Volvo C30
Wil je een Volvo occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Volvo modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
Designgedreven zonderling
De Volvo C30 is een driedeurs coupé/hatchback uit de compacte middenklasse. De C30 is in feite de opvolger van de P1800 ES en de S40. De C30 is bepaald geen gezinsauto: hij is ontwikkeld voor consumenten die design belangrijk vinden en bagageruimte niet belangrijk vinden. Hoewel vanaf 2006 maar één generatie zijn weg naar de dealer vond, werd de C30 in 2009 wel gefacelift. Het motorengamma was net als bij de S40 breed, met zes benzinemodellen (van 1.6 tot 2.4 liter) en grofweg 3 diesel-varianten: 1.6D, 2.0D en D5. In 2013 is de C30 vervangen door de nieuwe V40.
BMW 1-serie en Audi A3
In het segment waarbinnen de C30 zich beweegt, is het niet erg druk. Als luxe compacte middenklasser moest de C30 concurreren met de BMW 1-serie en Audi's A3. Maar omdat de C30 altijd sterk designgedreven is geweest, zijn ook kleinere auto's als de Mini en de Fiat 500 concurrenten.
Drie keer is scheepsrecht
De historie van de C30 begint bij de introductie van de bijzondere 1800 ES uit 1971. Deze 'combi-coupé' was zijn tijd eigenlijk te ver vooruit, er werden maar 8.000 exemplaren verkocht in '72 en '73. Kenmerkend was de schuine glazen achterklep die de auto de bijnaam 'Sneeuwwitjes doodskist' opleverde. De 480, geproduceerd tussen 1986 en 1995, moest de reïncarnatie worden van de 1800 ES. Maar net als bij de 1800 worstelde Volvo met de verkoopaantallen. Met z'n opklapbare koplampen was de 480 erg uitgesproken. Hij was bovendien kleiner dan de 1800 en dus niet erg praktisch. In 2006 durfde Volvo het aan op een nieuwe combi coupé op de markt te brengen. Dit keer was de tijd wel rijp voor een fraai getekend buitenbeentje: de C30 vertrok ruim 12.000 keer uit de showroom.
Voor mensen die iets anders willen
Door zijn kenmerkende lijnen in de C30 geen allemansvriend. Consumenten vinden hem doorgaans óf lelijk, óf prachtig. Hoe het ook zij, de C30 is een auto waarmee je je kunt onderscheiden. Net als bij zijn voorgangers, de 1800 ES en de 480, zijn de rijkwaliteiten dik voor elkaar, wat de auto een solide en sportieve reputatie heeft opgeleverd. Veiligheid is belangrijk en met name na de facelift verschenen steeds meer zuinige varianten. Het spreekt vanzelf dat de C30 ook bekendstaat als een auto met minimale bagageruimte.
Leaserijders
Van de occasions die op Marktplaats te koop worden aangeboden, is ongeveer de helft van voor de facelift in 2009 en de andere helft van daarna. Opvallend genoeg staan er ongeveer evenveel diesels als auto's op benzine te koop. Dat bewijst dat de C30 ondanks zijn beperkte ruimte toch een populaire leaseauto is. Ook zijn de aangeboden exemplaren zo goed als allemaal handgeschakeld. Dat komt doordat een automaat geen optie was voor de meest verkochte C30's. Die was heel lang voorbehouden aan de duurdere en onzuinige vijfcilinder-uitvoeringen (2.4, T5 en D5). Zilvergrijs en zwart zijn de populairste kleuren.
Kilometerstand is een aandachtspunt
Wilt u een zo goed als nieuwe of gebruikte C30 kopen? Op Marktplaats vindt u altijd een ruime selectie. En omdat de auto tot 2013 is geproduceerd, blijft het aanbod naar verwachting nog jaren stabiel. Wel kunt u overwegen voor een exemplaar van vóór de facelift te gaan, dan bent u voordeliger uit, zonder veel concessies te doen aan rijeigenschappen en veiligheid. Kilometerstand is een aandachtspunt: Veel C30's zijn zakelijk gereden en dat betekent mogelijk slijtage. De 1.6D die in 2004 werd geïntroduceerd, blijkt in sommige kwetsbaar op hoge kilometerstanden; dit is de PSA HDI motor die ook kan worden gevonden in Peugeots, Mini's en Fords. Het 2.0D-blok is sterker, maar ook minder zuinig. Daarnaast is het belangrijk de onderhoudshistorie te kennen, zeker ook bij zakelijk gereden auto's. Verbruikt de motor olie? Is er sprake van roest? Ligt er groot onderhoud in het verschiet, zoals de distributieketting? Allemaal belangrijke vragen.
Prijs voor een tweedehands C30
De prijs van een (zo goed als) nieuwe of tweedehands Volvo C30 varieert van ongeveer € 6.000 tot circa € 25.000. De gemiddelde verkoopprijs ligt tussen de 9.000 en 11.000 euro. De prijs is uiteraard ook sterk afhankelijk van de uitrusting: een R-design of Summum bomvol opties kost al gauw een paar duizend euro meer dan een kalere uitvoering van hetzelfde bouwjaar.
A-label voor DRIVe
De C30 werd door de jaren heen in heel veel varianten geleverd. Een T5 Summum is met z'n 230 pk goed voor een sprint van 0-100 km/h in 6,7 seconden (top 240 km/h). Een 1.6 van bouwjaar 2006 doet daar dubbel zo lang over. Voor een zuinige C30 bent u aangewezen op de latere bouwjaren: de D2 en 1.6D DRIVe kregen respectievelijk een B- en A-labels mee.