De belangrijkste gameplay-elementen in Fire Emblem zijn het turn-based gevechtssysteem, de strategische planning en de character management aspecten. Je moet niet alleen nadenken over de beste tactieken om je tegenstanders te verslaan, maar ook hoe je je eenheden het beste kunt gebruiken om sterker te worden. Elk personage heeft unieke vaardigheden, wapens en statistieken die bijdragen aan de algehele strategie in het spel.
Om personages in Fire Emblem effectief te levelen, is het belangrijk om ze regelmatig aan gevechten deel te laten nemen. Je kunt gebruik maken van het systeem van 'Experience Points' (XP) dat elke keer dat ze deelnemen aan een gevecht toeneemt. Zorg ervoor dat zwakkere eenheden ook hun kansen krijgen om te vechten, zodat ze sterk kunnen groeien. Daarnaast zijn er vaak speciale 'training'-missies waar je personages kunt levelen zonder de risico's van een reguliere missie.
De strategische gevechten in Fire Emblem zijn uniek omdat ze niet alleen rely op brute kracht, maar ook op slimme positioning en het gebruik van de terreinvoordelen. Je moet rekening houden met de sterke en zwakke punten van elk type eenheid en hun interacties met anderen. Daarnaast heeft het spel een permadeath-systeem, waarbij als je een personage verliest, je deze permanent kwijtraakt, wat de stakes in elk gevecht verhoogt.
Ja, er zijn verschillende moeilijkheidsgraden in Fire Emblem. Deze variëren van toegankelijk voor nieuwe spelers tot extreem uitdagend voor veteranen. Het kiezen van de juiste moeilijkheidsgraad kan je spelervaring sterk beïnvloeden. Zo kunnen nieuwkomers in de serie ervoor kiezen om met een makkelijke moeilijkheidsgraad te beginnen, terwijl ervaren spelers het uitdagender willen maken met moeilijkere instellingen.
Het verhaal speelt een cruciale rol in de gameplay van Fire Emblem. Niet alleen beïnvloedt het de motivaties van de personages, maar het bepaalt ook de keuzes die je maakt tijdens het spel. De keuzes die je maakt kunnen zelfs leiden tot verschillende eindes, wat betekent dat je verschillende playthroughs zult willen doen om alle verhaallijnen te ervaren.