Nissan X-Trail
Wil je een Nissan occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Nissan modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
- In Japan is er in 2002 een extra krachtige uitvoering van de X-Trail verschenen, met een vermogen van maar liefst 280 pk: de X-Trail GT.
- De eerste generatie X-Trail is op hetzelfde platform gebouwd als de Nissan Almera en Primera.
- Volgens Nissan gebruikt zeker 25% van de X-Trail-kopers de auto voor off-road rijden.
Toegewijde SUV
De X-Trail is een compacte SUV van Nissan, die in het eigen modellenspectrum qua grootte onder de Nissan Pathfinder valt, en boven de crossovers Qashqai, Qashqai+2 en de premium crossover Murano. Hoewel er met deze auto best in de stad te rijden is, of gewoon op de snelweg, zal deze auto niet zo snel als alternatief voor een normale personenauto gekozen worden, zoals dit eerder het geval is bij een crossover als de Qashqai, die duidelijk een combinatie is van verschillende type auto's. De X-Trail is niet zo'n klimgeit als bijvoorbeeld de Land Rover Freelander, maar het is wel duidelijk een echte, krachtige SUV, met vierwielaandrijving, fijne off-road kwaliteiten, flinke laadruimte, en respectabele trekkracht.
Geen ruimtegebrek
De Nissan X-Trail werd in 2001 geïntroduceerd en was in die uitvoering tot 2007 in productie, toen het tijd was voor de tweede generatie, die 12 cm langer was. De X-Trail heeft in 2011 ook nog een facelift gekregen, maar al met al is er weinig gekntuseld aan het oorspronkelijke ontwerp, dat deels tot stand is gekomen met de doelgroep van snowboarders in het achterhoofd (omdat wintersport destijds flink in de lift zat in thuisland Japan). Dit laatste is duidelijk te zien aan de laadruimte, die erg riant is, en verschillende handige vakken en laden heeft, waar met gemak meerdere boards, snowboots, helmen, en nog veel meer winterse benodigdheden kunnen worden opgeborgen. Er is ruimte voor 603 liter bagage in de kofferbak en als de achterstoelen worden verwijderd, stijgt dit naar een indrukwekkende 1773 liter, wat meer is dan in de grotere Land Rover Freelander.
X-Trail schoonheid zit van binnen
De X-Trail heeft verschillende uitrustingsniveaus. Voorheen heetten die Comfort, Sport, Luxury, en Elegance. Later kwamen hier, in samenwerking met kledingmerk Columbia, drie uitvoeringen bij: de Columbia, Columbia Style, en Columbia Premium. Tegenwoordig kan er gekozen worden uit de, in prijs en opties oplopende XE, SE, en LE. De extra's die er bij de duurdere uitvoeringen bijkomen zijn bijvoorbeeld cruise control en regensensor in de SE, en xenon koplampen, lederen bekleding, en een elektrisch panaroma glazen dak in de LE. De X-Trail verdient niet meteen de schoonheidsprijs, met zijn hoekige, wat grove uitstraling, maar de auto laat wel zien waar hij voor staat. Daarbij zorgen de rechte lijnen en hoeken voor veel (extra) ruimte; wellicht niet direct op de achterbank, maar voorin zeker, ook voor lange bestuurders. En overal zijn handige opbergvakjes te vinden. Het interieur is daarnaast strak en straalt kwaliteit uit.
Goede vering voor comfortabel rijden
Het rijgedrag van de X-Trail is doorgaans uitstekend en zorgt voor weinig verrassingen. Hij komt goed mee met het verkeer, stuurt - ondanks licht overhellen in de bochten - scherp, en is erg comfortabel bij oneffenheden in het wegdek; hobbels en kuilen worden probleemloos genomen. Voorheen was er zowel een 2.0 als 2.5 liter motor beschikbaar, lopend op benzine of diesel, maar tegenwoordig heeft de X-Trail alleen een 2.0 liter dieselmotor van 150 pk. Wel is er nog de keuze tussen een handmatige of een automatische versnellingsbak. Bedenk wel dat bij de laatste versie het vebruik en de CO2-uitstoot een stuk hoger liggen. Deze liggen sowieso op een iets hoger niveau dan dat van verschillende concurrenten, zoals de Volkswagen Tiguan, de Ford Kuga, de Toyota RAV4 en de Honda CR-V.
X-Trail occasion kopen
Hoewel van de eerste generatie X-Trails aardig wat modellen zijn verkocht - een slordige 800.000 stuks - is dit model van Nissan in Nederland nooit echt een succes geweest. Misschien toch omdat SUV-modellen hier gewoon traditioneel weinig populair zijn; en het helpt waarschijnlijk ook weinig als er qua uiterlijk nauwelijks compromissen worden gesloten. Wellicht dat het, met het succes van crossover SUV's (zoals Nissans eigen Qashqai) en de langzaam zuiniger wordende motoren, het toch nog goed kan komen met de X-Trail, al stemmen de ronduit rampzalige verkoopcijfers van 2012 weinig hoopvol. De tweedehands markt kan natuurlijk wel weer een stuk interessanter zijn. De auto heeft een redelijk hoge afschrijving, wat niet zo fijn is bij de aanschaf van een nieuwe auto, maar dit betekent tegelijkertijd dat u relatief goedkope X-Trail occasions kunt vinden. Voor minder dan 10.000 euro vindt u al een prima gebruike X-Trail, met een lage kilometerstand. Een tweedehands X-Trail kan ook, gezien de algehele betrouwbaarheid van het model, en Nissan in zijn algemeenheid, nog heel wat jaartjes mee. De concurrentie is misschien moordend - naast de reeds genoemde modellen, zijn ook de Kia Sportage en de Hyundai Santa Fe reële alternatieven - maar door zijn royale binnenafmetingen en de heerlijke rijeigenschappen zou de X-Trail best een goede kans kunnen maken.