BMW 5-serie
Wil je een BMW occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle BMW modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
- Model uit de hogere middenklasse
- Introductie in 1972
- Leverbaar als vierdeurs sedan, vijfdeurs touring en vijfdeurs GT
- Ruim aanbod aan benzine- en dieselmotoren
- Dynamisch rijgedrag
- Premium kwaliteit
- Hogere restwaarde dan de niet-Duitse concurrentie
De BMW 5-serie is direct na de 3-serie de hardloper van BMW. De eerste generatie introduceerde BMW in 1972. Het tweede model, vanaf 1982, was de eerste BMW die ook leverbaar was met een dieselmotor. De eerste twee modelgeneraties was de BMW 5-serie uitsluitend leverbaar als vierdeurs sedan, maar met de introductie van de derde generatie in 1988 bedacht BMW pas dat het waarschijnlijk ook wel handig was om een stationwagon te introduceren, al was het alleen maar voor vakanties of het meenemen van de hond. Deze BMW 5-serie touring is sindsdien niet meer uit het programma geweest. Net voor de introductie van de zesde generatie BMW 5-serie in 2010 introduceerde BMW in 2009 een derde variant, de BMW 5-serie GT. Met deze Gran Turismo (Italiaans voor 'grote reiswagen', wat je in het geval van deze 5-serie heel letterlijk mag nemen) speelt BMW in op de crossover-trend waarbij fabrikanten de kenmerken van meerdere modelvarianten in één nieuw model gieten. In het geval van de BMW 5-serie GT zonder succes, want BMW verkocht er in 2012 slechts 150 tegenover ruim 3.800 5-series.
BMW 5-serie: sportief imago
Net als bij de BMW 3-serie komen de voornaamste concurrenten van de 5-serie van Duitse bodem. Toch heeft BMW met de 5-serie in 2012 de Audi A6 (2.700 verkocht in 2012) en de Mercedes E-klasse (1.200 verkocht) op flinke achterstand gezet. Daarnaast is er opvallende concurrentie in de vorm van de Volvo V70 (3.500 exemplaren) die nota bene alleen als station wordt geleverd. De Jaguar XF en de Audi A7 (beide 270 exemplaren) doen ook nog een kleine duit in het zakje. Net als bij de 3-serie lijkt BMW met het succes van de 5-serie de vruchten te plukken van zijn sportieve imago. Wat sex doet voor commercie doet sportiviteit voor de autoverkopen.
BMW M5
Het absolute topmodel van de 5-serie, de BMW M5, past perfect bij dit imago. Sterker nog, als de eerste in serie geproduceerde sportsedan (een zakenauto met de prestaties van een sportauto) voor de hoge middenklasse is de BMW M5 de trendsetter op dit gebied. De M in de typeaanduiding staat voor BMW's motorsportafdeling, die techniek afkomstig uit de racerij op BMW's voor de openbare weg introduceerde. BMW Motorsport introduceerde in 1985 op basis van de tweede generatie 5-serie de BMW M5. Deze met de hand gebouwde 5-serie kostte op 5.000 euro na destijds evenveel als een nieuwe Ferrari 308. Maar hij bood veel meer waar voor zijn geld, want in plaats van met twee personen, kon je in de BMW M5 met vijf personen met een snelheid van 250 km/u over de Autobahn richting wintersport knallen. De buitengewone prestaties van dit topmodel straalden af op de andere typen van de 5-serie en het is dan ook niet verwonderlijk dat Mercedes en Audi later eveneens met supersnelle versies van bestaande modellen (de Mercedes E-klasse AMG en de Audi RS6) op de proppen kwamen. In navolging van BMW heeft tegenwoordig bijna ieder merk wel een sportieve tak die van bestaande modellen extra snelle versies ontwikkelt, maar dat is een ander verhaal.
Ruim motorenaanbod voor BMW 5-serie
Een andere oorzaak van het verkoopsucces van de BMW 5-serie is het enorme motorenaanbod. Van lichte en zuinige viercilinder benzinemotoren als de BMW 518i tot en met de enorme 5,0-liter V10 van de BMW M5 en op dieselgebied van de economische 520d tot en met de beresterke M 550d. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingbak of een achttraps automaat.
Hybride 5-serie, de BMW ActiveHybrid 5
Met de sportieve kant van BMW zit het wel snor en ook op het steeds belangrijker wordende milieugebied doet BMW steeds meer van zich spreken. Zo heeft BMW de 520 EfficientDynamics Edition voorzien van technologie die de meeste kilometers uit iedere liter brandstof haalt. En ook een hybridemodel ontbreekt niet meer, want de BMW ActiveHybrid 5 biedt met een combinatie van de motor uit de 535d en een elektromotor dezelfde CO2-uitstaat als de BMW 520i.
Standaarduitrusting BMW 5-serie
Door de eerste generaties van de BMW 5-serie uit de jaren zeventig en tachtig bouwde BMW een 'ons ben zunig' imago op: de standaarduitrusting was karig en voor opties moest de spaarrekening er aan geloven. Met de laatste modelgeneraties is die zuinigheid van BMW over en biedt de Beierse fabrikant een met de concurrentie vergelijkbare uitrusting aan. Nieuwprijzen zijn weliswaar stevig, maar daar staat tegenover dat occasions van de BMW 5-serie hun waarde goed behouden.
Gebruikte BMW 5-serie
Grote tweedehands auto's zijn in ons land vanwege de houderschapsbelasting op basis van gewicht en het hogere brandstofverbruik minder populair dan kleinere auto's. Hierdoor kun je met een gebruikte BMW 5-serie voor verrassend weinig geld enorm veel waar kopen. Een grote en degelijke stationwagon als de BMW 518i of BMW 520i touring van de derde (BMW E34) of vierde generatie (BMW E39) BMW 5-serie koop je al voor 1.500 tot 3.000 euro. Het sportieve imago en dito rijgedrag krijg je er dan gratis bij.