Plantentafel - Hout€ 75,00
Tada - Nigeria
€ 6.600,00
170sinds 21 feb. '25, 03:05
Beschrijving
Een fragmentarisch bronzen beeld in de stijl van Tada met een extreem smoozh patina. Het gerelateerde beroemde exemplaar werd duidelijk opzettelijk vernietigd, wat waarschijnlijk te wijten is aan de invloed van het militante islamisme, dat nu zijn voortzetting heeft gevonden in het schrikbewind van Boko Haram en deze regio domineert. Dit schrikbewind is echter gestopt met het vernietigen van hoogwaardige kunstwerken en heeft ze in plaats daarvan verkocht aan de kunsthandel omdat ze een aanzienlijk bedrag kunnen opbrengen. Hoewel dit beeld jarenlang in een bekende collectie in Togo zat, is het waarschijnlijk dat het nauw verbonden is met de neergang van het animisme en de agressieve opmars van een intolerant islamisme. De staat van het oppervlak suggereert dat het - zoals hierboven vermeld - jarenlang in ritueel gebruik was., herkomst Aboulaye Ousmane, genaamd Abdou Barré, Lomé Togo, het was al lange tijd in zijn collectie. [Nog een fragmentarisch Tsoede-brons, dat we een paar jaar geleden verzamelden.] Tom Phillips schreef in zijn boek "Africa, the Art of a Continent" op pagina 407 over de bekende versie van dit beroemde beeldhouwwerk, dat duidelijk verwant is aan Ife. "Dit is zonder twijfel het ultieme meesterwerk van de Ife-smidkunst. De verhoudingen zijn naturalistisch, terwijl normaal gesproken het hoofdkwartier of meer van de hoogte van het figuur is. De ledematen en meestal de romp zijn over het algemeen niet meer dan cilinders, maar hier zijn de benen en de resterende delen van de armen erg Ife-achtig. Het figuur draagt een omslagdoek die bedekt is met een net van kralen. Op de linkerheup is een shash om een gevouwen doek gebonden, misschien vanwege de omslagen. (Er is een soortgelijk heupornament in terracotta-vorm, een levensgroot figuur uit de Iwinrin Grove). Oorspronkelijk stak de rechtervoet mogelijk onder het niveau van de basis uit, wat Willim Fagg ertoe aanzette te suggereren dat deze misschien ongescheurd was om op een ronde stenen troon te zitten (als cat. 5.66)... Tot voor kort werd dit beeld bewaard in een heiligdom in het dorp Nupe in Tada aan de rivier de Niger, 192 km ten noorden van Ife. De dorpelingen namen het elke vrijdag mee naar de rivier en schrobden het met riviergrind om de vruchtbaarheid van hun vrouwen en de vis waarvan ze leven te vergroten. Dit verklaart het gladde uiterlijk. Bernard Fagg overtuigde de dorpelingen ervan dat ze het beeld vernielden en daarmee ook de vruchtbaarheid die ze probeerden te bevorderen... Het is niet duidelijk waarom dit stuk en verschillende andere zo ver naar het noorden zijn gevonden. Het zou goed kunnen dat de locatie de oude noordelijke grens van het koninkrijk Ife aangeeft. FW, Bibliografie: Willet, 1967, pl 8 s. Tom Phillips, Afrikaanse kunst, de kunst van een continent, pagina 407 Youtube videoclip: Ife Tada Benin Djenne Adamaua Terracotta en Bronzen Wolfgang Jaenicke Galerie Berlijn Een groep van negen bronzen sculpturen was al lang bekend in twee dorpen aan de rivier de Niger, bij Tada en op het eiland Jebba. De bronzen worden de Tsoede bronzen genoemd omdat de mondelinge overlevering zegt dat de stichter van het koninkrijk Nupe, koning Tsoede, die in een bronzen kano uit Idah ontsnapte, deze bronzen verspreidde op weg naar de stichting van het huidige koninkrijk Nupe, waarvan men denkt dat het dateert uit de zestiende eeuw. De bronzen zijn verdeeld in vier groepen. De eerste bestaat uit de zogenaamde Gara-figuren, twee op Jebba Island, een man en een vrouw, en één in Tada. De tweede groep bestaat alleen uit de hier getoonde zittende figuur, misschien wel het belangrijkste naturalistische beeldhouwwerk in Zwart-Afrika. Twee andere, recenter ogende figuren vormen de derde groep, terwijl de figuren van twee struisvogels en een olifant de vierde groep vormen. De mannelijke Jebba Gara-figuur, beter bekend als de Jebba Bowman, en de mannelijke Tada Gara-figuur lijken op Benin-werken vanwege de diademen op hun voorhoofden die gezichten afbeelden met slangen die uit hun neusgaten komen, een veelvoorkomend kenmerk in Benin-werken. De zittende Tada-figuur lijkt, in zijn naturalisme en rigiditeit, tot de Ife-school te behoren. De twee recenter ogende figuren van Tada hebben een combinatie van Yoruba- en Benin-kenmerken, terwijl de struisvogels en de olifant tot een nog niet geïdentificeerde school behoren. Hier vinden we dus minstens vier tradities van beeldhouwkunst in brons en hun samenkomst suggereert dat ze per ongeluk in elkaar zijn gezet. Alle figuren werden nog steeds gebruikt in rituelen, in secundaire contexten, op de plekken waar ze zich bevonden totdat ze tijdelijk in veiligheid werden gebracht in het Nationaal Museum in Lagos. Bron: Nigerianhouse. Wij kennen slechts twee exemplaren, één in een Amerikaanse privécollectie en één in Europa, die geen tekenen van geweld vertonen zoals de bekende, in vele boeken gepubliceerde fragmentarische exemplaren. [Als de Nationale Commissie voor Musea en Monumenten in Abuja, Nigeria, geïnteresseerd is in dit zeldzame exemplaar, kunnen we spreken van donatie.] Het is belangrijk dat dergelijke waardevolle kunstwerken worden beschermd tegen verdere vernietiging en niet worden overgelaten aan de genade van islamitische terroristen. Dergelijke objecten horen niet thuis op de zwarte markt, maar dit dilemma moet openlijk worden besproken met iedereen die zich inzet voor de bescherming van cultureel erfgoed. Dit object is niet gestolen en komt uit de oude privécollectie van het erfgoed van El Hadji Ibrahim Abdoulaye, Cotonou, Benin, die in 2022 overleed. De Tsoede (ook wel Tada-bronzen genoemd) zijn verbonden met het koninkrijk Benin, een van de grote Afrikaanse koninkrijken, bekend om zijn geavanceerde stadsplanning, politieke structuur en kunst. De bronzen werden waarschijnlijk geproduceerd door de bekwame metaalbewerkers die het gebied bewoonden en worden nu beschouwd als een belangrijk onderdeel van het rijke artistieke erfgoed van het Benin-rijk. De werken hebben ook een aanzienlijke historische waarde, omdat ze vaak ceremoniële en symbolische doeleinden dienden. Kenmerken. De bronzen staan bekend om hun hoge mate van vakmanschap en ingewikkelde details. Ze worden meestal gemaakt met behulp van de verlorenwasgiettechniek, een geavanceerde methode waarbij een wasmodel van het object wordt bedekt met klei en vervolgens wordt verhit om de was te laten smelten en weg te laten lopen, waardoor een holle mal overblijft waarin gesmolten brons kan worden gegoten. Deze techniek maakte het mogelijk om zeer gedetailleerde en ingewikkelde sculpturen te maken. Veel van de Tsoede bronzen beelden menselijke figuren, dierlijke motieven of abstracte symbolen af, en ze werden vaak gebruikt in koninklijke of religieuze contexten, hetzij als offergaven of als onderdeel van de koninklijke regalia. Enkele van de veelvoorkomende thema's zijn: 1. Portretten van koningen – Deze bronzen beelden tonen vaak koningen of edelen, soms in uitgebreide kledij of met symbolische regalia. 2. Diermotieven – Dieren, vooral olifanten en luipaarden, waren veelvoorkomende onderwerpen, wat hun belang in de symboliek en het bestuur van het koninkrijk weerspiegelde. 3. Symboliek – De bronzen beelden ook symbolische elementen uit die verband houden met het spirituele en politieke leven van het koninkrijk. Betekenis De Tsoede bronzen worden beschouwd als een van de vroegste voorbeelden van geavanceerd metaalwerk in West-Afrika en ze staan symbool voor de lange geschiedenis van metallurgie, vakmanschap en artistieke expressie in de regio. Ze maken ook deel uit van de Benin Bronzes, een verzameling plaquettes en sculpturen die historisch belangrijk zijn, hoewel de term "Benin Bronzes" vaak breder wordt gebruikt om te verwijzen naar de talrijke werken die in Benin zijn geproduceerd in de 13e tot 19e eeuw. Deze bronzen beelden zijn niet alleen waardevol vanwege hun artistieke waarde, maar ook vanwege wat ze ons vertellen over de sociale en politieke organisatie van het koninkrijk Benin, zijn religieuze gebruiken en de interacties met andere culturen. Een paar jaar geleden verzamelden we waarschijnlijk een recent beeldje met een kunstmatige patina in dezelfde zittende positie, dat tot op de dag van vandaag veel aandacht op internet heeft getrokken. [Eén voet raakte de grond en de andere was er parallel aan. In dit geval waren armen en benen intact en hield het beeldje een slang in zijn handen.] Is het denkbaar dat de schade aan de figuur rechts hier afgebeeld opzettelijk was? De vervormingen van de armmoerassen tonen meer dan alleen erosie. Ze tonen - in ieder geval op de armen - duidelijke tekenen van geweld. Slangen zijn al eeuwenlang een symbool van macht en overheersing, vooral in traditioneel Afrika. Als een personage van dit symbool wordt beroofd, verliest het zijn magische kracht. Zou de ontbrekende linkervoet niet op een soortgelijke manier kunnen worden geïnterpreteerd, in die zin dat de figuur het contact met de aarde heeft verloren door het afbreken van de voet? Dit zou misschien kunnen worden geïnterpreteerd als een ander teken van de-ritualisatie. [Dit bekende Tada-beeld werd als volgt beschreven: "De stijl en de buitengewoon dunne gietvorm van dit naturalistische beeld wijzen op een waarschijnlijke creatie in Ife... (laatste fotoreeks)]
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1511031407
Populaire zoektermen
kukri in Kunst | Niet-Westerse kunstwakizashi in Kunst | Niet-Westerse kunstasmat schild in Kunst | Niet-Westerse kunstkeris in Niet-Westerse kunstafrikaanse maskers in Niet-Westerse kunstwajangpoppen in Niet-Westerse kunstwajangpop in Niet-Westerse kunstkrissen in Niet-Westerse kunstwajang pop in Niet-Westerse kunstAntiek en KunstKlassiek in Antiek en Kunstafrikaanse kunstopiumpijp in Niet-Westerse kunstkeris kris krissen in Niet-Westerse kunstblueberry strips compleetengelse bank stof in Bankstellenhoekornamentenssl leidenlang leve de operahogedrukpomp dieselschappen busedwin in 1:50beurs in Klokkenfendt 450 sfh