Scuola italiana (XX), After Canaletto - Il Ponte

€ 800,00
20sinds 15 nov. '24, 04:04
Deel via
of

Beschrijving



ITALIAANSE SCHOOL (XX)
(Na het Giovanni Antonio-kanaal, bekend als Canaletto)
De Arsenaalbrug
Olieverf op doek, cm. 50 x 70
Niet ondertekend


LET OP: Werk niet gesigneerd. Werken zonder lijst:

Prachtig schilderij op doek, voorstellende de Arsenal-brug, op de "manier" van Canaletto. In de 19e en 20e eeuw probeerden sommige anonieme schilders de kunst van het ‘kopiëren’ van de grote meesters uit het verleden. Een daarvan was Canaletto, hoewel zijn fotografische schilderkunst onnavolgbaar blijft. De schilder die dit werk uitvoerde wilde uiteraard niet verwijzen naar de techniek van de meester, maar hij slaagde er met talent in om dit beroemde gezicht op Venetië te schilderen, waardoor we het herontdekten in een van de prachtige zonsopgangen boven de lagune. De prachtige panoramische visie op het uitzicht werd gecreëerd door Antonio Canal, bekend als Canaletto (Venetië 1697 - 1768), en werd vervolgens overgenomen door andere getalenteerde opvolgers, tot op de dag van vandaag.
Deze afbeelding verwijst naar de originele Il Ponte dell'Arsenale gemaakt door Canaletto in 1735-ante (het is een olieverf op doek van 47 bij 80 centimeter bewaard in de collectie Woburn, Woburn Abbey). Het origineel behoorde tot de collectie van de hertog van Bedford en maakt deel uit van de serie schilderijen die de meest verborgen maar even karakteristieke plekken van Venetië in beeld brachten. In het historische Rio della Tana staat het zestiende-eeuwse oratorium gewijd aan de Maagd en verwoest door de sloopwerkzaamheden van de Franse troepen in 1809, met uitzicht op de wateren. Aan de linkerkant, ingevoegd in de muren van het Arsenaal die naar de haven leiden, kun je dat doen herken de triomfpoort, een van de eerste renaissancegebouwen gebouwd in Venetië. In het bovenportaal staat majestueus een imposante gevleugelde leeuw, symbool van de Serenissima. Bij de landingsplaats staan de marmeren beelden van drie leeuwen die als oorlogsbuit vanuit Piraeus naar Venetië zijn vervoerd. Volgens een legende was het Dante's poort naar de onderwereld in de Goddelijke Komedie die deze constructie suggereerde voor de toegang over zee en voor de muren die het havenbekken omsluiten. Het Arsenaal met de scheepswerven, wapen- en munitiedepots werd in de 10e eeuw gesticht door doge Pietro Orseolo en bereikte in zijn periode van maximale expansie een personeelsbestand van vijftienduizend. De tekening (27,1x7,2 cm) van het schilderij is bekend en wordt bewaard in de koninklijke bibliotheek van Windsor, waar het mogelijk is de expertise van de schilder te bewonderen bij het met uiterste precisie weergeven van de topografische details en de aandacht die wordt besteed aan de figuren die voorkomen in de scène.
Terugkerend naar ons schilderij, laten we ons concentreren op de details. De ruimte wordt onderbroken door de lucht, het water en het wonder van Venetië, gefixeerd als in een high-definition beeld waarin geen detail ons ontgaat. Het groen van de lagune weerspiegelt in de lucht, de boten dichtbij en ver weg, het geklets van de mensen aan de kust en op de gondels. Het zicht op de lagune wordt vertegenwoordigd door de gondels op het kalme water van het kanaal, met de rijke figuren. Het tafereel wordt met bijzondere aandacht weergegeven door de gevel van het Venetiaanse arsenaalgebouw, dat op harmonieuze wijze de lagune aan de zijkanten volgt. In het rozegroene firmament bewegen de zwakke wolken zich in diagonale lijnen van linksboven naar rechts. De mensen die in de gondels, boten, de wal en de brug optreden, worden gedeeltelijk levendig gereproduceerd in verhalende poses. De achttiende-eeuwse kleding van de mensen is allemaal pastelkleurig of grijsbruin: Venetië doet niet mee aan de vrolijke polychromie van de kleding van Parijs en Londen. Zelfs de gondels zijn meestal strikt zwart. De lange schaduwen en de zon die de kust verlicht, doen ons begrijpen dat het tafereel de stad vastlegt op een levendige en ijverige dag vol onrust. Het licht – waarschijnlijk middag – accentueert de architectonische details van de zeventiende-achttiende-eeuwse gebouwen en de brug. Het doek is een momentopname van het leven en het dagelijkse leven, waardoor we begrijpen hoe weinig Venetië in meer dan driehonderd jaar is veranderd, vanuit architectonisch oogpunt. Maar er is meer: hierin hebben we, net als in veel andere werken van de grote meesters uit de achttiende eeuw, het gevoel van de temperatuur van de lucht, de vochtigheidsgraad ervan, de lichte bries die deze lucht in beweging brengt. Allemaal sensaties die geen enkele moderne fotografie ons kan geven. Wie naar een foto kijkt, weet dat het fotografie is, maar wie naar een werk van Canaletto en zijn navolgers, zoals dit werk, kijkt en zorgvuldig scherpstelt, krijgt het gevoel de werkelijkheid concreet waar te nemen.
Het hier besproken schilderij kenmerkt zich door een perspectiefsetting die identiek is aan die van de museumversies. De overeenkomsten strekken zich uit tot de boten, de figuren en de algemene chromatische affiniteit, ondanks de verschillende afmetingen.
De originele picturale ductus van dit gezicht op Venetië, gekenmerkt door een goed uitvoeringsniveau, onthult een waarschijnlijk auteurschap van een bekwame schilder actief in de tweede helft van de vorige eeuw, die in staat was met grote vaardigheid de kenmerken van de stijl en stijl over te brengen. sfeer van de uitzichten bewaard in particuliere musea en collecties.
Het doek verkeert in een redelijk goede algemene staat, zonder duidelijke conserveringsproblemen en vereist geen onmiddellijke interventie. Dit helpt de integriteit van het werk te behouden en de kwaliteit van de uitvoering ervan te verbeteren. Het schilderij, van goede picturale kwaliteit, hoewel versierd met een prachtige gouden en houten lijst, wordt het canvas zonder lijst verkocht.

HERKOMST: Coll. Privé Siciliaans

Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1507729338