Societe Ceramique - Vaas - Aardewerk - 2 oorvazen€ 85,00
Vaas - Jules VIEILLARD Manufacture de Bordeaux - Art
€ 500,00
00sinds 24 jan. '25, 03:02
Beschrijving
Zeer zeldzame 'Japanse Art Nouveau' Compotier
versierd met “Jongleur, Muzikant en Toeschouwers
met parasol met uitzicht op de oceaan en de bergen »
Eind 19e eeuw
_________________________________________________
Functies :
- Fabricage van Jules VIEILLARD & Cie, Bordeaux
- Herkomst: Bordeaux (Frankrijk)
- Stijl: Japanse Art Nouveau, Oriëntalist
- Periode: 1870-1880
- Materialen: Fijn aardewerk
- Japanse decoratie van karakters: fijne iconografie, typisch voor de HOKUZAÏ mangwa
polychroom geëmailleerde decoratie van "Jongleur, muzikant en toeschouwers met parasol met uitzicht op de oceaan en de bergen"
- Japanse handtekening op de cartridge: Markering op de achterkant van de “Japanse cartridge” van de fabrikant
- Tekening: toe te schrijven aan een van de twee ontwerpers van de Manufacture, ofwel Amédée de CARANZA (1843-1914) of
Eugène MILLET (1819 - 1879)
- Afmetingen: H. 12,5 cm X Ø. 22,5 cm X D. 22,5 cm
- Conditie: uitstekend. Slijtage na verloop van tijd (lichte ouderdomsvergeling/zie foto's); geen gebreken: geen glans, nee
barst of chip
- De foto's vervolledigen en valideren de beschrijving
Pakket met zorg verzonden
__________________________________________________________________
De productie van J. VIEILLARD & Cie (1845-1895)
De fabriek J. VIEILLARD & Cie is een aardewerkfabriek uit Bordeaux.
Bordeaux-keramiek nam in de 19e eeuw een aanzienlijke vlucht dankzij de adoptie van het Engelse proces.
In 1840 vroeg David Johnston, oprichter van de aardewerkfabriek quai du Bataclan, de Parijse handelaar Jules VIEILLARD ieillard (1813-1868) om zijn partner te worden. De productie profiteert vooral van de exportmarkt, aangedreven door schepen geladen met geweldige wijnen die de haven van Bordeaux verlaten.
Jules Vieillard nam in 1846 de leiding over en ontwikkelde technieken die specifiek waren voor fijn aardewerk. In 1868 namen zijn twee zonen, Albert en Charles VIEILLARD, het roer over. De aardewerkfabriek uit Bordeaux was destijds de derde grootste Franse keramiekfabrikant (na Sarreguemines en Creil & Montereau)
In 1878 nam de fabriek, die 1.200 werknemers telde, deel aan de Wereldtentoonstelling van Parijs. Vanaf deze datum wordt, op de stijlen van de afgelopen eeuwen (gotiek, renaissance, Grand Siècle, enz.), typisch voor Anglomania, het oriëntalisme over elkaar heen gelegd, geboren uit de belangstelling van het Westen voor verre landen - Noord-Afrika, het Midden- en Verre Oosten - en het japonisme. Deze nieuwe trend zegevierde op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1878 en de fabrikant uit Bordeaux won een gouden medaille.
Servieselementen en decoratieve projecten worden bewaard in het Musée du Petit Palais in Parijs en in het Musée des Arts Décoratifs de Design in Bordeaux.
___________________________________________________________
De ontwerpers Amédée de CARANZA en Eugène MILLET
___________________________________________________________
-> Amédée de CARANZA (1843-1914)
Deze keramist van Turkse afkomst arriveerde eind jaren zeventig in Frankrijk. Hij werd gerekruteerd door de fabriek van de broers
Oude man kort voor de Wereldtentoonstelling van 1878: hij creëerde veel van de Japanse en islamitische decoraties die de reputatie van de fabriek smeedden.
Werkplaatsmanager, hij zet zelden zijn handtekening; met uitzondering van enkele zeldzame stukken, afkomstig uit de manga-albums van de Japanse kunstenaar Katsushika HOKUZAÏ. Hij verliet de fabriek in 1885. Andere medewerkers namen echter deel aan het succes van de fabriek, zoals Eugène MILLET, auteur van talrijke Japanse stukken.
____________________________
->Eugène MILLET (1819 - 1879)
Eugène MILLET, is een Franse architect, decorateur en ontwerper. Hij studeerde aan de Schone Kunsten en werd vanaf 1848 diocesaan architect, voordat hij deelnam aan de Nationale Commissie voor Historische Monumenten. Hij is een leerling van Violet-le-Duc. Bij de Bordeaux Manufacture Vieillard creëerde hij deze serie in Japanse stijl genaamd "Les Grands oiseaux", die zeer succesvol was, in een stijl beïnvloed door Félix Bracquemond (1833-1914) en geïnspireerd door Katsushika HOKUSAÏ ( ) (1760-1849). (18e-eeuwse Japanse schilder, tekenaar en graveur, specialist in ukiyo-e, Japanse artistieke beweging).
Deze prachtige serviezen werden op grote schaal geëxporteerd via de haven van Bordeaux, omdat ze zeer gewild waren vanwege hun elegantie en extreme delicatesse. MILLET kon de rage voor Japan ondersteunen door het gebruik van email in licht reliëf en levendige kleuren. Kenmerkend voor het oriëntalisme in Bordeaux, de stijl zal later worden overgenomen door LONGWY na de sluiting van de VIEILLARD-vestigingen.
Bibliografie:
Jacqueline du Pasquier, J. Vieillard & Cie. Eclecticisme en japonisme, Bordeaux, Museum voor Decoratieve Kunsten en Design van Bordeaux, 1986, tentoonstelling van 24 oktober tot 10 december 1986. (p. 68, nr. 134, repr.)
Jacqueline du Pasquier, J. Vieillard & Cie. Geschiedenis van fijn aardewerk in Bordeaux. Van Anglomania tot de oriëntalistische droom, Bordeaux, Mollat, 2002.
Museum voor Decoratieve Kunsten en Design, Boekje La faïencerie Jules Vieillard & Cie, 'Les kambles', madd-bordeaux, Bordeaux, september 2018.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1510084719
Populaire zoektermen
iittala vaas in Antiek | Glas en Kristalantiek glas en kristalkristal servies in Antiek | Glas en Kristalkrosno glas in Antiek | Glas en Kristaldaum glas in Antiek | Glas en Kristaloud glas in Antiek | Glas en Kristalrosenthal glas in Antiek | Glas en Kristalbuikfles in Antiek | Glas en Kristalbleikristall in Antiek | Glas en KristalVerzamelen in Antiek | Glas en Kristalluxval in Antiek | Glas en Kristalversace rosenthal in Antiek | Glas en Kristalglazen spuitfles in Antiek | Glas en Kristalglazen cakeschaal in Antiek | Glas en Kristalkleine glazen flesjes in Antiek | Glas en Kristalspiegelbladstihl hs 74 baujahrzilver filigrain in Antiek en Kunstanatomie spierennog een keer in Boeken