Hoofd - Benin - Nigeria

€ 8.800,00
80sinds 21 feb. '25, 03:05
Deel via
of

Beschrijving



Een mannelijke of vrouwelijke Benin bronzen kop, de nek is grotendeels verborgen onder vele lagen koraalstrengen, die ook langs de slapen en de nek vanaf het hoofddeksel hangen, de volle lippen zijn lichtjes open, de neus met brede neusgaten ontspringt aan een gewelfd voorhoofd, dat echter slechts rudimentair te zien is, omdat het onder het hoofddeksel ligt, dat ook de wenkbrauwen verbergt, grote volledig omrande ogen met met ijzer ingelegde pupillen, de oren zijn geometrisch aangegeven, een rond gat in het midden van de calotte, waar een olifantstand in werd geplaatst; een prachtige patina. ...met gegoten naden aan de binnenkant zoals gebruikelijk was bij oude, traditioneel gemaakte Benin bronzen. Oorspronkelijk werden alleen relatief kleine vaten gebruikt om de vloeibare metaallegeringen in de gietkanalen te gieten. Door de snelle afkoeling van het vloeibare metaal resulteerde het herhaaldelijk vullen van de vloeibare messinglegering in gegoten naden die aan de binnenkant van het brons bewaard zijn gebleven. Sinds de 20e eeuw is het mogelijk om grotere, goed gesinterde vaten te gebruiken om het vloeibare metaal in één keer in de gietkanalen te gieten. Op deze manier waren er geen gegoten naden meer. Om deze reden kunnen we aannemen dat het een oud brons is. Waarbij we alleen stilistisch een exacte leeftijd kunnen bepalen. De Pitt Rivers bronzen kop lijkt erg op die van het brons hier. Van dit brons is bekend dat het in ieder geval vóór 1897 is gemaakt (de strafexpeditie tegen het koninkrijk Benin). De leeftijd van de bronzen kop in de MET is gebaseerd op metallurgische onderzoeken, waarvan de verificatie controversieel is. Ook hier zijn het vooral stijlstudies die tot een vermoedelijke ouderdomsbepaling hebben geleid. Hetzelfde geldt voor het bronzen hoofd in het Humboldtforum Berlijn, dat nu het voorwerp van restitutie is omdat het ook afkomstig is van de Britse inval van 1897. In tegenstelling tot de Benin-bronzen, die begraven werden en een zwaar ingelegde en geoxideerde patina vertonen, heeft dit hoofd waarschijnlijk tot voor kort op een altaar gestaan en vertoont het een "levende" metalen patina met weinig slijtage. Aan de buitenkant is er, in tegenstelling tot de binnenkant, slechts lichte oxidatie op de ijzeren ooginlegsels, wat duidt op een verzorgde staat, omdat deze hoofden vaak werden "ingevet" om hun glans te benadrukken..... De leiders van het koninkrijk Benin in het huidige Nigeria vinden hun oorsprong in een heersende dynastie die begon in de veertiende eeuw. De titel "oba", of koning, wordt doorgegeven aan de eerstgeboren zoon van elke opeenvolgende koning van Benin op het moment van zijn dood. De eerste verplichting van elke nieuwe koning tijdens deze overgang van heerschappij is om zijn vader te herdenken met een portret gegoten in brons en geplaatst op een altaar in het paleis. Het altaar vormt een belangrijke plaats van paleisrituelen en wordt gezien als een manier om de voortdurende invloed van vorige koningen op te nemen in de zaken van hun nakomelingen. Hoewel geassocieerd met individuen, benadrukte dit zeer gestileerde genre van herdenkingsportretten de versieringen en regalia van het koningschap in plaats van specifieke gezichtskenmerken. In de Edo-wereldvisie wordt het hoofd beschouwd als de locus van de kennis, autoriteit, succes en familieleiderschap van een man. De last om voor zijn familie te zorgen en hen door moeilijke tijden heen te helpen, wordt vaak beschreven als "op zijn hoofd". De oba wordt vaak genoemd bij zijn lofnaam "Groot Hoofd", waarbij het hoofd van de levende leider wordt geaccentueerd als de locus van verantwoordelijkheid over en voor het koninkrijk Benin. Het geïdealiseerde naturalisme van dit werk weerspiegelt de conventies om de koning in de bloei van zijn leven af te beelden. De rechttoe rechtaan starende ogen, die ijzeren inlegsels zouden hebben, bezitten het vermogen om in de andere wereld te kijken, wat de goddelijke kracht van de oba communiceert om zijn koninkrijk te overzien. De kralen hoofdtooi en kraag zijn afbeeldingen van de koraal regalia van de koning. Koraal is van bijzonder belang voor de Edo vanwege de associaties met de voorouderlijke rijken van de zee en de immense rijkdom van de oba verkregen door de handel over zee met Europa. De relatief minimale hoeveelheid messing die is gebruikt om deze lichtgieting te maken en de proportioneel kleine hoeveelheid afgebeelde regalia geven aan dat het hoofd is gemaakt in de eerste helft van de zestiende eeuw. Kunsthistorici hebben gesuggereerd dat naarmate er in de loop der eeuwen grotere hoeveelheden messing beschikbaar kwamen, gieters minder reden hadden om zuinig om te gaan met het materiaal, en de ambtsversieringen die door de koningen van Benin werden gedragen, werden ostentatief. De Michael C. Rockefeller Memorial Collection, nalatenschap van Nelson A. Rockefeller, 1979 (1979.206.86). Metropolitan Museum of Art. Lit.: Philip JC Dark, An Introduction to Benin art and technology, Oxford 1973. Phillips, T. (red.), Afrika. De kunst van een continent, 1999. Paula Girshick Ben-Amos, De kunst van Benin, 1995. Ekpo Eyo, Frank Willett, Kunstschätze aus Alt-Nigeria, Mainz 1983. Barbara Plankensteiner (Hg.), Benin. Koning en ritueel. Höfische Kunst aus Nigeria, Wien 2007. Het hoofd van de Pii-rivier, Rushmore, GB Luschan, Die Altertümer Benins, Plaat 56 Luschan, Die Altertümer Benins, plaat 53 (laatste fotoreeks).


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1511031318