Volkswagen oldtimers zijn vaak herkenbaar aan hun iconische lijnen en design, zoals de ronde vormen van de Kever. Ze hebben een eenvoudig maar doeltreffend interieur en zijn vaak gebouwd met materialen die meer vergevingsgezind zijn voor reparaties en onderhoud. Ook hebben ze vaak een handgeschakelde transmissie en mechanische onderdelen die toegankelijk zijn voor amateur-hobbyisten.
Om een klassieke Volkswagen in topconditie te houden, is regelmatig onderhoud cruciaal. Dit omvat het controleren en vervangen van olie, het controleren van de remmen en het inspecteren van de banden. Ook het afstellen van de carburateur en het vervangen van versleten onderdelen helpt om de prestaties te behouden. Bij een oude auto is ook het nakijken van de elektrische systemen belangrijk, aangezien deze vaak gevoelig zijn voor slijtage.
Benzine is een populaire brandstofkeuze voor oldtimers omdat het zorgt voor een efficiënte verbranding en relatief goede prestaties bij klassieke motoren. Daarbij zijn de meeste oudere voertuigen ontworpen voor het gebruik van benzine, en zijn vaak niet optimaal aangepast voor modernere alternatieven zoals diesel of ethanol. Het geeft ook een karakteristiek geluid dat veel liefhebbers van oldtimers aanspreekt.
Populaire modellen onder Volkswagen oldtimers zijn de Kever, de Type 2 bus (ook bekend als de Kombi of VW-bus) en de Karmann Ghia. Deze modellen hebben niet alleen een grote schare fans, maar worden ook vaak gezien op oldtimermarkten en evenementen. Elk model heeft zijn eigen charme en geschiedenis, waardoor ze gewilde verzamelaarsobjecten zijn.
De waarde van een Volkswagen oldtimer kan erg variëren en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de staat van de auto, de historie, en hoeveel originele onderdelen er nog op zitten. Documentatie van het onderhoud kan ook de waarde verhogen. Daarnaast speelt de zeldzaamheid van het model een grote rol. Model- en productiedatum kunnen ook bepalend zijn voor de waardering.