Lobi - Burkina Faso (Zonder Minimumprijs)

€ 1,00
30sinds 7 mar. '25, 04:07
Deel via
of

Beschrijving



Een olifant, gegraven door Kilite Noufe, een van de beroemdste beeldhouwers in het Lobi-land. Certificaat van oorsprong en herkomst. Vraag aan de beeldhouwer Kilité Noufé: "Waarom is het vrouwenbeeld zoveel groter dan het mannenbeeld?" Het antwoord van Kilite: "De vrouw is belangrijker dan de man!" Vraag: "Waarom hebben vrouwen draagbare altaren (het vat bovenop het hoofd van de figuur) in plaats van mannen?" Kilite: "Om ervoor te zorgen dat de vrouw overal naartoe kan, moet de man naar binnen om bepaalde ceremonies uit te voeren. Een andere vraag die ik Killte destijds stelde: "Waarom hebben de Lobi's geslachtsgemeenschap terwijl ze van achteren staan?" Klllithe - verbaasd door mijn vraag - glimlachte: "Nou, zodat er niet wat van het kostbare sap van de man verloren gaat!" Maar ik kon aan zijn gezicht zien dat wat hij me vertelde niet helemaal de waarheid was. Je moet ook onderscheid maken tussen een sculpturale representatie en die in de huidige praktijk. Als een echo uit het verleden drukken Afrikaanse sculpturen vaak uit wat ooit was. Kilte's verhaal over de kostbaarheid van mannelijk sperma, of zo leek het mij, niet erg geloofwaardig. Uit een interview in 2011. [Wolfgang Jaenicke en Kilite Noufe discussiëren over het ingesloten paar van de beeldhouwer, op de achtergrond een fetisj-altaar op de werkplaats van Kilite, 2011.] Ook het verhaal dat in vroege berichten over de Lobi te vinden is, dat de Lobi "het doen als beesten" is waarschijnlijk meer een westerse projectie met het oog op de "Afrikaanse wilden". Terwijl ik nadacht over de echte reden voor deze vreemde praktijk - "opstaan en van achteren" - kwam ik tot een theorie waarvoor ik geen bewijs heb in praktisch onderzoek. Is het misschien mogelijk dat in deze positie de zogenaamde "G-spot" van de vrouw wordt gestimuleerd op een manier die over het algemeen niet primair wordt aangeraakt tijdens een "normale seksuele handeling"? Zoals bekend bevindt dit punt, of beter gezegd, deze zeer erogene zone van de vrouw zich aan de binnenkant van de vagina met uitzicht op de buikwand. Als je nadenkt over welk gebied de mannelijke penis "bij het staan en Als je het vooral van achteren aanraakt, kom je precies in de zone van de vrouwelijke G-spot, wat de vrouw bijzonder opgewonden is. Het feit dat een cervicaal orgasme, waarbij de penis de baarmoederhals raakt, hier ook tegen spreekt, is minstens zo opwindend voor de vrouw, zo niet meer. Maar in bijna alle West-Afrikaanse etnische groepen is er een enorme angst voor vrouwelijk menstruatiebloed: En veroorzaakt het aanraken van de baarmoederhals met de penis geen paniek? Ik hoorde keer op keer van zowel de Bamana als de Lobi dat contact met "het bloed van de vrouw" dodelijk was. In geen geval mag de man dit "bloed met kleine stolsels" in zijn vrouw in contact laten komen. Als het toch gebeurt omdat de vrouw voor hem verborgen heeft gehouden dat ze ongesteld is, dan betekent dat groot ongeluk en moet je onmiddellijk naar een fetisjist gaan om dreigend onheil te voorkomen. Het is niet de beeldhouwer die beslist over de vorm van een beeld, maar de fetisjist. Kilite Noufe tijdens de ontmoeting met Piet Meyer, The Art of Lobi (laatste fotosequentie). Volgens zijn instructies En een beeld wordt niet gemaakt volgens de verbeelding van een beeldhouwer. De beeldhouwwerken bij Lobi zijn vooral Instrumenten van heling. Misschien - en beschouw mijn theoretische overwegingen alstublieft met toegeeflijkheid - diende dit cijfer om de angst van een man voor een vrouw weg te nemen omdat hij per ongeluk in haar bloed was gekomen dat in contact was gekomen. Daarom werd de vrouw als bijzonder klein afgeschilderd - in tegenstelling tot wat meestal het geval is. Zo bezien werd de man bevrijd van zijn paniekerige angst door deze figuur, door de vrouw die ooit anders was afgebeeld was niet groter en overweldigend en met een draagbaar altaar op haar hoofd zoals anders het geval was bij de Lobi. Lit: Floros & Sigrid Katsouros/Stephan en Petra Herkenhoff: Anonyme Schnitzer der Lobi, Hannover 2006; Piet Meyer: Kunst und Religie der Lobi, Zürich 1981; Galerie Flak: Magie Lobi, Parijs 2003; Kat. Ausst.: Lobi. Westafrikanische Skulpturen aus der Sammlung Greschik, anlässlich der Ausstellung „Die Entdeckung des Individuums“, Lutherstadt Wittenberg 2016, Berlijn 2016. Wolfgang Jaenicke, Kilite Noufe und die neuen Zeichen. Besuch bei Kilite Noufe ben 11.7.12.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1511479863