Cassina - Gerrit Rietveld - Stoel - Utrecht - Hout, Staal,

€ 2.000,00
906sinds 1 feb. '25, 09:06
Deel via
of

Beschrijving



Utrecht CASSINA Gerrit Thomas Rietveld, 1935 Uniek, origineel, iconisch: de Utrechtse fauteuil van Gerrit Rietveld is de geschiedenis van Design. Hier voorgesteld in de klassieke versie van wollen stof “Lincoln”, met dekensteken. Gerrit Rietveld ontwierp de Utrechtse fauteuil in 1935 voor warenhuis Metz & Co in Amsterdam, waarbij hij het ontwerp oriënteerde op een bredere distributie. . Sinds 2015 is dit eerste voorbeeld van een fauteuil zonder steunpoten opgenomen in het Mutazioni-programma en door Cassina opnieuw uitgegeven als een antropometrisch antwoord op uitbarstingen van generatiegroei. Het naast elkaar plaatsen van orthogonale elementen – rugleuning en zitting die elkaar op de grond ontmoeten en armleuningen die een steun vormen – kenmerkt de Utrechtse fauteuil, die een icoon is geworden van de neoplastische beweging. De fauteuil die op deze veiling wordt aangeboden, is een zeldzame uitvoering met oranje stof. Hij is afkomstig uit een appartement in Milaan en is daarom zelden gebruikt. De gebruiksomstandigheden zijn dan ook uitstekend, met slechts zeer lichte gebruikssporen. Perfect intacte en robuuste structuur. Stevige en comfortabele vulling. Bekleding perfect intact met slechts zeer lichte gebruikssporen. Cassina-labels aanwezig om te getuigen van de authenticiteit van de fauteuil. Opvulling Polyurethaanschuim en polyesterwatten. Structuur Zit- en rugleuningonderstel van stalen buis voorzien van elastische banden. Naaien Paardenteen of zigzag. Ons bedrijf "Orvett" omvat een transportverzekering in de verzendkosten. Gerrit Rietveld werd geboren op 24 juni 1888 in Utrecht, Nederland, als zoon van een timmerman. Juist in de timmerwerkplaats van zijn vader deed Rietveld zijn eerste werkervaring op, die bijzonder vormend bleek omdat hij daardoor gemakkelijk in aanraking kwam met de wereld van de bouwmaterialen. Na zijn stage in de meubelwerkplaats van zijn vader vervolgde Rietveld zijn opleiding door avondcursussen architectuurtekenen te volgen aan het Museum voor Kunstnijverheid in Utrecht, onder leiding van architect Piet Klaarhamer. In de tussentijd werkte hij voor een plaatselijke goudsmid, voordat hij zich fulltime wijdde aan het ontwerpen en vervaardigen van meubels. In 1918 opende hij zijn eigen atelier. De beroemde Blauwe Rood, de rood-blauwe stoel, werd in deze periode, tussen 1917 en 2017, gemaakt. 1918 en stond dicht bij de poëtica van De Stijl, een beweging waar Rietveld zich in 1919 bij aansloot, hetzelfde jaar waarin hij besloot zich definitief aan een carrière als architect te wijden. Rietveld, een bewonderaar van Frank Lloyd Wright, droeg de eerste vruchten door modellen te maken van de ontwerpen van Van Doesburg en van Eesteren en door samen te werken met Huszár aan de bouw van een tentoonstellingspaviljoen in Berlijn (1923). In 1924 creëerde hij zijn meesterwerk, het Rietveld Schröderhuis, waarin de principes van De Stijl zijn uitgekristalliseerd en dat een van de bekendste architectuur van de Moderne Beweging is. Tenslotte dateert zijn huwelijk met Vrouwgien Hadders uit 1922, die hem zes kinderen schonk; Wim trad in de voetsporen van zijn vader en werd een bekende industrieel ontwerper. In de jaren dertig distantieerde Rietveld zich van de groep De Stijl en ging over op meer rationalistische stijlen. In 1928 nam hij deel aan de oprichting van het CIAM (Congrès Internationaux d'Architecture Moderne), waar hij de volkshuisvesting en minimale ruimtes besprak, en vanaf de jaren dertig intensiveerde hij zijn creatieve energie, waarbij hij een intense ontwerpactiviteit cultiveerde. waardevol de Zig-Zag Chair, 1932-1934, de rijtjeshuizen voor de Werkbund-tentoonstelling in Wenen, 1930-1932, en de bouw van het Van Gogh Museum in Amsterdam (voltooid na zijn dood) en wijdde hij zich aan het lesgeven, eerst aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en daarna aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam. Rietveld overleed uiteindelijk op 25 juni 1964 in Utrecht. De “Amedeo Cassina” van de broers Cesare en Umberto Cassina werd geboren in 1927 in Meda, Brianza. De hoofdactiviteit binnen het bedrijf is houtbewerking voor de productie van salontafels. In de loop der jaren breidde het bedrijf zich uit, vooral in de naoorlogse periode, mede dankzij samenwerkingen met externe architecten die hun expertise en onderzoek inbrachten. In de jaren vijftig stapte Cassina over van ambachtelijke productie naar serieproductie, waarbij ze de logica van industrieel ontwerp overnam. Een verandering die mede werd teweeggebracht door de opdracht voor interieurinrichting van grote cruiseschepen. Bovendien kregen in deze periode enkele van de bekendste producten van het bedrijf vorm: de 646 stoel en de 699 stoel, bekend als de "Superleggera", beide ontworpen door Gio Ponti. In 1963 voegde Vico Magistretti zich bij het bedrijfsteam van ontwerpers en creëerde de Carimate fauteuil. In het daaropvolgende jaar werden de heruitgaverechten verworven van 4 modellen ontworpen in 1928 door Le Corbusier, Pierre Jeanneret en Charlotte Perriand, om uitdrukking te geven aan de wens van het bedrijf om een collectie op te bouwen volgens de principes van de moderniteit. In 1966 werd het bedrijf C&B, Cassina & Busnelli opgericht om nieuwe productieprocessen voor geïnjecteerd polyurethaanschuim te identificeren en meer in het algemeen om experimenteel en innovatief productonderzoek aan te moedigen. In 1968 lanceerde Cassina de Ciprea fauteuil van Afra en Tobia Scarpa, het eerste voorbeeld van een enkel volume in geëxpandeerd polyurethaan, en opende de showroom in via Durini in Milaan, een project van Mario Bellini dat zou worden gevolgd door die van Vico Magistretti, Clino Trini Castelli, Achille Castiglioni, Giancarlo Tintori, Piero Lissoni en Patricia Urquiola. In de jaren zeventig won het Soriana-project van Afra en Tobia Scarpa de Compasso d'Oro. In 1972 nam Cassina deel aan de tentoonstelling ‘Italië: het nieuwe binnenlandse landschap’ in het MoMA in New York met het Kar-a-sutra-autoprototype ontworpen door Mario Bellini. In hetzelfde jaar werd het experimentele laboratorium Bracciodiferro opgericht met Gaetano Pesce en Alessandro Mendini. In 1973 presenteerde Cassina de Maralunga bank van Vico Magistretti, eveneens winnaar van een Compasso d'Oro, en structureerde de Cassina I Maestri Collectie. Vier jaar later lanceerde het bedrijf samen met Mario Bellini de La Rotonda tafel en de Cab stoel, die dankzij de zelfdragende leerstructuur onderdeel werden van de permanente collectie van het MoMA in New York. In de jaren tachtig introduceerde Cassina de Wink fauteuil van Toshiyuki Kita (1980) en de Feltri fauteuil van Gaetano Pesce (1987), waarmee een nieuwe productietechniek voor vilten meubelen werd ontwikkeld, waarvoor een internationaal patent is geregistreerd. In 1989 veranderde de bedrijfsstructuur met de verkoop van 80% van het kapitaal aan de Franse groep Strafor. In 1991 won Cassina de Compasso d'Oro voor haar bijdrage aan de designcultuur en in hetzelfde jaar opende ze de samenwerking met Piero Lissoni die de Met-bank tot leven bracht. In 1998 ontstond L.W.S. uit de samenwerking met Philippe Starck. Luie werkbank. Het laatste decennium van de eeuw eindigt met de overname van Cassina door een andere Franse groep, Fimalac, genoteerd aan de beurs van Parijs. Het nieuwe millennium valt samen met de productie van Charlotte Perriands meubels voor de Cassina I Maestri Collectie. In 2008 begon de productie van het meubilair van Franco Albini, de eerste Italiaanse meester die in de collectie werd opgenomen. In 2005 keert het bedrijf terug naar Italië: het wordt overgenomen door de groep onder leiding van Poltrona Frau, gecontroleerd door het private equity fonds Charme Investments. In 2006 werd de reconstructie gepresenteerd van het interieur van Le Corbusier's Cabanon, gemaakt in Roquebrune Cap-Martin in Frankrijk in 1952. Het project, gepresenteerd op de Triënnale Milaan, werd vervolgens ook tentoongesteld in andere musea, zoals het MoMA in New York. In 2008 werd, om de 80ste verjaardag van de geboorte van het bedrijf te vieren, een tentoonstelling gemaakt op de Triënnale van Milaan en de monografie "Made in Cassina". In 2010 vierde Cassina, in samenwerking met Gaetano Pesce, de 150 jaar eenwording van Italië met Sessantuna, een werk bestaande uit eenenzestig tafels die samen de karakteristieke laars vormen. In 2011 werd de Veliero-boekenkast van Franco Albini voor het eerst in productie genomen, dankzij onderzoeks- en ontwikkelingswerk in samenwerking met een team van experts, ontworpen en gemaakt in slechts één exemplaar in 1940. Twee jaar later verwierf het bedrijf het merk Simon en kwam daarmee terecht in de meubelcatalogus van architecten en ontwerpers als Carlo Scarpa en Kazuhide Takahama. In hetzelfde jaar kwamen de werelden van design en mode samen, met een fotografische samenwerking met Karl Lagerfeld. In februari 2014 werd de groep onder leiding van Poltrona Frau overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Haworth. Ook in 2014 presenteren Piero Lissoni en Cassina de Otto bank. In 2015 werd Lady van Marco Zanuso opnieuw uitgegeven en opgenomen in de Cassina I Maestri-collectie. In hetzelfde jaar, ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de start van de productie, werd een herziening van de collectie van Le Corbusier, Pierre Jeanneret en Charlotte Perriand voorgesteld, volgens een hernieuwd authenticiteitsprincipe. In 2016 benoemde Cassina Patricia Urquiola tot Art Director van het merk. Het jaar daarop vierde het bedrijf zijn 90-jarig jubileum met een tentoonstelling in de Giangiacomo Feltrinelli Foundation in Milaan en met het boek "This Will Be The Place". In 2019 ondersteunt Cassina de tentoonstelling "Le monde nouveau de Charlotte Perriand" in de Fondation Louis Vuitton in Parijs waar voor het eerst "l'Equipement intérieur d'une habitation" wordt gereconstrueerd. In hetzelfde jaar werd Cassina LAB opgericht, ontstaan uit de samenwerking tussen het Cassina Research and Development Center en POLI.design van de Polytechnische Universiteit van Milaan om de toekomst van design te heroverwegen: een pad dat Cassina's inzet uitdrukt om de impact op het milieu te verminderen, dankzij bijvoorbeeld tot het identificeren van circulaire materialen die gebruikt kunnen worden bij het creëren van producten en het ontwikkelen van projecten die functionaliteit kunnen bieden voor het welzijn van mensen. In 2021 herlanceert Cassina Soriana van Afra en Tobia Scarpa met circulaire materialen. In hetzelfde jaar presenteerde het de Cassina Pro-collectie om te voldoen aan de ontwerpbehoeften van de horeca- en werkpleksector. #RoomsbyLiza


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1510390467