Ontvang meldingen van nieuwe zoekresultaten

Model

Variant

Type advertentie

Leasevorm
Prijs
Bouwjaar
Kilometerstand
Brandstof
Type hybride
Actieradius (min.)

Carrosserie

Cabriolet
Coupé
Hatchback(1)
MPV
Sedan(9)
Stationwagon
SUV of Terreinwagen
Overige carrosserieën(2)
Bekleding
Aantal deuren
Aantal stoelen
Accu-capaciteit
Accu-laadtijd (max.)
Accu-snellaadtijd (max.)
Vermogen
Motorinhoud
Aantal cilinders
Trekgewicht (geremd) (min.)
Trekgewicht (ongeremd) (min.)
Aandrijving
Leeggewicht (max.)
Verbruik
Energielabel
Emissieklasse
Wegenbelasting (max.)
Onderhoud
NAP Nationale Auto Pas
Zekerheden
Moet nu weg
BTW verrekenbaar

Aangeboden sinds

Sorteer op

Citroën DS te koop

Informatie

Citroën DS

Wil je een Citroën occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Citroën modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:


De Citroën DS is een voorwielaangedreven vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon (en 1.200 cabriolets). Vanwege zijn karakteristieke vormgeving staat de auto bij ons ook bekend als 'Snoek'. De eerste DS kwam in 1955 op de markt als opvolger van de Citroën Traction Avant. Het model werd twintig jaar later opgevolgd door de Citroën CX. De DS nam het op tegen auto's als de Peugeot 403, de Mercedes 220 en de Rover P6.


In het Frans spreek je de modelnaam uit als Déesse, wat godin betekent. Mede door zijn gracieuze verschijning wordt de Citroën DS daarom ook wel 'godin van de weg' genoemd. De meest opvallende stijlkenmerken zijn de lange neus met ronde koplampen, de aan de achterkant van het dak in chroomkleurige kokers geplaatste knipperlichten en de gedeeltelijk achter plaatwerk verscholen achterwielen.


DS Break

De volledige naam van de vijfdeurs stationwagon is Citroën DS Break. Dit model was leverbaar in drie uitvoeringen (Break, Familiale of Commerciale) die zich van elkaar onderscheiden in de stoelopstelling en het aantal zitplaatsen. Zo was bijvoorbeeld een achterste derde zitrij beschikbaar. In 1968 gaf Citroën de DS een ingrijpende facelift. De meest in het oog springende verandering betrof de enkele ronde koplampen die plaats maakten voor dubbele exemplaren achter glas. Bijzonder hierbij was dat de verstralers bij de meeste uitvoeringen in de bocht meedraaiden. Opvallend was verder de enorme wielbasis van de DS. Hierdoor hadden achterpassagiers enorm veel beenruimte en bood de Break een reusachtige bagageruimte.


Comfort dankzij hydropneumatische vering

Ook op andere gebieden was de Citroën DS vooruitstrevend. Zo beschikte het model over een hydraulisch systeem voor de vering, de besturing, de remmen en zelfs voor de koppeling en het schakelen. Vanwege dit laatste was de DS in eerste instantie een halfautomaat, hydraulique genaamd. De gasvering zorgde voor een groot rijcomfort. Ook het lage zwaartepunt, bereikt door toepassing van een polyester dak en een aluminium motorkap, droeg hier aan bij. Vanaf 1963 kwam er een versie met mechanische schakeling, die heet mécanique. Ook de schijfremmen van de DS waren in die tijd geen gemeengoed.


Citroën ID

Citroën heeft de DS geleverd met vier viercilinder benzinemotoren. De inhoud varieerde van 1,9- tot 2,3-liter en het vermogensspectrum besloeg 75-tot 140 pk. In 1957 introduceerde Citroën een uitgeklede DS, de Citroën ID. Dit model was voorzien van eenvoudiger techniek en geknepen motoren met vermogens vanaf 58 pk. Dieselmotoren waren in die tijd voor personenauto's nog niet gangbaar en zijn dan ook nooit in de DS geleverd.


Tweedehands Citroën DS

Rond de eeuwwisseling zag je de Citroën DS nog regelmatig rijden, maar ondertussen zijn ze een zeldzaamheid geworden met bijbehorende, hoge prijzen. Een goede tweedehands Citroën DS kost al snel richting de vijftien mille. Voor onderhoud van deze bijzondere occasions kun je vanwege de bijzondere techniek en de roestgevoeligheid het beste bij Citroën-specialisten terecht.

Veelgestelde vragen

De onderstaande waarden zijn gebaseerd op je zoekopdracht en de ingestelde filters

De Citroën DS is vooral bekend om zijn innovatieve ontwerp en comfortabele rijervaring. Dit model beschikt over een unieke carrosserie met een aerodynamische vormgeving die in de jaren 50 revolutionair was. Daarnaast heeft hij een hydropneumatische ophangingssysteem dat zorgt voor een uitzonderlijke schokdemping, wat het rijcomfort aanzienlijk verhoogt.
De Citroën DS heeft een aantal unieke eigenschappen die niet vaak bij andere modellen te vinden zijn. Ten eerste, het design; de DS had een futuristische uitstraling met zijn vloeiende lijnen en unieke koplampen. Ook het interieur is luxueus en ergonomisch ontworpen, wat het een andere rijervaring biedt in vergelijking met traditionele modellen.
Het ontwerp van de Citroën DS is iconisch, met een futuristische look die zijn tijd ver vooruit was. De auto heeft een lage, gestroomlijnde vorm die niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook de aerodynamica bevordert. Dit resulteert in betere prestaties en brandstofefficiëntie. Bovendien zijn de details in het interieur, zoals het dashboard en de stoelbekleding, tijdloos en elegant.
De Citroën DS biedt verschillende technologieën die de rijervaring verbeteren. Denk aan geavanceerde navigatiesystemen, innovatieve geluidssystemen en veiligheidsvoorzieningen zoals automatische remhulp en lane assist. Deze technologieën zorgen ervoor dat je niet alleen comfortabel maar ook veilig onderweg bent.
Om een Citroën DS optimaal te onderhouden, is het belangrijk regelmatig de olie en vloeistoffen te controleren. Zorg ervoor dat je de aanbevolen onderhoudsbeurten volgt en gebruik maakt van kwalitatieve onderdelen. Ook het schoonhouden van het interieur en exterieur is essentieel voor behoud van de waarde. Let op eventuele geluiden of klachten tijdens het rijden, dit kan wijzen op een probleem dat sneller opgelost kan worden.