ICF - Charles Eames, Ray Eames - Bureaustoel (4) - EA 217

€ 3.100,00
10sinds 20 dec. '24, 17:31
Deel via
of

Beschrijving



…alles hangt van iets anders af. (Ray Eames)
Uiteindelijk is alles met elkaar verbonden: mensen, ideeën, objecten, enz. – en de kwaliteit van verbindingen is het geheim van kwaliteit op zichzelf. (Charles Eames)

Het ontwerp van de Soft Pad Group stamt uit 1969. Zowel qua structuur als vorm lijken de Soft Pad Chairs op het ontwerp van de Aluminium Group. De gestikte kussens vormen echter een sterk contrast met de slanke aluminium profielen.
Soft Pad Chairs zijn zachter en hebben een weelderiger uiterlijk dan de stoelen van de Aluminium Group, zonder de definitie van het gemeenschappelijke silhouet te verliezen. De stoelen passen zich aan het lichaam van de gebruiker aan en zorgen voor buitengewoon comfort.

Het lot van 4 Soft Pads dat in deze veiling wordt gepresenteerd en dateert uit de jaren 80-producties van ICF, werd door de vorige eigenaren gekocht bij een van de belangrijkste designmeubelwinkels in Noord-Italië: Tabarelli Bolzano
De stoelen hebben het frame in de gepolijste aluminium uitvoering en grijs lederen bekleding.
De fauteuils verkeren over het algemeen in goede gebruiksomstandigheden.
Structuur perfect intact en compleet met gebruikssporen.
De lederen bekleding en vulling zijn perfect intact zonder insnijdingen of losgestikte delen, met een versleten en fascinerende uitstraling.
De structuren zijn zorgvuldig gereinigd en gepolijst en de lederen bekleding gereinigd en behandeld met voedende leerproducten

Afmetingen fauteuil in cm:
Hoogte 54
Breedte 55
Diepte 54
Minimale zithoogte 47 - maximaal 56


Ons bedrijf ORVETT omvat een transportverzekering in de aangegeven verzendkosten.


Door de creatie van authentieke designiconen, de experimentele geest en de voortdurende aandacht voor de bemiddeling tussen conceptontwikkeling en communicatie, belichaamden Charles en Ray Eames tegelijkertijd het ontwerp van de twintigste eeuw en een zekere onafhankelijkheid van de Amerikaanse context van de Europese dynamiek. en invloeden.
Charles en Ray Eames trouwden in 1942 en verhuisden naar Californië: hij werkte aan sets voor MGM, maar ze begonnen al snel hun experimenten – als de Plyformed Wood Company – met gebogen multiplex voor protheses en medische apparatuur, wat hen staatsfondsen en geavanceerde middelen garandeerde. productie. In de naoorlogse jaren evolueerde dit experiment tot een seizoen van groot succes, waarin de Eames hun meest iconische stukken creëerden, voorbestemd om mijlpalen in de geschiedenis van het design te worden: tentoongesteld in het MoMA in 1946 in de tentoonstelling Nieuw meubilair ontworpen door Charles en Ray Eames, zullen door Herman Miller worden gekozen om te worden geproduceerd en op de markt gebracht, waarmee een historische productiesamenwerking wordt geopend die nog steeds voortduurt. In de onderzoeksfase voorafgaand aan de tentoonstelling worden de ontwikkelde prototypes gemaakt van multiplex dat (met een machine genaamd Kazam!) in verschillende afzonderlijke stukken is gebogen, een techniek die vanwege de onderhoudskosten en de veelzijdigheid de voorkeur verdient boven die van het enkele stuk: er verschijnen de DCW (Dining Chair Wood), de LCW (Lounge Chair Wood) en de LCM (Lounge Chair Metal).
De daaropvolgende stappen omvatten de integratie van nieuwe materialen en technieken, met name bedrukbare kunststoffen, of de glasvezel van de fauteuil uit één stuk met gekruiste metalen poten (1948), of La chaise (1949), die echter pas in 1990 in productie ging. Metaal, de combineerbaarheid ervan met andere materialen en in ruimtelijke structuren is een ander punt van groot belang in dit onderzoek, zoals blijkt uit de combinaties met hout van de Eames Storage Units (1950) en de LTR Low Table Rod Base, of de plasticiteit van de. netwerkmetaal dat de bikinistoelen structureert (1953-56). Na een decennium van studies werd in 1956 de definitieve versie van de Lounge Chair en Ottoman gepresenteerd, een icoon van design en de enige uitzondering op de Eames-filosofie van "maximale kwaliteit tegen de laagste prijs", met zijn metalen en palissanderstructuur en lederen bekleding. stoffering.
Charles en Ray Eames ontwikkelden ook architectuur, en de oorsprong van hun beroemdste creatie, het Eames House (1945-49), was hun samenwerking met het tijdschrift Arts & Architecture en de directeur ervan John Entenza. In 1945 lanceerde hij het Case Study House Program, waarbij grote namen uit de architectuur van die tijd betrokken werden bij de ontwikkeling van prototypes van woningen in de buurt van Santa Monica (Californië). Case Study House #8, ontworpen met Eero Sarinen, is het Eames House en breidt de principes van zijn ontwerpers en bewoners uit naar een bouwschaal: "het maximale volume willen verkrijgen met de minimale materialen", de geplaatste stalen profielen voor de De constructie is georganiseerd in een neutraal raster waarin, gebaseerd op Ray's ontwerp, glasvullingen of panelen van verschillende kleuren worden gecombineerd, "het onvermijdelijke resultaat van organisch ontwerp", zoals zij ze zelf definieert. Het resultaat is de koppeling van een woonvolume met een volume dat als studio wordt gebruikt, perfect modern en tegelijkertijd geïntegreerd in de aard van hun site.
Het ontwerpconcept van de Eames is enorm en omvat ook de terreinen educatie en communicatie. Het komt tot uiting in games, zoals House of Cards (1952), The Toy (1950), het Revell Toy House in volledige Eames-stijl (1959, niet op de markt gebracht). Het gaat ook via de creatie van shows en exposities, waarin de informatieve geest van veel van hun creaties werkelijkheid wordt, zoals de Mathematica-tentoonstelling (1961), of de vele samenwerkingen met IBM voor films, edities en tentoonstellingspaviljoens (meer dan 50 projecten). . Films zijn een van de meest vruchtbare terreinen in de productie van de twee ontwerpers: tussen 1950 en 1978 maakten Charles en Ray Eames meer dan 100 films – ‘pogingen om een idee over te brengen’ zoals zij die definiëren – met verschillende onderwerpen en duur: van The Information Machine (1957) voor IBM, dat zich uitstrekt van A communication primer (1953) - een film die de werking van computers uitlegt en die IBM ertoe had aangezet een lange samenwerking met ontwerpers te beginnen - tot aan Banana Leaf (1972) over de waarde van objecten in de diversiteit van sociale klassen en de beroemde Powers of Ten: een film over de relatieve grootte van dingen in het universum en het effect van Adding Another Zero (1977), een wetenschappelijke verkenning van de relatieve omvang van dingen en de rol van afstand daarin. observatie.
Charles Eames stierf in 1978, en Ray Kaiser Eames wijdde de volgende tien jaar, tot aan zijn dood, aan het organiseren en verspreiden van hun productie.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1509091296