ICF - Charles Eames, Ray Eames - Bureaustoel - EA 108 -

€ 600,00
130sinds 13 sep. '24, 03:03
Deel via
of

Beschrijving



De aluminium stoel EA 108 is een belangrijk lid van de aluminium stoelengroep, een klassieke collectie die over de hele wereld talloze prijzen heeft gewonnen en door velen wordt beschouwd als een van de grootste designprestaties van de 20e eeuw.

De Aluminium Chair is een van de grootste designstukken van de 20e eeuw. Charles en Ray Eames bedachten en ontwierpen deze stoel in 1958 voor de privéwoning van een kunstverzamelaar uit Columbus, Indiana (Verenigde Staten). Om het te creëren verlieten de ontwerpers het principe van de zitschaal, maar spanden ze in plaats daarvan een paneel van stof of leer tussen twee aluminium elementen aan de zijkant om een strakke maar elastische zitting te creëren. De stoel past zich aan het lichaam van de persoon aan en is zeer comfortabel, zelfs als er geen complexe vulling is.

De EA 108 stoel die in deze veiling wordt aangeboden, is geproduceerd door ICF in de jaren negentig. Dit is het draaibare model, met een stabiel 5-steronderstel en armleuningen. De stoel is bekleed met fijn zwart leer. De structuur is van gepolijst aluminium.
De fauteuil verkeert in een zeer goede gebruikte staat.
Structuur en chassis zijn stevig en netjes met slechts lichte gebruikssporen.
Ook de lederen bekleding is in zeer goede staat. Er is slechts één klein schilfertje op een hoek van de stoel, gemarkeerd op de foto.
De stoel is gereinigd en ontsmet, het leer behandeld met verzorgende producten, het aluminium gepolijst.


Afmetingen fauteuil in cm:
hoogte 82 - breedte 59 - diepte 62


"Orvett" omvat een transportverzekering voor Italië/Europa in de aangegeven verzendkosten.
Voor verzending "rest van de wereld" zijn de kosten indicatief. Na afloop van de veiling stellen wij een offerte op, afhankelijk van de bestemming.

Door de creatie van authentieke designiconen, de experimentele geest en de voortdurende aandacht voor de bemiddeling tussen conceptontwikkeling en communicatie, belichaamden Charles en Ray Eames tegelijkertijd het ontwerp van de twintigste eeuw en een zekere onafhankelijkheid van de Amerikaanse context van de Europese dynamiek. en invloeden.
Charles en Ray Eames trouwden in 1942 en verhuisden naar Californië: hij werkte aan sets voor MGM, maar ze begonnen al snel hun experimenten – als de Plyformed Wood Company – met gebogen multiplex voor protheses en medische apparatuur, wat hen staatsfondsen en geavanceerde middelen garandeerde. productie. In de naoorlogse jaren evolueerde dit experiment tot een seizoen van groot succes, waarin de Eames hun meest iconische stukken creëerden, voorbestemd om mijlpalen in de geschiedenis van het design te worden: tentoongesteld in het MoMA in 1946 in de tentoonstelling Nieuw meubilair ontworpen door Charles en Ray Eames, zullen door Herman Miller worden gekozen om te worden geproduceerd en op de markt gebracht, waarmee een historische productiesamenwerking wordt geopend die nog steeds voortduurt. In de onderzoeksfase voorafgaand aan de tentoonstelling worden de ontwikkelde prototypes gemaakt van multiplex dat (met een machine genaamd Kazam!) in verschillende afzonderlijke stukken is gebogen, een techniek die vanwege de onderhoudskosten en de veelzijdigheid de voorkeur verdient boven die van het enkele stuk: er verschijnen de DCW (Dining Chair Wood), de LCW (Lounge Chair Wood) en de LCM (Lounge Chair Metal).
De daaropvolgende stappen omvatten de integratie van nieuwe materialen en technieken, met name bedrukbare kunststoffen, of de glasvezel van de fauteuil uit één stuk met gekruiste metalen poten (1948), of La chaise (1949), die echter pas in 1990 in productie ging. Metaal, de combineerbaarheid ervan met andere materialen en in ruimtelijke structuren is een ander punt van groot belang in dit onderzoek, zoals blijkt uit de combinaties met hout van de Eames Storage Units (1950) en de LTR Low Table Rod Base, of de plasticiteit van de. netwerkmetaal dat de bikinistoelen structureert (1953-56). Na een decennium van studies werd in 1956 de definitieve versie van de Lounge Chair en Ottoman gepresenteerd, een icoon van design en de enige uitzondering op de Eames-filosofie van "maximale kwaliteit tegen de laagste prijs", met zijn metalen en palissanderstructuur en lederen bekleding. stoffering.
Charles en Ray Eames ontwikkelden ook architectuur, en de oorsprong van hun beroemdste creatie, het Eames House (1945-49), was hun samenwerking met het tijdschrift Arts & Architecture en de directeur ervan John Entenza. In 1945 lanceerde hij het Case Study House Program, waarbij grote namen uit de architectuur van die tijd betrokken werden bij de ontwikkeling van prototypes van woningen in de buurt van Santa Monica (Californië). Case Study House #8, ontworpen met Eero Sarinen, is het Eames House en breidt de principes van zijn ontwerpers en bewoners uit naar een bouwschaal: "het maximale volume willen verkrijgen met de minimale materialen", de geplaatste stalen profielen voor de De constructie is georganiseerd in een neutraal raster waarin, gebaseerd op Ray's ontwerp, glasvullingen of panelen van verschillende kleuren worden gecombineerd, "het onvermijdelijke resultaat van organisch ontwerp", zoals zij ze zelf definieert. Het resultaat is de koppeling van een woonvolume met een volume dat als studio wordt gebruikt, perfect modern en tegelijkertijd geïntegreerd in de aard van hun site.
Het ontwerpconcept van de Eames is enorm en omvat ook de terreinen educatie en communicatie. Het komt tot uiting in games, zoals House of Cards (1952), The Toy (1950), het Revell Toy House in volledige Eames-stijl (1959, niet op de markt gebracht). Het gaat ook via de creatie van shows en exposities, waarin de informatieve geest van veel van hun creaties werkelijkheid wordt, zoals de Mathematica-tentoonstelling (1961), of de vele samenwerkingen met IBM voor films, edities en tentoonstellingspaviljoens (meer dan 50 projecten). . Films zijn een van de meest vruchtbare terreinen in de productie van de twee ontwerpers: tussen 1950 en 1978 maakten Charles en Ray Eames meer dan 100 films – ‘pogingen om een idee over te brengen’ zoals zij die definiëren – met verschillende onderwerpen en duur: van The Information Machine (1957) voor IBM, dat zich uitstrekt van A communication primer (1953) - een film die de werking van computers uitlegt en die IBM ertoe had aangezet een lange samenwerking met ontwerpers te beginnen - tot aan Banana Leaf (1972) over de waarde van objecten in de diversiteit van sociale klassen en de beroemde Powers of Ten: een film over de relatieve grootte van dingen in het universum en het effect van Adding Another Zero (1977), een wetenschappelijke verkenning van de relatieve omvang van dingen en de rol van afstand daarin. observatie.
Charles Eames stierf in 1978, en Ray Kaiser Eames wijdde de volgende tien jaar, tot aan zijn dood, aan het organiseren en verspreiden van hun productie.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1505651395