Songye Kifwebe masker Privé collectie Matadi 1950 Congo € 298,00
TOP Mayombé Nkisi Phemba 1950 Collectie Antropoloog
€ 799,00
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 8,94
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
322sinds 15 apr. '25, 15:34
Beschrijving
Authentiek MAYOMBÉ Nkisi krachtbeeld fetisj.
Uit een oudere Belgische privé collectie.
Een Phemba van het Kongo -Yombé volk.
Afkomstig uit de Kangu regio.
Normaal staat Phemba voor de vrouwelijke cultus stukken en zou dit stuk niet direct als Phemba geclassificeerd worden omdat het mannelijk is.
Dus géén maternité stuk.
Maar de integrale vormgeving is te identiek om niet voor de betiteling Phemba te kiezen.
Een icon van de Afrikaanse kunst!
Nu .. een van de méést gezochte stukken maar die niet meer te vinden zijn.
Een buitengewoon stijlvast stuk en een schitterend voorbeeld van het prachtige patina dat de top stukken van dit volk laten zien. Museumwaardig!
De stijl is met gemak terug te voeren naar de meest bekende en gevierde sculptor van die periode , de master of Kasadi !
De houding , gezeten met gekruiste benen is feitelijk de vaste stijl van de Mayombé , verder de hand aan de baard die aangeeft dat het stuk is gemaakt als eerbetoon aan het stamhoofd.
Op de buik zien we een grote Krachtstof cilinder.
Deze verbergt in zijn binnenste de me krachtstof achter een glazen plaatje. Pas toen de fetisjeur van de stam de krachtstof plaatste blies hij het tot dan levenloos stuk hout zijn geest in , en werd het daarmee een krachtige levende Nkisi!
Die het nu nog steeds is !
Opvallend detail zijn de bijgevijlde middelste voortanden, typisch Mayombé Nkisi stijl.
De mond is lichtjes geopend om de geest binnen te laten die hem zijn kracht zal geven. De Ogen zijn afgedekt met glasplaatjes , dit stelt de Nkisi in staat slechte geesten en heksen te herkennen en deze uit te schakelen. Daarmee was deze fetisj een krachtig wapen in de handen van de Fetisjeur om alle kwaad dat de stam kon bedreigen af te weren.
De hoogte is 50 cm. Breedte 21 cm.
Het gewicht is 4000 gram.
Dat is in zoverre belangrijk want de kenner weet dat een recent beeld van deze grootte bijna 6 kg. zal wegen omdat al het vocht er nog in zit. Een stuk van deze ouderdom bevat geen vocht meer en weegt dus nog maar 4 kg.
De leeftijd is geschat vóór midden vorige eeuw .
Het stuk stamt uit een oudere Belgische privé collectie.
Daarvan gaan nu een aantal geselecteerde stukken in de verkoop.
De houtsoort waarvan deze fetisj werd gemaakt heeft als kenmerk dat er droogte naadjes verschijnen na vele jaren , heel specifiek en herkenbaar voor alle authentieke stukken.
Dus deze droogte naadjes wil je absoluut!
Ze blijven echter altijd beperkt , nauwelijks merkbaar , aan de voet soms iets grotere barsten.
De oorspronkelijke verzamelaar was een Belgische antropoloog die de bevolking van de CONGO bestudeerde en samen met zijn vrouw en vaak ook met collega’s regelmatig naar de CONGO en andere Afrikaanse landen reisde zoals Gabon.
Hij was daar in de koloniale periode van Belgisch Congo tot aan de onafhankelijkheid in 1960.
Hij verzamelde een grote collectie Afrikaanse kunst en Etnografica. Ik verkreeg zijn collectie in de beginjaren toen ik mijn eigen collectie aan het opbouwen was. Deze groeide uit tot een zeer grote collectie. Vanwege ruimtegebrek en mijn leeftijd ben ik een aantal jaren geleden begonnen met het ter verkoop laten gaan van mijn stukken. De mooiste en zeldzaamste stukken bewaarde ik tot het laatste maar ook hiervan gaan nu delen in de verkoop. Ik plaatste wat foto’s van de oorspronkelijke verzamelaar , deze zijn niet inbegrepen maar ik kan ze evt. Mailen.
Uit een oudere Belgische privé collectie.
Een Phemba van het Kongo -Yombé volk.
Afkomstig uit de Kangu regio.
Normaal staat Phemba voor de vrouwelijke cultus stukken en zou dit stuk niet direct als Phemba geclassificeerd worden omdat het mannelijk is.
Dus géén maternité stuk.
Maar de integrale vormgeving is te identiek om niet voor de betiteling Phemba te kiezen.
Een icon van de Afrikaanse kunst!
Nu .. een van de méést gezochte stukken maar die niet meer te vinden zijn.
Een buitengewoon stijlvast stuk en een schitterend voorbeeld van het prachtige patina dat de top stukken van dit volk laten zien. Museumwaardig!
De stijl is met gemak terug te voeren naar de meest bekende en gevierde sculptor van die periode , de master of Kasadi !
De houding , gezeten met gekruiste benen is feitelijk de vaste stijl van de Mayombé , verder de hand aan de baard die aangeeft dat het stuk is gemaakt als eerbetoon aan het stamhoofd.
Op de buik zien we een grote Krachtstof cilinder.
Deze verbergt in zijn binnenste de me krachtstof achter een glazen plaatje. Pas toen de fetisjeur van de stam de krachtstof plaatste blies hij het tot dan levenloos stuk hout zijn geest in , en werd het daarmee een krachtige levende Nkisi!
Die het nu nog steeds is !
Opvallend detail zijn de bijgevijlde middelste voortanden, typisch Mayombé Nkisi stijl.
De mond is lichtjes geopend om de geest binnen te laten die hem zijn kracht zal geven. De Ogen zijn afgedekt met glasplaatjes , dit stelt de Nkisi in staat slechte geesten en heksen te herkennen en deze uit te schakelen. Daarmee was deze fetisj een krachtig wapen in de handen van de Fetisjeur om alle kwaad dat de stam kon bedreigen af te weren.
De hoogte is 50 cm. Breedte 21 cm.
Het gewicht is 4000 gram.
Dat is in zoverre belangrijk want de kenner weet dat een recent beeld van deze grootte bijna 6 kg. zal wegen omdat al het vocht er nog in zit. Een stuk van deze ouderdom bevat geen vocht meer en weegt dus nog maar 4 kg.
De leeftijd is geschat vóór midden vorige eeuw .
Het stuk stamt uit een oudere Belgische privé collectie.
Daarvan gaan nu een aantal geselecteerde stukken in de verkoop.
De houtsoort waarvan deze fetisj werd gemaakt heeft als kenmerk dat er droogte naadjes verschijnen na vele jaren , heel specifiek en herkenbaar voor alle authentieke stukken.
Dus deze droogte naadjes wil je absoluut!
Ze blijven echter altijd beperkt , nauwelijks merkbaar , aan de voet soms iets grotere barsten.
De oorspronkelijke verzamelaar was een Belgische antropoloog die de bevolking van de CONGO bestudeerde en samen met zijn vrouw en vaak ook met collega’s regelmatig naar de CONGO en andere Afrikaanse landen reisde zoals Gabon.
Hij was daar in de koloniale periode van Belgisch Congo tot aan de onafhankelijkheid in 1960.
Hij verzamelde een grote collectie Afrikaanse kunst en Etnografica. Ik verkreeg zijn collectie in de beginjaren toen ik mijn eigen collectie aan het opbouwen was. Deze groeide uit tot een zeer grote collectie. Vanwege ruimtegebrek en mijn leeftijd ben ik een aantal jaren geleden begonnen met het ter verkoop laten gaan van mijn stukken. De mooiste en zeldzaamste stukken bewaarde ik tot het laatste maar ook hiervan gaan nu delen in de verkoop. Ik plaatste wat foto’s van de oorspronkelijke verzamelaar , deze zijn niet inbegrepen maar ik kan ze evt. Mailen.
Advertentienummer: m2257689235
Populaire zoektermen
kukri in Kunst | Niet-Westerse kunstwakizashi in Kunst | Niet-Westerse kunstasmat schild in Kunst | Niet-Westerse kunstkeris in Niet-Westerse kunstafrikaanse maskers in Niet-Westerse kunstwajangpoppen in Niet-Westerse kunstwajangpop in Niet-Westerse kunstkrissen in Niet-Westerse kunstwajang pop in Niet-Westerse kunstAntiek en KunstKlassiek in Antiek en Kunstafrikaanse kunstopiumpijp in Niet-Westerse kunstkeris kris krissen in Niet-Westerse kunstvolkswagen t roc in Auto'scellenbetonblokken 600x400x100bromfietsbanden 16 inchlenovo g580tacx trainingswielbladblazer benzine in Tuin en Terrasivar kast 30 cmkeukeneiland 150 cm in Keukenelementenvw polo 9n3 bluemotionbiorb 15 in Aquaria en Toebehoren