Bijbel, Dat is: De Gansche Heilige Schrift / Kerkboek Carel

€ 3,00
10sinds 20 sep. '24, 11:05
Deel via
of

Beschrijving



BIJBEL, Dat is: De Gansche Heilige Schrift, bevattende al de kanonijke boeken van het Oude en Nieuwe Testament, uit de oorspronkelijke talen in onze Nederlandsche taal getrouwelijk overgezet, op last van de hoog-mogende Heeren Staten Generaal der Vereenigde Nederlanden, en volgens het besluit van de Synode Nationaal, in de jaren 1618 en 1619. Bij de Nederlandsche Bijbel-Compagnie. Te Amsterdam, J. Brandt en Zoon Te Haarlem, Johannes Enschedé en Zonen. 1884

Op de voorplat staat in gouden letters gegraveerd :

"C. VAN LEEUWEN 1906"

----------------

- Volledige naam : Jan Carel van Leeuwen Boomkamp
- Geboortedatum/plaats : 11 augustus 1906, Borculo
- Overlijden : 11 maart 2000, Huizen
- Vader : Willem Diederik van Leeuwen Boomkamp (1871-1910)
- Moeder : Christina Maria Catharina Damsté (1872-na 1910)
- Broers/zusters : Willem Diederik van Leeuwen Boomkamp (1900-1934), Jacoba Hindrika van Leeuwen Boomkamp (1901-1965), Johanna Maria van Leeuwen Boomkamp (1902-2001), Antonia Petronella van Leeuwen Boomkamp (1904-1937), Christina Maria Catharina van Leeuwen Boomkamp (1909-1972)
- Religie : Gereformeerd
- Huwelijk : Anna Jacoba Ronge in 1946
- Dochters : Liesbeth van Leeuwen Boomkamp & Eleonora van Leeuwen Boomkamp

----------------

Deze bijbel behoorde toe aan Carel van Leeuwen Boomkamp. Het jaartal op de voorplat van de bijbel komt overeen met zijn geboortejaar. Als vijfde van zes kinderen werd hij geboren in een gereformeerd gezin in Borculo, in het oosten van Nederland. Deze bijbel was een geschenk van vader Willem Diederik van Leeuwen die predikant was, evenals zíjn vader en overgrootvader. Het predikantschap was dus diep verankerd in de familie.

Willem Diederik van Leeuwen Boomkamp trad op 9 juni 1901 in dienst als dominee/predikant van de Hervormde gemeente in Borculo en vervulde deze functie ruim 6 jaar tot in juli 1907. Daarna was hij in de gemeente Lochem actief als predikant.

De vader van Carel hoopte de familielijn van dominees voort te zetten in de veronderstelling dat minstens één van zijn twee zonen (Willem Diederik of Carel) ook predikant zou worden. Helaas kreeg deze lijn geen vervolg. Zou het vroegtijdig overlijden van vader Willem Diederik in 1910 en kort daarna het overlijden van moeder Christina Maria Catharina Damsté wellicht van invloed geweest kunnen zijn op de toekomstige keuzes van hun twee zonen?

De broer van Carel, Willem Diederik (1900-1934) werd inspecteur van een verzekeringsbank en Carel van Leeuwen zelf vond zijn passie in het beoefenen en bespelen van de cello. Hij begon op elfjarige leeftijd met cellospelen en verliet de school op vijftienjarige leeftijd om in Parijs te studeren bij Gérard Hekking, die van 1903 tot 1914 eerste cellist was geweest bij het Concertgebouworkest (en later Tortelier en Gendron zou doceren). Boomkamp keerde in 1925 terug naar Nederland om solocellist te worden van de Haarlemse Orkestvereniging. Kort nadat hij twintig werd, kreeg hij dezelfde baan bij het Concertgebouworkest, waarmee hij de jongste solocellist in de geschiedenis van dat orkest werd.

Ook in het buitenland kreeg hij erkenning. Omdat Carel van Leeuwen Boomkamp zelf besefte dat zijn naam nogal een 'mondvol' was, kortte hij hem vaak af tot Carel Boomkamp, vooral als hij in het buitenland was. Jaap Schröder, die hem goed kende, vertelde dat hij vaak zei: "Laten we de leeuwen vandaag thuislaten". ("Leeuwen" is "Lions" in het Engels.)

Tijdens een repetitie vertelde Willem Mengelberg, de dirigent van het Concertgebouworkest, aan Richard Strauss: "Hij is net uit zijn ei, maar hij speelt cello geweldig". Omdat hij Mengelbergs “zware Duitse pathos” niet kon waarderen, vertrok Boomkamp in 1930 om als solist te werken, veel kamermuziek te spelen en les te geven aan de conservatoria van Amsterdam, Utrecht en Den Haag, waar hij vanaf eind jaren 40 ensembleklas volgde bij klavecinist Janny van Wering.

Boomkamp raakte geïnteresseerd in oude muziek toen hij nog een tiener was en in Parijs studeerde, door de cellosuites van Bach te bestuderen. Hij was verrast door alle verschillende edities die er waren en stuitte toen op een facsimile van Bachs autograaf, wat een openbaring voor hem was, en dat was het begin van zijn interesse in “authentieke” uitvoering. In die tijd “ontdekte” hij ook de werken van Antoine Forqueray en Marin Marais en liet kopieën maken van de originelen.

De viola da gamba
Boomkamp leerde zichzelf in 1926 gamba spelen met de Tratado (1553) van Diego Ortiz en een antieke viola da gamba die hij leende van het particuliere muziekinstrumentenmuseum van de rijke bankier Daniël Scheurleer, die in Den Haag woonde.

Boomkamp bespeelde de viola da gamba voor het eerst in de Matthäus Passion in 1929 in de eerste complete uitvoering in Nederland, door de Nederlandse Bachvereniging in de Grote Kerk in Naarden. Hij bleef tot ver in de jaren zestig bij de Bachvereniging en speelde ook na de oorlog voor uitvoeringen met het Concertgebouworkest.

Docent en onderzoeker
Boomkamp gaf meer dan 40 jaar les en zijn leerlingen waren – naast de helft van de cellosectie van het Concertgebouworkest – Gustav Leonhardt en de cellosuperster Anner Bylsma.

Anner Bylsma herinnert zich:
"Op het conservatorium liet Boomkamp mij kennismaken met oude strijkstokken en de oude manier van strijken, waar ik toen niet veel mee deed. Maar later, toen ik in 1960 bij Frans Brüggen [en Gustav Leonhardt] ging spelen, waren deze wijze lessen van enorm nut voor mij."

Leonhardt leerde vanaf zijn tiende cello en gamba bij Boomkamp en leerde de tafel van ornamenten van Marin Marais (wat de kiem legde voor wat later zou komen). Hij speelde vooral graag gamba met een oude strijkstok. Toen Leonhardt terugkwam uit Wenen, vergezelde hij zijn voormalige leraar bij verschillende concerten.

Repertoire en ensembles
Zoals veel andere pioniers speelde Boomkamp in hetzelfde concert standaardrepertoires in combinatie met soms heel verschillende periodes van oude muziek en de gamba en cello. Een extreem voorbeeld was in december 1939, in het Concertgebouw, toen hij Telemanns Suite in D majeur voor viola da gamba en strijkers speelde, gevolgd door het Celloconcert nr. 1 van Saint-Saëns.

In 1947 verscheen van zijn hand het boekwerk "De klanksfeer der oude muziek". Zijn onderzoek was gebaseerd op het bestuderen van manuscripten en vroege uitgaven en zijn praktische ervaring met vroege strijkstokken en de oude muziekinstrumenten die hij in de jaren twintig was gaan kopen. Als liefhebber verzamelde hij oude muziekinstrumenten. Zijn verzameling kwam in de belangstelling van de Nederlandse en internationale muziekvakpers en is beschreven door John Henry van der Meer in "The Carel van Leeuwen Boomkamp collection of old musical instruments" (1971). De complete collectie werd aangekocht door het Haags Gemeentemuseum en ondergebracht in een depot.

Carel van Leeuwen Boomkamp was een van de eersten die het belang van strijkstokken inzag bij het creëren van een ‘authentiek’ geluid. In "De klanksfeer der oude muziek" schrijft hij hier uitvoerig over.

-----------------

Solide band van leder over houten platten; incl. goed werkende originele sluitingen; binding uitstekend; inhoud compleet en in prima staat. Het Boek der Psalmen bevat hier en daar wat gebruikssporen, daar het veelvuldig gehanteerd is. Wellicht door Carel van Leeuwen Boomkamp zelf? Fraai antiquarisch object!

Vanwege de bijzondere provenance is deze bijbel een absolute collectors-item!


Totaal aantal pagina's : 1920

Afm. 23 x 15 x 9,9 cm

Gewicht (zonder verpakking) : 2,3


**Meegeleverd: de eerste en enige uitgave van het boekwerk "De klanksfeer der oude muziek" uit 1947, geschreven door Carel van Leeuwen Boomkamp**


------------------

[Bronvermelding : WikiTree, Wikipedia, Geneanet, Berghapedia, Beeldbank Archief Amsterdam, Semibrevity, Unionpedia, Gelders Archief]



Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1505986671