Francesco De Mura (1696 - 1784), Workshop of - Natività con

€ 4.000,00
150sinds 8 nov. '24, 04:01
Deel via
of

Beschrijving



Atelier van FRANCESCO DE MURA
(Napels, 1696 - 1784)
Kerststal met aanbidding van de herders
olieverf op doek cm. 102 x 77
framemaat cm. 106 x 84 x 6 ca. 106 x 84 x 6


LET OP: publicatie van de catalogus met werken uit de collectie Intermidart. Certificaat van wettige oorsprong. Werken met gouden lijst (defecten):

Wij danken Prof. Stefano Causa voor het suggereren van de toeschrijving aan de werkplaats van Francesco de Mura (Napels, 1696 – 1784) op basis van foto's.

Het werk, ongepubliceerd en afkomstig uit een belangrijke Siciliaanse familie, illustreert een episode waarvan de hoofdrolspelers de geboorte van het kindje Jezus zijn. Het schilderij, dat in een goede staat van leesbaarheid verkeert, plaatst de Maagd en het Kind in het middelpunt van een compositie, met Sint-Jozef en de herders: in het onderhavige geval verwijst het naar het meest gedetailleerde bijbelse verslag van de geboorte van Jezus (Evangelie van Lukas (2:7-9), waarin wordt vermeld dat Maria “haar eerstgeboren zoon ter wereld bracht, hem in doeken wikkelde en hem in een kribbe plaatste, omdat er geen plaats voor hen was in de herbergende herders die, terwijl ze in de open lucht bleven, hielden ze de hele nacht de wacht om hun kudde te bewaken. Een engel van de Heer presenteerde zich aan hen en de glorie van de Heer omringde hen met licht, wat volgens de traditie gebeurde". herders: in de kunst afgebeeld als vertegenwoordigers van de armen, eenvoudig gekleed, hier - geknield - rechts weergegeven (Mattheüs zegt eigenlijk niet hoeveel herders er bij de kribbe aanwezig waren).
Het hier onderzochte werk vormt een waardevol voorbeeld van de zeventiende-achttiende-eeuwse Napolitaanse beeldtraditie. Gelegen op het centrale halfveld van de scène, bezet door verschillende figuren, waaronder de Maagd - in het midden - met het kindje Jezus en Sint-Jozef achter haar, en omringd door verschillende herders en vrouwen aan de zijkanten, van wie er één knielt. Het hele tafereel wordt gekenmerkt door een grote beweging, die goed representatief is voor de vitaliteit van de barok, van de posities van de lichamen van de figuren tot hun kleding met mantels; op de achtergrond met wolken erboven in de parelwitte hemel. Het spel van kleuren en licht, dat dezelfde rechtshandige beweging volgt, draagt bij aan de plasticiteit van de vormen.
Het werk geeft goed uitdrukking aan de stijl van de beroemde Napolitaanse schilder Francesco De Mura (Napels, 1696 - 1784) en zijn ijverige school.
Het schilderij, afkomstig van de markt als een Napolitaanse school uit de 18e eeuw, werd door de geleerde Stefano Causa gerapporteerd aan de werkplaats van meester De Mura, waar het volgens de historicus, gezien de stand van de studies, moeilijk lijkt om specificeer de auteur van deze prachtige heilige hoofdstad, die geheel of gedeeltelijk afstamt van een uitvinding van De Mura, de belangrijkste en technisch begaafde van Solimena's volgelingen.
Francesco De Mura was de favoriete leerling van Francesco Solimena en de belangrijkste vertolker van de Napolitaanse Rococo tijdens het bewind van Karel van Bourbon. Idealistisch sierlijk, verstoken van dramatische spanningen volgens de cultuur van die tijd, drukt zijn kunst een gemoduleerd classicisme uit, wat hem ertoe bracht beelden te creëren met een vaardig clair-obscur, figuren in plechtige houdingen die de strenge en monumentale spiritualiteit versterken. De elegante aangenaamheid van zijn creaties komt voort uit grafische lay-outs en kleuren die zijn ontworpen om vitaliteit en beweging op te roepen, vooral als het om grote oppervlakken gaat. De resultaten zijn echter het resultaat van talloze studies, waarbij de kunstenaar niet alleen de choreografie van de scènes plant, maar ook het licht en de kleur ervan meet.
Wat de staat van instandhouding betreft, verkeert het doek in een redelijke staat van instandhouding. Het beeldvlak heeft een patina. We merken – in het licht van Wood – enkele verspreide restauraties op en enige ontrafeling en oxidatie van het picturale oppervlak. In zonlicht is een scheur zichtbaar die verband houdt met het tijdperk. Er zijn geen conservatieproblemen aan het licht gekomen, zoals sommige herschilderingen, maar het lijkt erop dat hiervoor interventies nodig zijn voor verder diepgaand attributieonderzoek. Mogelijk is het frame tijdens de relining vervangen. Het schilderij - van goede picturale kwaliteit - is zeer interessant, zowel vanwege de iconografische setting als vanwege de toepassing van kleuren, synoniem voor een kunstenaar met een grote interpretatieve kwaliteit. De afmetingen van het doek zijn cm. 102 x 77. Het schilderij is voorzien van een prachtige gouden lijst (de afmetingen van de lijst zijn ca. 106 x 84 x 6 cm). "De lijst op de bovenstaande foto's is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten ter beschikking gesteld, zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze arriveert. De lijst wordt meegeleverd als een uit beleefdheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal elke mogelijke schade aan de lijst die het kunstwerk zelf niet aantast, niet worden geaccepteerd als een geldige reden om een klacht in te dienen of om annulering van de bestelling aan te vragen.

HERKOMST: Coll. Privé Siciliaans

PUBLICATIE:
Niet gepubliceerd;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, Uitgever Lab_04, Marsala, 2024.

Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1507524485