Vrachtwagens
Een flink deel van onze wegen wordt gevuld met vrachtwagens. Er zijn verschillende soorten trucks te koop, elk met hun eigen voordelen. Volvo en Mercedes-Benz zijn populaire vrachtwagenmerken, maar vooral ons eigen Nederlandse Daf doet het al jaren heel goed in de verkopen.
Jaarlijks worden er in de Nederland tussen de 10.000 en 15.000 nieuwe vrachtwagens verkocht. De trucks zijn er in allerlei soorten en maten en ze zijn voor vele doelen te gebruiken. Zo heb je vrachtauto's met een bak erop (bakwagens), vrachtauto's waarmee je vloeistoffen kunt vervoeren (tankwagens) en trucks die je kunt gebruiken om grondstoffen te transporteren en kunt uitkiepen (kippers). In Nederland is het populairste vrachtwagenmerk Daf. Het in Eindhoven gevestigde merk doet het bovendien opvallend goed in Europa. Op korte afstand volgen Mercedes-Benz en Volvo.
Grote speler: Daf
Daf staat voor (van) Doorne Auto Fabriek. Het merk begon in 1949 aan de productie van vrachtauto's. Sinds 1958 maakte Daf ook (de welbekende) personenauto's, maar in 1975 nam Volvo die activiteiten over. Daf wilde zich immers vol concentreren op de vrachtwagens. In de jaren '90 verkeerde het Brabantse bedrijf financieel gezien in zwaar weer: het ging in 1993 zelfs failliet. Daarna maakte Daf Trucks een doorstart. Met de opvallend comfortabele Daf 95 kwam het merk sterk terug op de trucks markt. Daarbij werd de Nederlandse truckbouwer in 1996 overgenomen door het Amerikaanse Paccar: een partij met de nodige knowhow. Sindsdien is Daf gegroeid tot een van de meest toonaangevende fabrikanten in Europa.
Volvo Trucks
Volvo is ook al een tijd actief op het gebied van vrachtauto's. De Zweden doen al sinds 1928 mee in deze markt. Op dit moment is Volvo Trucks een bedrijf met meer dan 80.000 mensen op de loonlijst. Naast vrachtwagens maakt het merk ook bussen, bouwmachines en aandrijfsystemen voor de scheepvaart. In 1993 bracht Volvo de FH 2-lijn op de markt. Deze brak met eerder ontwerpprincipes: sinds de komst van deze truck speelde aerodynamica een veel grotere rol in het design van de cabine. Huidige modellen stammen nog steeds van de eerste FH af. Op dit moment doet de Zweedse truckbouwer onder meer goede zaken met de FH-serie, de FL en de FM. Daarbij bedient Volvo met elk type vrachtwagen een eigen submarkt.
Europese rijkdom
Carl Benz en Gottlieb Daimler presenteerden in het jaar 1896 hun eerste vrachtwagenachtige auto. Tot aan de oorlog sleutelde Daimler Benz van alles in elkaar, waaronder een lastvervoerder aangedreven op houtgas. Na de tweede wereldoorlog legde Mercedes-Benz zich (eerst gedwongen) toe op de productie van vrachtwagens. Dit zorgde in de jaren '50 tot flinke groei. Vooral de grotere vervoerders, zoals de L 6600 en de L 315 verkochten stevig. Mercedes-Benz is eigenlijk altijd een grote speler gebleven op vrachtwagengebied. Modellen als de Atego, Vario en Actros zijn in ruime mate terug te vinden in ons straatbeeld.
Steeds stiller
Andere merken vrachtauto's zijn onder meer Scania (uit Zweden), Renault en MAN. Die laatste is het vrachtwagenmerk van de Volkswagen Groep. De afgelopen jaren zien we vrachtwagens steeds luxer worden. Het ontbreekt de chauffeur van nu aan bijna niets meer. Ook de veiligheid speelt een groeiende rol. Middels camerasystemen valt er nauwelijks nog iets over het hoofd te zien. Onder druk van Europese regels worden vrachtwagens bovendien steeds schoner en stiller. Wel zo prettig.
Vrachtwagens in het kort
- Tussen 10.000 en 15.000 nieuwe trucks per jaar
- Daf is de grootste in Nederland
- Volvo populair met FH, FL en FM
- Mercedes al voor 1900 actief, nog steeds grote speler
- Vrachtwagens steeds luxer, veiliger en schoner