Lijst - Gips, Hout - Vergulde Schilderijlijst€ 3,00
Francesco Vinea (1845–1902) - Capitan Malesk
€ 6.000,00
50sinds 8 nov. '24, 04:01
Beschrijving
FRANCESCO VINEA
(Forlì, 1845 – Florence, 1902)
Kapitein Malesk
Olieverf op doek, cm. 75 x 60
Gesigneerd en gedateerd 'F. VINEA 1886' rechtsonder
Eigentijdse framemaat (?), cm. 104 x 90 x 8 ca. 104 x 90 x 8
OPMERKINGEN: Opmerkingen: Publicatie van de catalogus met werken uit de collectie Intermidiart. Gesigneerd en gedateerd rechtsonder. Werk uit de Galleria Arte 21, Turijn (label op de achterkant); Certificaat van wettige oorsprong. Werk met eigentijdse lijst (?) bewerkt en in puur goud met metalen opschrift op de voorkant “VINEA” (defecten):
Interessant "museum" olieverfschilderij op canvas van goede kwaliteit, voorstellende een genretafereel met kapitein Malesk. Dit is een beroemd werk gemaakt door de bekende kunstenaar die actief was aan het einde van de negentiende eeuw, Francesco Viena (Forlì, 1845 – Florence, 1902).
Het hier tentoongestelde schilderij, rechtsonder gesigneerd en gedateerd, stelt een episode uit het dagelijks leven voor die ogenschijnlijk geen noemenswaardig element bevat. Het schilderij kan niet alleen worden gedefinieerd als een genretafereel vanwege het onderwerp, een scène met een populair karakter, maar ook vanwege de objectieve en zeer didactische taal die de schilder gebruikt. De setting van het werk is figuratief en Vinea maakt, naast de serie landschaps- of genreschilderijen met pastorale en landelijke thema's, regelmatig kostuumschetsen, zoals in ons geval.
Francesco Vinea werd in 1845 in Forlì geboren. Nadat hij als kind met zijn gezin naar Florence was verhuisd, volgde hij in 1959 schildercursussen aan de Academie voor Schone Kunsten, maar kon zijn studie niet voortzetten vanwege de armoede waarin hij verkeerde. Hij bracht enige tijd door in Milaan, waar hij voor een fotograaf werkte en geïllustreerde kranten ontwierp. Met de weinige inkomsten die hij verdiende, keerde hij terug naar Florence en begon de lessen van professor E. Pollastrini te volgen, maar hij volgde zijn eigen smaak: in het minst beïnvloed door zijn vroegere academische studies, onthulde hij onmiddellijk een buitengewoon vermogen voor genre-onderwerpen. Zijn eerste Interiors brachten een fortuin op: winkeliers in Parijs en Londen streden om hen en gaven de jonge Francesco nieuwe opdrachten. Hij werd rijk en besteedde een groot deel van zijn rijkdom aan wandtapijten, tapijten, kostbare huiden, muziekinstrumenten, meubels, wapens en bronzen beelden.
Zijn atelier aan de Via Principe Eugenio in Florence was ingericht met oosterse kunst, eclectisch meubilair en origineel meubilair: een collectie die vaak werd gebruikt als decoratie voor zijn schilderijen. Gubernatis omschreef zijn atelier als zijn beste kunstwerk.
Zijn werken zijn fantasierijke, verfijnde en soms flirterige maar altijd elegante voorstellingen, met personages afgebeeld in historische kostuums die zich bewegen in zeer weelderige en gedecoreerde interieurs, zoals in ons geval.
Onder zijn schilderijen, die collecties en musea in heel Europa gingen verrijken, herinneren we ons: After the Bath, tentoongesteld in 1879 in München en bekroond met een gouden medaille; het zelfportret in de Uffizi en vóór het duel in de Galerie voor Moderne Kunst in Milaan. Francesco Vinea stierf in 1902 in Florence.
Het werk demonstreert de vrijheid van meningsuiting van de kunstenaar tegenover het motief en kan geplaatst worden in de jaren waarin hij nog de Academie bezocht en in de jaren daarna, toen hij zich distantieerde van de historische romantiek van de meester Pollastrini en de genreschilderkunst op een andere manier benaderde. kostuums. De eeuwen die hij het liefst reconstrueert zijn de 17e en 18e, in het spoor van de Franse Meissonier en de Spaanse Mariano Fortuny (1838-1874). De details van de kleding van de personages zijn – zoals in ons geval – zeer gedetailleerd, net als de instellingen. De kleur is weelderig en helder, de techniek perfect. Het thema ontbeert echter absoluut een diepgaande betekenis: het verbeeldt een lichtscène puur voor de esthetische smaak van de verzamelaar in kwestie. Het gevarieerde palet en het informele ontwerp begeleiden Kapitein Malesk nadat hij de trap afdaalt en de kamer binnenkomt met een aangename en gemakkelijk leesbare interieurscène.
Het werk met een uitstekende artistieke en chromatische weergave verkeert in een redelijke staat van onderhoud, waarbij tekenen van veroudering zichtbaar zijn op de foto's. Het afbeeldingsoppervlak heeft een patina en vertoont geen leesproblemen. Je kunt - onder het licht van Wood - enkele kleine verspreide restauraties zien, en er zijn enkele plekjes op de achterkant van het canvas - erg dun en delicaat - met kleine gaatjes en vervaagde kleuren. Voor langdurige conservering is een nieuwe relining raadzaam. Rechtsonder staat in het rood de datum en handtekening (zie foto). Het werk komt uit een belangrijke collectie in Turijn, en op zijn beurt - zoals blijkt uit het label op de achterkant - uit Galleria Arte 21, Turijn.
Het schilderij is verfraaid met een opvallende, gelijktijdige lijst (?), bewerkt en van puur goud, met een metalen opschrift op de voorkant “VINEA”, met een groot decoratief effect en artistieke en economische waarde (afmetingen ca. 104 x 90 x 8 cm, aanwezigheid van kleine defecten). "De lijst op de bovenstaande foto's is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten ter beschikking gesteld, zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze arriveert. De lijst wordt meegeleverd als een uit beleefdheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal elke mogelijke schade aan de lijst die het kunstwerk zelf niet aantast, niet worden geaccepteerd als een geldige reden om een klacht in te dienen of om annulering van de bestelling aan te vragen.
HERKOMST: Galleria Arte 21, Turijn; Coll. Privé Siciliaans
PUBLICATIE:
Niet gepubliceerd;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, Uitgever Lab_04, Marsala, 2024.
Het werk wordt - gezien de kwetsbaarheid - verzonden in een houten en polystyreen kist. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1507524385
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiekoude schilderijen in Klassiekdual platenspelerseamaster 23herenfiets terugtraprem in Herenfietsenknil klewangflorence schilderij