Honda S2000
Wil je een Honda occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle Honda modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
De Honda S2000 is een achterwielaangedreven roadster die het merk van 1999 tot 2009 heeft geleverd. In 2004 kwam de facelift op de markt. De Honda S2000 concurreert met de BMW Z4, de Opel GT en de Mazda MX-5.
Iedere roadster is een cabriolet, maar een cabriolet is nog geen roadster. Hoewel een vaste definitie er niet is, onderscheidt een roadster zich in het algemeen door een hogere mate van sportiviteit. In het geval van de Honda S2000 is dat ingrediënt dankzij achterwielaandrijving, het rijgedrag en de hoogtoerige 2,0-liter VTEC-motor overduidelijk aanwezig.
Traditie
Honda presenteerde de S2000 ter ere van haar 50-jarig jubileum. De modelnaam is afgeleid van de cilinderinhoud. In die zin zette de S2000 de traditie voort van eerdere roadsters als de Honda S600 en Honda S800. Bijzonder is dat de S2000 geen enkel ander onderdeel deelde met een andere Honda. Zijn flinke nieuwprijs van plusminus 50.000 euro was zo bezien helemaal niet gek.
Middenmotor
Hoewel de motor bij de Honda S2000 voorin zit, is het een rasechte middenmotor, wat nog eens bijdraagt aan zijn aura van sportiviteit. De viercilinder is in zijn geheel voor de vooras gemonteerd. Dit draagt bij aan een goede gewichtsverdeling die bij de Honda S2000 dan ook uitkomt op de ideale 50:50 (vooras:achteras).
Motor van het jaar
De atmosferische (zonder drukvulling) 2,0-liter VTEC-motor (Variable valve Timing and lift Electronic Control) levert 240 pk. Het specifiek vermogen komt daarmee op 120 pk per liter wat destijds een wereldrecord was voor ongeblazen motoren. De krachtbron is in de categorie tot 2 liter dan ook liefst vijf maal verkozen tot motor van het jaar. Bijzonder aan de vierpitter is verder zijn hoogtoerige karakter. Waar veel andere sportieve benzinemotoren rond de 5-6.000 toeren hun piek beleven, is de koek bij deze viercilinder pas op bij 8.300 omwentelingen. De motor schreeuwt het dan uit, wat – zeker als je dakloos rijdt – een heel bijzondere ervaring oplevert, zowel fysiek door de versnelling als auditief. Daarbij stuurt, schakelt (handgeschakelde zesbak, een automaat was niet mogelijk) en remt de Honda S2000 als een echte sportauto, zonder genadeloos hard te zijn. Met de optioneel leverbare hardtop zou je er heel goed het hele jaar mee kunnen leven.
Honda S2000 facelift
In 2004 introduceerde de fabrikant de Honda S2000 facelift. Uiterlijk veranderde er weinig. Slechts de koplampen en de bumpers kregen een ander design. Honda voerde onderhuids meer verbeteringen door. Het onderstel werd aangepast door de veren, de dempers en de geometrie van de wielophanging te veranderen.
Tweedehands Honda S2000
Honda S2000 occasions zijn moeilijk te vinden, maar op Marktplaats staan diverse exemplaren te koop. Schenk bij aanschaf van een tweedehands Honda S2000 in het bijzonder aandacht aan de kilometerstand en de onderhoudshistorie. Bij een dergelijk sportieve auto zijn die extra belangrijk.