Pan Tianshou (潘天壽, 1897-1971), ijsvogel, China, 1920 - 1930

Bieden
Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
852sinds 8 feb. '25, 21:59
Deel via
of

Beschrijving

Schitterend kenmerkend werk van de zeer gewaardeerde en bekende Chinese schilder, kunstdocent en kunsttheoreticus, die één van de belangrijkste traditionele Chinese schilders van de 20e eeuw was. Het betreft werk van Pan Tianshou (潘天壽, 1897-1971). Het werk draagt de naam 'IJsvogel' en is gemaakt in de jaren '20 of '30 van de 19e eeuw in Hangzhou, China.


Informatie over Pan Tianshou:

Pan leerde als kind literatuur, schilderen en kalligrafie op een privéschool in zijn dorp. Op 19-jarige leeftijd werd zijn kennis van de Chinese schilderkunst gevormd toen hij zich inschreef aan het Zhejiang Provincial Teachers’ College in Hangzhou, waar hij studeerde bij de beroemde geleerden en schilders Jing Hengyi en Li Shutong. Zoals de meeste studenten uit die tijd nam Pan deel aan studentenparades en deelde hij de revolutionaire geest van de Vier Mei-beweging in 1919.

Pan begon zijn carrière als docent Chinese schilderkunst in 1923, toen hij naar Shanghai verhuisde om een ​​opdracht te aanvaarden. In datzelfde jaar ontmoette hij de 80-jarige meester van de Shanghai-school, Wu Changshuo (吳昌碩), en de twee schilders werden goede vrienden. Ze bespraken vaak schilderen en kalligrafie en Wu gaf de jongere kunstenaar voortdurende steun en aanmoediging. Pan's stijl tijdens deze periode is terug te voeren op een verscheidenheid aan Chinese meesters, waaronder de Ma-Xia-traditie van Zuid-Song, de Wu- en Zhe-scholen van de Ming-dynastie en de Qing-meester Bada Shanren (八大山人).

In 1928 verliet hij Shanghai naar Hangzhou om les te geven aan het nieuw opgerichte Hangzhou National Art College. Gedurende de daaropvolgende decennia wijdde hij zich aan lesgeven aan een reeks kunstscholen en verenigingen, waaronder de Zhejian Academie voor Schone Kunsten.

Onder de druk van enorme westerse invloeden op de ontwikkeling van de Chinese schilderkunst maakte Pan zich zorgen over de conflicten en uitwisselingen tussen buitenlandse en traditionele elementen in de Chinese schilderkunst. Daartoe richtten hij en zijn vrienden in 1932 een traditionele Chinese schildersvereniging op, Bai She (“Witte Vereniging”), die tot doel had de Chinese schilderkunst te ontwikkelen in de hervormende geest van de Acht Excentriekelingen van Yangzhou van de Qing-dynastie. Hij betoogde dat Chinese en westerse kunst voortkwamen uit twee totaal verschillende perspectieven en daarom gescheiden moesten blijven; elk compromis tussen de twee zou het unieke karakter van elke traditie verzwakken. In zijn eigen onderwijs nam hij Chinese tradities van kalligrafie, zegelsnijwerk en literatuur op. Na 1949 namen de kunstacademies van het nieuwe China de stijl van het socialistisch realisme over, en Pan’s nadruk op de traditionele erfenis werd impopulair.

De stijl van Pan Tianshou kreeg vorm in de jaren veertig en kwam halverwege de jaren vijftig tot volle wasdom. Hij integreerde met succes de traditionele onderwerpen van de bloemen- en vogelschilderkunst en het landschap. Net als Wu Changshuo paste hij de esthetiek van kalligrafie en zegelsnijwerk toe op zijn schilderijen; maar in tegenstelling tot Wu nam hij de kracht en zwaarte van de Zhe-school over en bevorderde deze. Zijn composities waren vaak dynamisch, leken extreme tegengestelde krachten in evenwicht te brengen en riepen zo een gevoel van gevaar op. Zijn penseel was krachtig en expressief en veroorzaakte een gevoel van opwinding bij de kijker.

In 1962 hield Pan Tianshou een individuele tentoonstelling in het nieuw opgerichte Chinese Kunstmuseum in Peking, met 90 schilderwerken, zeehondensnijwerk en kalligrafie. Kort na het begin van de Culturele Revolutie in 1965 begon Pan echter vervolgd te worden, en dat bleef zo ​​tot aan zijn dood in 1971.


Werk van Pan Tianshou is veelvuldig geveild bij onder andere de veilinghuizen Sotheby's en Christie's uit Londen/New York.


Deze rolschildering heeft vouwen en kreuken zoals duidelijk op de foto's te zien is. Ook zit er een scheurtje in de scroll welke aan de achterkant dicht is gemaakt middels een stukje papier.

Afmetingen: 143x45x3,5 cm (64x34 cm afbeelding)
Advertentienummer: m2233095686
Bekijk ook deze
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...