Oldtimers
Nederland houdt van oldtimers. Het aandeel van auto's ouder dan 25 jaar is in ons land relatief hoog. Er is dan ook een ruime keuze aan klassiekers te koop. De wetten zijn recent iets minder vriendelijk geworden voor de liefhebber van oude auto's. Daarom zijn de prijzen wat gezakt.
Kwarttarief
Even opfrissen. In 2013 is er iets essentieels veranderd op oldtimergebied: de algemene regel dat auto's van 25 jaar en ouder wegenbelastingvrij zijn, is geschrapt. We betalen nu gewoon belasting over alle diesel en LPG-auto's die jonger zijn dan veertig jaar. Voor benzineauto's die in gebruik zijn genomen tussen 1 januari 1976 en 31 december 1987 geldt het zogenaamde kwarttarief. Mits de auto in wintermaanden (december, januari, februari) gestald is, betaal je 25% van de gebruikelijke motorrijtuigenbelasting met een maximum van 120 euro per jaar.
Leuks uit Duitsland
Een groot deel van de oldtimers op de Nederlandse wegen is van Duitse makelij en dan vooral van Mercedes-Benz. Op elke hoek van de straat staat bij wijze van spreken wel een bejaarde Benz. Begrijpelijk: de auto's behouden hun luxe uitstraling en imposante rijervaring lang vast. Bovendien is de techniek veelal van zeer hoge kwaliteit en zijn onderdelen ruim voorradig. Ook klassieke Volkswagens doen het goed in Nederland. De Kever, maar zeker ook het Volkswagen-busje, zijn veel geziene iconen op onze wegen. En er komt nog veel meer moois bij onze oosterburen vandaan, zoals modellen van Opel, Ford, BMW, Audi en natuurlijk Porsche. Laten we ten slotte de snoepjes van achter de muur niet vergeten.
Franse liefdes
Tegenover de degelijkheid van de Duitsers staat een arsenaal aan modellen vol Franse emotie. Ons land wemelt bijvoorbeeld van de liefhebbers van oude Citroëns. Modellen als de koddige 2CV (eend), de oogstrelend futuristische DS en de ooit innovatieve Traction Avant blijven voor Citrofielen een jongensdroom. Renault kan er ook wat van. De 4 kent iedereen, maar ook de Renault 5 heeft veel liefhebbers. Bijzondere Peugeots uit vervlogen tijden zijn er eveneens heel veel. Van een kekke Peugeot 205 GTI uit de jaren '80 tot een ruime selectie van klassieke Peugeot cabrio's. Franse merken die minder vaak zien, zijn de Panhard, Talbot en Bugatti.
Europese rijkdom
Ons werelddeel heeft nog veel meer in petto voor de oldtimerliefhebber. De Zweden maakten ons bijvoorbeeld blij met karakteristieke Volvo's en eigenzinnige Saabs; de Italianen verwenden ons met sierlijke Fiats, charmante Alfa Romeo's en bijzondere Lancia's. En dan zijn er natuurlijk ook de échte exoten, zoals Lamborghini's en Ferrari's. Vanuit Groot-Brittanie rijdt er ook het nodige lekkers rond. Sterke voorbeelden zijn onder meer de schattige en originele Mini en de stoere modellen van Land Rover, maar ook het spartaanse Morgan en het hyperluxe Rolls Royce hebben ervoor gezorgd dat het begrip 'Engels auto' zoveel gedaante heeft gekregen.
Wereld vol oldtimers
Komen dan alle leuke oldtimers uit Europa? Zeker niet. Japan heeft ons ook verwend, met onder andere modellen van Toyota, Nissan en Honda. Toch zien we klassiekers uit Azië een stuk minder. En dat geldt ook voor oude Hyundai's uit Korea. Een continent dat ons oldtimerwagenpark wel voor een groot deel heeft gevuld is Amerika. Chevrolet, Cadillac, Lincoln, Ford USA: je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel naar ons land verscheept. Er is nog steeds volop keus uit oude modellen uit de Verenigde Staten. Ze doen steevast denken aan de tijden van Elvis, Rock 'n Rol of Miami Vice. Het enige nadeel van de Amerikanen: ze zijn dorstig. En zoals gezegd: auto's op LPG zijn flink duurder geworden om te bezitten.
Ruim keus uit klassiekers
- Veel modellen uit Duitsland; vooral Mercedes en VW populair
- Frankrijk is ruim vertegenwoordigd. Toppers: 2CV en Renault 4
- Grote keus uit Italiaanse, Zweedse en Britse auto's
- Een overzeese klassieker is meestal een Amerikaan
- Nieuwe belastingregels maakt bezit diesel en LPG-auto's veel duurder