Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Type hybride
Actieradius (min.)
Aantal deuren
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Leeggewicht (max.)
Wegenbelasting (max.)
Sorteer op

Ford Focus RS Te Koop

Informatie

Ford Focus

Wil je een Ford occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Ford modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:

  • De Ford Focus heeft al meer dan 60 internationale prijzen gewonnen, waaronder die voor Beste familie-auto aller tijden, in Groot-Brittannië
  • De volledig elektrische Focus, de Ford Focus Electric, is in 2012 in beperkte oplage beschikbaar gekomen in de Verenigde Staten, in New York, California, en New Jersey. Het wachten is op de introductie in Europa

Verkooptopper Ford Focus

De Focus is het uiterst geslaagde aanbod van Ford in het belangrijke C-segment, dat bestaat uit succesvolle compacte middenklassers als de Volkswagen Golf, de Opel Astra, en Toyota Corolla. De Focus werd in 1998 geïntroduceerd en werd al snel een doorslaand succes. In 1999 werd de auto verkozen tot Auto van het Jaar door de gezamenlijke Europese pers, en de verkopen bleven ook niet achter: in 2001 en 2002 was de Focus zelfs de best verkochte auto ter wereld. Ook in Nederland deed - en doet - de auto het goed. Tot en met 2012 zijn er al zo'n 200.000 exemplaren verkocht. Binnen het eigen modellenspectrum hebben historisch gezien alleen de veel langer lopende Fiësta en Escort meer modellen verkocht. En het is niet alleen het resultaat van goede marketing: de Ford Focus is simpelweg een zeer betrouwbare en heerlijk rijdende auto.

New Edge-rondingen

In Europa verving de Focus de razend succesvolle Ford Escort, en de eerste generatie kenmerkte zich enerzijds door zijn uitmuntende wegligging en rijgedrag vanwege een nieuwe achterophanging, en anderzijds door zijn opwindende "New Edge"-ontwerp met aantrekkelijke rondingen en lijnen. Deze stijl was ook al gebruikt voor de eerste generatie Ford Ka. De auto was te verkrijgen als driedeurs of vijfdeurs hatchback, sedan, en de zeer populaire stationwagon-variant. Ook was de Focus beschikbaar als vijfdeurs bestelwagen. Erg in trek bij een jonge doelgroep is de Ford Focus RS (Rally Sport), de straatversie van de rally-uitvoering van de Focus, die in 2002 op de markt kwam. Deze had een 2.0 liter turbomotor die 215 pk leverde.

Koersvaste Focus

Aan het einde van 2004 kwam de tweede generatie Ford Focus op de markt, met een nieuwe, minder controversiële styling: het scherpe en strakke "Kinetic Design", waar ook de Mondeo en Fiesta aan waren onderworpen. De auto werd zwaarder en kreeg een grotere wielbasis dan zijn voorganger. Ook is het onderstel iets stijver afgesteld, wat voor een nog betere wegligging zorgt. Sommigen zijn echter wel van mening dat de nog grote stabiliteit lichtelijk ten koste is gegaan van het rijplezier; voornamelijk bij het bochtenwerk, dat in de eerste generatie heerlijk sportief aanvoelde. Maar er is geen twijfel mogelijk dat ook deze Focus tot de best rijdende auto's in zijn klasse behoort. Ook van deze generatie kwam er een RS-uitvoering op de markt, en zelfs een cabriolet. Het platform deelde deze generatie met onder meer met de Volvo S40 en de Mazda 3.

1.0 liter EcoBoost

In 2010 was het tijd voor de tweede wederopstanding van de Focus, met, wederom, een nieuw en gestroomlijnd uiterlijk. Ook kwamen er nieuwe motoren beschikbaar, waaronder de prijswinnende, efficiënte EcoBoost benzinemotor, die zelfs in zijn 1.0-liter versie opvallend capabel blijkt. Ook valt er, net als bij de vorige generaties overigens, te kiezen voor een Focus met handbak, of een Focus met automaat. Handig zijn technologisch snufjes als de parkeerhulp - waarmee de auto zelf stuurt bij het fileparkeren - en Lane Keeping Aid, die ervoor zorgt dat je goed tussen de lijntjes blijft rijden op de snelweg. Deze derde generatie Focus is ongewijzigd wereldwijd uitgebracht, als onderdeel van de "One Ford"-strategie, waarin er vooral universeel bruikbare modellen dienen te worden geproduceerd.

Vele Focus-uitvoeringen

Al met al is er voor de autokoper heel wat te kiezen. Er is een breed motorenaanbod ontstaan door de jaren heen. Benzinemotoren van 1.0 tot 2.5 liter, en dieselmotoren van 1.6 to 2.0 liter, en zowel handgeschakelde als automatische (CVT) transmissies. De EcoNetic-uitvoeringen zijn verder vanwege hun zuinigheid een goede keuze. Ook zijn er vele uitrustingsniveaus - Ambiente, Trend, de sportieve en luxe Ghia, de Titanium-uitvoering, voor opties als lichtmetalen velgen, een dimmende binnenspiegel, spoiler, of navigatiesysteem. Even goed zoeken en u vindt precies wat u nodig heeft of graag zou willen.

Tweedehands Ford Focus kopen

Een nieuwe Focus is uiteraard fantastisch om te bezitten, compleet met de meest moderne opties, maar dit kan vaak net even te prijzig zijn. Aangezien alle jaargangen Focus geprezen worden vanwege hun rij-eigenschappen en betrouwbaarheid, is een Focus occasion, zeker wanneer goed onderhouden, een zeer verstandige keuze. Probeer echter de 1.4 liter benzinemotor van de eerste generatie te vermijden, aangezien deze eigenlijk te zwak is voor deze auto. De 1.6 liter benzinemotor biedt daarentegen een prima balans tussen kracht en verbruik. Goed om te weten is dat de eerste generatie Focus ongeveer 25% goedkoper is in reparaties en onderhoud dan de Opel Astra uit dezelfde periode, en zo'n 50% goedkoper dan de Volkswagen Golf. Als u toch modellen van de concurrentie wilt bekijken - wellicht voor wat meer ruimte op de achterbank, die niet heel royaal is bij de Focus - dan kunt u ook nog kijken naar de Seat Leon, de Citroën C4 en de Skoda Octavia.

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

De Ford Focus staat bekend om zijn stijlvolle design, compacte afmetingen en slimme technologie. Een van de belangrijkste kenmerken is de sportieve rijervaring die hij biedt, samen met een ruime interieur en goede laadcapaciteit. Daarnaast zijn de ophangingssystemen van hoge kwaliteit, waardoor de auto goed omgaat met bochten en oneffenheden op de weg.
Qua brandstofverbruik kun je met de Ford Focus rekening houden met een efficiëntie die afhankelijk is van de motor en uitvoering. Over het algemeen liggen de cijfers voor gemiddeld brandstofverbruik tussen de 4 en 6 liter per 100 kilometer. Dit maakt de Focus een populaire keuze voor zowel stadsritten als lange ritten.
Veiligheid is een prominent aspect van de Ford Focus. De auto is vaak uitgerust met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen zoals botswaarschuwingssystemen, een automatische noodrem, en parkeerhulpsystemen. Deze technologieën zijn ontworpen om zowel de bestuurder als passagiers te beschermen en om ongevallen te voorkomen.
Het rijcomfort in de Ford Focus is goed te noemen. De vering en demping zijn zo ontworpen dat ze schokken van de weg absorberen, waardoor je comfortabele ritten ervaart, zelfs op minder verharde wegen. Bovendien biedt de zetelondersteuning het comfort dat je nodig hebt, vooral tijdens langere ritten.
De Ford Focus biedt verschillende technologische opties, zoals een infotainmentsysteem met smartphone-integratie, navigatie, en een premium audiosysteem. Daarnaast zijn er opties voor rijhulpsystemen die de rijervaring nog aangenamer maken door bijvoorbeeld de snelheid en afstand tot andere voertuigen automatisch aan te passen.