Tesla Model S
Tesla werd in 2003 opgericht en is nu al niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral Elon Musk, die voor vele miljarden aan investeerders wist aan te trekken, zorgde ervoor dat het bedrijf uitgroeide tot wat het nu is: de meest toonaangevende producent van elektrische auto's ter wereld. In 2006 werd de Tesla Roadster gepresenteerd, de eerste elektrische auto van Tesla, in samenwerking met Lotus. De Tesla Model S (2012) staat inmiddels bekend als de populairste elektrische auto ter wereld en is in elke categorie de beste in zijn klasse geworden. Echte concurrenten zijn er (vooralsnog) niet, al komen de minder bekende Fisker Karma en Audi e-tron in de buurt – deze laatste heeft echter niet de revolutionaire uitstraling die we bij Tesla zien. De Tesla Model S is vooral favoriet onder zakelijke rijders, vanwege het hoge comfort en de unieke rijprestaties.
Veiligheid
Dat de Tesla Model S veilig is blijkt uit het rapport van de Amerikaanse veiligheidsautoriteit NHTSA, die het model in 2017 tot veiligste auto ooit uitriep. Dat komt onder andere door het feit dat de Tesla geen motor voorin heeft liggen. Hierdoor kan bij een frontale botsing de gehele voorkant als kreukelzone dienen en raken de inzittenden niet bekneld. Bij een zij-aanrijding voorkomt het gewicht van het accupakket (ruim 500 kg) dat de auto omrolt. Standaard heeft de Model S:
- 360-gradenzicht door camera's aan alle zijden van de auto
- Airbags voor bescherming van hoofd, borst en bekken
- Elektronische stabiliteitscontrole: dit systeem zorgt ervoor dat je in een noodsituatie zoals een slip of plotselinge bocht stabiel in de juiste richting kunt sturen
Kenmerken
Met een acceleratie van nul tot 100 in 2,5 tot 3,8 seconden mag de Tesla Model S gerust erg snel genoemd worden. Hoewel er soms wordt getwijfeld aan de actieradius van een elektrische auto, vormt dat bij deze auto geen probleem. Het is een wagen waarmee je gezien mag worden, zonder afbreuk te doen aan z'n prestaties. In de Tesla Model S vind je standaard het volgende:
- Actieradius van 505 km afhankelijk van het weertype en de gereden snelheid
- Dual Motor-technologie waarbij de voor- en achterwielen onafhankelijk van elkaar worden aangedreven, wat voor meer grip zorgt
- Draadloze software-updates
Comfort
Met het grote display van de Tesla Model S kunnen alle functionaliteiten worden bediend. De makers hebben naast de standaardfuncties ook een aantal 'Easter eggs' (verborgen boodschappen) ingebouwd, die het rijden in een Tesla extra bijzonder maken. Verder heeft de auto heerlijk zittende stoelen en goed zicht rondom. Er is werkelijk nergens op bespaard, denk bijvoorbeeld ook aan:
- Vijf riante zitplaatsen
- Een erg stille motor
- Zeer veel laadruimte, tot bijna 900 liter
Zowel vanbuiten als vanbinnen is de Tesla Model S een gestroomlijnde en stijlvolle auto. Daarnaast is hij snel en, als je gebruikmaakt van groene stroom, volledig CO2-neutraal. Wil je een occasion aanschaffen? Dan hoef je je geen zorgen te maken over verlies aan actieradius of vermogen. De Tesla Model S blijft ook in een tweede leven presteren, zoals je dat van deze topauto mag verwachten. Nieuw is de elektrische auto verkrijgbaar vanaf ruim 80.000 euro; tweedehands start de prijs van een Model S bij zo'n 35.000 euro.