Jaguar XJ
De Jaguar XJ is al jaren hét boegbeeld van de Britse autobouwer. De eerste generatie kwam al in 1968 op de markt. De XJ is een luxueuze sedan met een aristocratisch voorkomen. Een parel voor de liefhebber die belang hecht aan technologische snufjes, een sportieve rijstijl en vooral veel comfort. In de jaren 80 bracht Jaguar een sensationele sportversie uit: de Jaguar XJ 220. Deze beoogde concurrent voor de Ferrari F40 en de Porsche 959 presteerde fantastisch op de racecircuits en stond bekend als de snelste auto van z'n tijd. Het is quasi onmogelijk om alle modellen uitgebreid te bespreken, dus we beperken ons hier tot de belangrijkste.
Veiligheid
Jaguar heeft de veiligheid van zijn passagiers altijd hoog in het vaandel gedragen. Dat moet ook wel, als je razendsnelle auto's produceert. Bij elk nieuw model voegde Jaguar dan ook de nieuwste veiligheidssystemen door, zoals een:
- Adaptive Dynamics-systeem: stemt schokdempers af op de bewegingen van de auto voor een stabielere wegligging
- en een All Surface Progress Control-systeem: voor een betere grip op de weg
Daarnaast heb je uiteraard de standaard veiligheidsuitrusting die je mag verwachten bij een wagen uit deze luxeklasse. Denk aan hulpmiddelen zoals rijbaanassistentie, een noodremsysteem, dodehoekwaarschuwing, vermoeidheidsdetectie, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, parkeerassistentie en meer.
Kenmerken
De XJ moest mee kunnen in het racecircuit en hiervoor is dan ook heel veel aandacht aan de motor besteed. Generatie één werd geleverd met een 2.8 liter- of een 4.2 liter zescilindermotor op benzine. Later kwamen daar nog diverse andere motortypes bij, waarbij vooral de XJ12 het vermelden waard is. Met zijn 5.3 liter V12 was hij begin jaren 70 de snelste vierpersoonswagen ter wereld. Ook de tweede generatie bestond enkel in een benzineversie met een V6- of V12-motor. Beide types motoren werden eind jaren 90 vervangen door een V8 in 3.2 en 4.0 literversie. Pas bij de derde generatie ontwikkelde Jaguar ook een model met dieselmotor. Met 204 pk werd dit meteen de krachtigste luxewagen ter wereld. In de vierde generatie zijn vooral de volgende punten interessant:
- Volledig aluminium koetswerk
- V6 turbodieselmotor
- 8-traps automaat
In de jaren 70 werd er ook een Jaguar XJ Coupé geïntroduceerd, die zo'n drie jaar in productie is geweest.
Comfort
Voor een nieuwprijs vanaf zo'n 90.000 euro mag je heel wat comfort verwachten. Het veeleisende publiek verwacht echter wel dat daarbij de sierlijke, typische look van de Jaguar behouden blijft. De grootste, meest recente facelift kreeg de Jaguar XJ in 2016. Het interieur is niet erg ruim, maar het zitcomfort uitstekend. Jaguar introduceerde ook een volledig nieuw multimediasysteem: de InControl Touch Pro, een 8” touchscreen met dual view, artificiële intelligentie en connectie met iOS of Android. Daarnaast kun je bij de nieuwe modellen ook standaard rekenen op:
- Onboard Wifi
- Meridian-systeem met de hoogste audiokwaliteit
- Optioneel: Rear Seat Entertainment met 10” HD-schermen met USB- en HDMI-poorten
Klein detail: de Jaguar is niet de meest zuinige wagen. Maar als je een liefhebber bent, zal dit aspect je waarschijnlijk niet tegenhouden.