nederlandse kunstenaars, de zogenaamde "Bentvueghels", de "bende vogels", gevestigd tussen via Margutta en via della Croce, vlakbij Piazza di Spagna. Een vrolijke en levendige gemeente van anti-academische schilders die zonder klanten schilderijen maakten, maar deze op de markt verkochten en al snel aanzienlijk succes boekten, zelfs onder grote verzamelaars.
De aanwezigheid van een schilderij met de titel Caricatura, dat Henry IV voorstelt die de competitie binnenhaalt, toegeschreven aan Villamena in het gedrukte repertoire van de collectie van Luciano Bonaparte uit 1812 (“Villamena dip.”) en in de daaropvolgende verkoopcatalogi van de collectie, die plaatsvonden in Londen in 1812. 1815 en 1816, waar wordt gerapporteerd dat Villamena de gravure zou hebben gemaakt nadat hij de afbeelding had geschilderd, rechtvaardigde de mening van critici dat de graveur, die destijds als Spaans werd beschouwd, ook een schilder was geweest.
Terugkomend op ons werk, aangezien niets uit niets voortkomt, heeft de auteur waarschijnlijk de gelegenheid gehad om de gravure van Villameno te kennen, of andere voorbeelden van hetzelfde onderwerp: zoals het bovengenoemde werk uit de collectie van Luciano Bonaparte; degene geïdentificeerd door August Liebmann Mayer en getraceerd naar Parijs, en gepubliceerd in een artikel uit 1935; en meer recentelijk besloten Maurizio Berri en Lee Bimm het te correleren met een ander schilderij met hetzelfde onderwerp in een privécollectie in Rome, waarvan we opmerken dat het eerder was opgedoken op een Romeinse veiling bij Christie's in 1997; Onbekende schilder uit de 17e eeuw. uit Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, Rome, Palazzo Venezia Museum (ICCD, E 35148; Zeri-fotobibliotheek, nr. 50281); Onbekende schilder uit de 17e eeuw. van Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, Salzburg, Residenzgalerie; Onbekende schilder uit de 17e eeuw. uit Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, voorheen Parijs, privécollectie (Fototeca Zeri, nr. 50283); Onbekende schilder uit de 17e eeuw. uit Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, voorheen Florence, antiekmarkt 1969 (Fototeca Zeri, n. 50284), daarna Galleria Frascione 2017. De in Londen verkochte versies werden geveild, Sotheby's, 12 april 1972, n. 76 (Zeri Fotobibliotheek, nr. 50282); Barcelona, Setdart Subastas, 25 juni 2020, als “Mattias Jimeno-cirkel”, nr. 35182639; Chambery, Savoie Enchères, Drouot, 22 maart 2021, nr. 71; en onbekende schilder uit de 17e eeuw. uit Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, voorheen Milaan, Sotheby's, 20 november 2007 (cit. Francesco Petrucci Ariccia, 6 februari 2022)
Wat de staat van bewaring betreft, verkeert het doek in een redelijke algemene staat, gezien de leeftijd van het schilderij, het picturale oppervlak heeft een patina, met een vuile en geoxideerde verf met scheuren, microdruppels kleur en restauraties. Breuk en barsten van het doek rechtsboven met relatief kleurverlies en ontbrekende delen. Conservatieve problemen worden benadrukt. De afmetingen van het werk zijn cm. 147 x 205. Het schilderij is ingelijst in een dunne gouden lijst (afmetingen ca. 160 x 217 x 5 cm, aanwezigheid van gebreken). "De lijst op de bovenstaande foto's is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten ter beschikking gesteld, zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze arriveert. De lijst wordt meegeleverd als een uit beleefdheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal elke mogelijke schade aan de lijst die het kunstwerk zelf niet aantast, niet worden geaccepteerd als een geldige reden om een klacht in te dienen of om annulering van de bestelling aan te vragen.

Herkomst: Coll. privé Siciliaans

Publicatie:
Niet gepubliceerd;
De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, editie, Lab_04, Marsala, 2024.

Het werk wordt - gezien de kwetsbaarheid - verzonden in een houten en polystyreen kist en als extra grote zending. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Houd er rekening mee dat verzendingen vertraging kunnen oplopen vanwege tentoonstellingsverplichtingen. Wij verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak en danken u voor uw begrip.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1508331860