Renault Mégane, succesvolle kameleon behaagt velen
Wil je een Renault occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Renault modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
Binnen het segment compacte middenklasse (het C-segment) gooit Renault hoge ogen met de in 1995 geïntroduceerde Mégane. Het is het best verkochte Renault van Nederland sinds 1983. Op dit moment staat de derde generatie bij de dealer, het aantal varianten nam toe tot vier: een vijfdeurs hatchback, een stationwagen (estate), een driedeurs coupé en een cabriolet. In eerste instantie kwam ook de Scénic op de markt als Mégane, maar daar kwam in 1999 een einde aan. De veelheid aan varianten verklaart ook het succes van de Mégane: waar de stationwagon en 5-deurs mikken op jonge gezinnen en leaserijders, zijn de coupé en de cabriolet populair bij mensen zonder kinderen, en consumenten die een tweede auto aanschaffen of ruimte minder belangrijk vinden. Een verklaring voor de populariteit van de Mégane als zakelijke auto is het verbruik: de Fransoos is één van de weinige compacte middenklassers met een A-label (en bijbehorende lage bijtelling). In 2012 onderging de Mégane z'n laatste facelift.
Hard werken in de 'Golf-klasse'
Het is druk in het C-segment . De grootste concurrent voor iedere compacte middenklasser is zonder twijfel de Volkswagen Golf: die wordt al jaren zo goed verkocht dat het C-segment ook wel de Golf-klasse wordt genoemd. Ook de prijsstelling is nagenoeg gelijk: voor zowel een Mégane als een Golf moet je ongeveer 20.000 euro meenemen naar de showroom. Kanttekening is wel dat je voor dat bedrag een completere standaard Mégane mee naar huis krijgt. Andere concurrenten heten: Peugeot 306/307 en 308, Ford Focus, Citroën Xsara en Alfa Romeo 145 en Giulietta. De Volvo V40 valt in dezelfde categorie, maar die is met een vanafprijs van € 26.000 duidelijk hoger in de markt gezet.
Veilig vanaf het begin
Als Renault midden jaren negentig in een dip terechtkomt, besluit het concern in te zetten op een sterke opvolger van de Renault 19. De Mégane verschijnt direct in drie verschijningsvormen: een hatchback, een sedan en een coupé. Dit is een strategisch slimme zet, omdat hiermee een groot publiek bereikt kan worden. De auto is betaalbaar en belangrijker: heel veilig. Zelfs de eerste generatie haalt al een score van vier sterren bij de Euro-NCAP crashtest. In 1996 en '98 komen daar respectievelijk de Scénic en de cabriolet bij. In 1999 volgt bij de eerste facelift van het model bovendien een station-uitvoering (Mégane break). Vanaf dit jaar laat Renault ook de benaming RL, RN en RT los. Voortaan kan de Mégane worden besteld met de uitrustingsniveaus Authentique, Expression, Dynamic en Privilège. Deze laatste luxe uitvoering was onder meer uitgerust met sportstoelen, lichtmetalen velgen, en een lederen stuurwiel. In 2002 volgde de toen revolutionaire tweede generatie, die qua design sterk leunde op de Vel Satis en Avantime van de jaren negentig, met als belangrijkste kenmerken de rechtopstaande achterruit en uitstekende kont. Na een facelift in 2006 werd in 2008 de derde en huidige generatie geïntroduceerd, waarin de rechtopstaande achterruit weer werd losgelaten.
Zakelijk succes met 14% bijtelling
Na de laatste update in 2012, waarbij ook het motorengamma onder handen werd genomen, kwam de Mégane beschikbaar in een 1.5dci Start/Stop-uitvoering. Daarmee daalde de uitstoot dusdanig dat hij in de categorie 14% bijtelling terechtkwam. Ook hoefden daardoor geen BPM en wegenbelasting te worden betaald. In de loop van 2012 werd de Mégane dankzij deze voordelen marktleider onder leaserijders. Inmiddels hebben ook andere merken de uitstoot op hun compacte middenklasser naar beneden gebracht, waardoor Renaults voordeel grotendeels is weggevallen. Bovendien is de grens voor 14% bijtelling aan overheidsregels onderhevig.
Geen auto waarmee je je onderscheidt
De Renault Mégane is een auto met een speelse uitstraling. Het is overigens geen auto waarmee u zich onderscheidt, daarvoor zijn er in Nederland te veel verkocht. Maar het is daarmee ook een auto die u geen scheve gezichten zal opleveren. De Mégane is een bescheiden allemansvriend, aantrekkelijk vormgegeven, en betaalbaar in onderhoud. Een populaire compacte middenklasser die niet voor niets al bijna twintig jaar lang door autodealers in de showroom wordt gezet. Kritische geluiden zijn er wat betreft de bouwkwaliteit, maar dat geldt vooral voor oudere types. Zo is de 1.5 dCi in de eerste jaren een kwetsbare motor gebleken.
Populaire varianten en prijs
De prijs van een tweedehands of nieuwe Mégane varieert sterk op Marktplaats. Voor een nieuwe Renault Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265 RS legt u al snel een bedrag van rond de € 35.000 neer. Maar de goedkoopste (en oudste) Méganes neemt u al mee voor nog geen 500 euro. De gemiddelde verkoopprijs van een Renault Mégane occasion op Marktplaats ligt tussen de € 4.000 en € 6.000. Mégane's op benzine zijn tweedehands populairder dan diesel-varianten, al zal dat de komende jaren veranderen door het succes van de 1.5 dCi met 14% bijtelling. Consumenten verkiezen de relatief zuinige 1.6 16V dan boven de 2.0. Automaten zijn dun gezaaid vergeleken met de handgeschakelde variant. De cabriolet doet het dan wel weer goed doet, blijkt uit de aantallen te koop aangeboden exemplaren op Marktplaats.
Van 85 tot 270 pk
Zoveel verschillende Méganes, zoveel verschillende prestaties. Van de 115 pk sterke Mégane TCe 115 Energy (0 tot 100 in 10,5 seconden) tot de 265 pk sterke Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265 Red Bull Racing RB8 (0 tot 100 in 6 seconden, top van 254 km/h). Ook het brandstofverbruik ligt ongeveer even ver uit elkaar. Vooral oudere modellen zijn onzuinig.